Дим с висок акциз

Дим с висок акциз

Най-малко 120 лв. месечно ще плаща всеки заклет пушач от април 2010 г., при условие че  пуши по една кутия цигари дневно. От Нова година марките, които сега струват под 3 лв., се очаква да достигнат 4 лв. и така разходите ще се увеличат с  около 30 на сто.
И пушачите имат избор - да се насочат към контрабандно предлаганите цигари, да намалят пушенето или да намалят част от останалите си разходи, за да си купуват цигари. Има и друг вариант, на който разчитат финансовият и здравният министър - пушачите да спрат да пушат. В същото време, ако това се случи, в бюджета няма да успеят да влязат  допълнително 226 млн. лв., както планират от финансовото ведомство, коментират компаниите.
Два месеца преди увеличението на акциза в България работят осем цигарени компании, които предлагат над 50 марки. Всеки бранд от своя страна има различни модификации, което прави над 200 вида цигари в страната. Освен това на пазара предлагат изделия и отделни търговски компании, което увеличава още повече предлагания асортимент.
Всяко дружество има определен дистрибутор, с който работи на пазара. Три компании произвеждат цигари в страната - "Булгартабак" и бившите й вече фабрики в Стара Загора - "Слънце Стара Загора табак" и в Пловдив - "Кингс тобако". Собственик на фабриката в Стара Загора от юли 2008 г. е "Сила холдинг". Една година компанията се притежаваше от свързаното дружество с новия собственик - "Бизнес център Изгрев".
Цигарената фабрика в Пловдив беше приватизирана от близката до "Винпром Пещера" захарна компания - "Сигма консултинг". На пазара работят още пет производителя на цигари- "Филип Морис", "Бритиш американ тобако" (БАТ), "Импириъл тобако", "Карелия" и "Джапан табако интърнешънъл" (JTI). Най-силните пазари на вносителите са големите градове и предимно София.
От началото на кризата браншът отчита спад от около 30 на сто на продажбите в страната в сравнения със същия период на миналата година. Според компаниите основна причина е скокът на акцизите от януари, който повиши контрабандата в страната до 30%. На черно могат да се купят цигари без бандерол и фалшиви. В началото на тази година акцизът достигна 102.3 лв. на 1000 къса за най-продаваната ценова категория. Данните на Министерството на финансите показват, че най-много се търсят цигарите на цена от 2.90 лв., но от тютюневия бранш смятат, че реално най-много се продават марките с цена 3.20 лв. С новото вдигане на акцизите най-продаваната категория ще бъде с цена 4.11 лв.
Ценова война при ниския и средния клас цигари
Според повечето от компаниите на пазара има ценова война в ниския и средния сегмент. Много от дружествата задържат цените възможно най-ниско, за да запазят пазарния си дял. Подобен е и случаят с "Булгартабак", която през първите шест месеца на 2008 г. работеше на загуба, за да задържи позициите си. "Да твърдо може да се каже, че има война, която е по-скоро маркетингова и се води от 2007 г.", каза пред "Дневник" Борислав Лалов, генерален мениджър на "Карелия България". По думите му новите компании на пазара се стремят чрез нея да завоюват позиции.
Година след решението на предишното правителство за "спешна" приватизация на "Булгартабак" дружеството все още не е обявено за продан. Компанията остава с най-голям дял на пазара, като според различни маркетингови изследвания държи от 45 до 50 на сто от продажбите в България. "Много от социологическите проучвания са изкривени, защото не отчитат продажбите в малките населени места, където в момента "Булгартабак" е компанията с най-силни позиции", обясниха от холдинга. През 2008 г. дружеството държеше 63 на сто от продажбите в страната, а през 2007 г. почти 97%.
Една от причините за спада е либерализирането на пазара от януари 2007 г., когато в страната навлязоха световните играчи. Най-силната марка на компанията е "Виктори", която заема над 20 на сто от пазара. Цигарите на дружеството се продават преди всичко в обекти с площ под 100 кв.м., обясниха маркетинговата си стратегия от компанията. Холдингът предлага цигари в два ценови сегмента - среден и нисък.
Бившата фабрика на "Булгартабак" в Пловдив, която вече се казва "Кинг тобако", отчете най-голям ръст през годината. Дружеството беше приватизирано в средата на 2008 г. и и в момента държи около 10 на сто от пазара. В края на миналата година компанията успя да залее пазара, като поръча на ишлеме част от продукцията си в Румъния и Гърция. В момента компанията не произвежда вече там, но планира да построи втора фабрика в Пловдив, обясни изпълнителният директор на дружеството Бойко Качулев преди месец.
"Регионът, в който сме най-силни, е Североизточна България, не защото сме си го поставили за цел, а защото там марките ни се възприемат най-добре за момента", каза маркетинговият директор на компанията Милен Щерев. В момента дружеството произвежда две марки, които са в ниския ценови сегмент (под и на 3 лв.) - "Кинг", която е водеща за компанията, и "Мерилин". До края на 2009 г. "Кингс тобако" ще пусне и трети бранд на пазара.
След "Виктори" най-популярната марка в страната е "Марлборо" на "Филип Морис", показват различни социологически проучвания. До края на септември вносната марка се продаваше по 3.90 лв., което я правеше конкурентна на "Виктори".Само за година "Марлборо" се изкачи с осем позиции до второ място на пазара. В момента кутия от цигарите струва 4.20 лв. В тази ценова категория основен конкурент на марката е "Кент" на БАТ.
В сегмента на дамските цигари основното съревнование се води между "Ева" на "Булгартабак", "Карелия слимс", "Мерилин" на "Кингс тобако" и "Ив" на "Филип Морис". Най-евтина към момента е "Мерилин" - 3 лв., а най-скъпа - "Ив" и "Карелия Слимс" - 3.50 лв. Сред по-евтините цигари основен конкурент на българския "Средец" е "Вайсрой" на БАТ и новопоявилата се пловдивска марка "Кинг". "Стремим се да предлагаме най-качествената марка в ниския ценови сегмент", обясни Рубен Акоста, изпълнителен директор на БАТ. От компанията ще продължат да развиват бранда, но в момента отчитат най-добро развитие на марката си във високия ценови сегмент - Dunhill.
Цигарите у нас са най-скъпи спрямо доходите - пушачите са 3 млн.
Въпреки че цените на цигарите в България на легалния пазар са най-скъпите в Европейския съюз спрямо дохода на човек от населението, в края на 2008 г. пушачи в страната са 3 млн. души, показват данни на здравното министерство. Освен това на пасивно пушене са изложени и две трети от децата.
"При така зададените възможности не  е чудно, че всеки би предпочел да си купи цигари "на черно", вместо да се отчете пред държавата с плащането на по-висок акциз", коментира експерт. "Потребителските възможности на българите са много ниски, което автоматично показва, че се търсят най-евтините цигари, независимо от качеството им", коментираха от компаниите. По данни на тютюневите дружества в момента незаконният  пазар на цигарите достига 5 млрд. къса годишно, или 30 на сто от пазара в страната. През тази година се очаква продадените в сектора изделия да достигнат 15.5 млрд. къса.