"Дженерал мотърс" преразглежда сделката за "Опел" по искане на Брюксел
Бордът на директорите на "Дженерал мотърс" (General Motors) ще преразгледа решението си за продажба на мажоритарен дял в "Опел" (Opel) на консорциума със силно руско участие около производителя на авточасти "Магна" (Magna). Това съобщиха от централата на американския автомобилостроител, уверявайки, че на предстоящата среща на 3 ноември предимството отново ще има идеята за сделка с "Магна".
Спекулациите и противоречивите сигнали от участниците в продължаващия вече седми месец казус обаче не стихват. Отлагането на подписването на споразумение между "Дженерал мотърс" и консорциума идва, след като Европейската комисия (ЕК) принуди Берлин да гарантира, че финансовата помощ в размер на 4.5 млрд. евро ще бъде получена от "Опел" независимо от избора на инвеститор. Подобно обещание има за цел да елиминира съмненията за политически натиск при сключване на сделката и да осигури спазване на конкурентността в сектора.
Според източници, цитирани от Ройтерс обаче, преразглеждането на условията по сделката може да доведе и до не толкова очакван финал. Главният изпълнителен директор на "Дженерал мотърс" Фриц Хендерсън заяви през изминалата седмица, че сделка с "Магна" остава "основната идея", но според запознати компанията обмисля все по-задълбочено възможността да запази европейското подразделение в своите редици.
"Магна" бе обявен официално за купувач на 27.5% от капитала на "Опел" още в началото на септември, като толкова трябва да получи и руската Сбербанк, а закъсалият автомобилостроител ГАЗ приема ролята на производствен партньор. Консорциумът вече успя да договори по-леки условия с подразделенията на Стария континент, гарантирайки намален брой на съкратените служители и затворени мощности за сметка на държавни помощи от Великобритания, Испания, Полша и Австрия.
Независимо от избора на "Дженерал мотърс" решението трябва да бъде взето възможно най-скоро, тъй като изчисленията показват, че средствата, с които "Опел" разполага, най-вероятно ще привършат през януари. Финансовата тежест за предприятието от Детройт при отказ за продажба се оценява на 6 млрд. евро.