Новият вариант за Бургас-Александруполис може да екоопасен и скъп
Петролът от Новоросийск за Бургас-Александруполис може да се разтоварва на пристанище Росенец, което в момента се използва от "Лукойл Нефтохим", но този вариант според консултанта по проекта германската ILF ще доведе до истинска екологична катастрофа в Бургаския залив. Това съобщи изпълнителният директор на "Бургас-Александруполис БГ" Пламен Русев пред "Дневник".
През тази седмица международната проектна компания (MПК-"Трансболкан пайплайн") и германската компания ще представят на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков новия вариант за разтоварване вместо този на платформи (буйове) на 17 км от Бургас и на 10 км от Созопол в морето. В сряда при визитата си в Москва Трайков поиска от руския си колега Сергей Шматко алтернативен вариант за разтоварване. "Ако нефтът се разтоварва в Росенец, това би било екологична катастрофа. Пристанището ще трябва да стане по-дълбоко и така ще се усетят последиците и от старите замърсявания с петрол в района Росенец", каза Русев.
"От година настояваме да се направи екологичен анализ на залива и замърсяванията и да се отчетат рисковете от вариантите за разтоварването на нефта от Бургас-Александруполис", заяви пред "Дневник" Петко Ковачев от "Зелена България".
Премиерът Бойко Борисов на среща с руския енергиен министър Сергей Шматко в София преди месец изтъкна, че България иска да се убеди, че проектът е екологично безопасен, преди да вземе решение дали ще продължи участието си в него. Срещу петролопровода се обявиха еколози и населението на Поморие. Този проект е сред най-спорните с руската страна заради екологичния ефект от него. Преди две седмици след среща с "Трансболкан пайплайн" министър Трайков обяви, че на този етап няма основателни причини проектът да бъде спрян. В момента се подготвя екологичната му оценка.