"Волво" ще има китайски собственик срещу 2 млрд. долара

"Волво" ще има китайски собственик срещу 2 млрд. долара

Китайският автопроизводител "Гийли" ще плати около 2 млрд. долара, за да придобие марката автомобили "Волво" от сегашния й собственик "Форд". Това са съобщили пред "Блумбърг" анонимни източници, запознати с преговорите. Очаква се при успешно развитие сделката да бъде финализирана в средата на 2010 г.
Междувременно стана ясно, че друга китайска компания - Beijing Automotive Industry Holding - е платила 200 млн. долара за активи на шведската SAAB, която е част от структурата на "Дженерал мотърс". Американският концерн неуспешно се опита да намери собственик за шведското звено и в крайна сметка обяви, че ще спре производството на марката. Beijing Automotive Industry Holding беше един от кандидатите и за друга дъщерна компания на "Дженерал мотърс" - германската "Опел".
Китайските автокомпании започнаха активно да настъпват на западните пазари и да проявяват интерес към някои от най-популярните марки в света. Все повече китайски автопроизводители се насочват и към Източна Европа, за да разработват собствените си марки. Това важи както за страни като Русия, така и за по-малки икономики като България. Китайската корпорация "Грейт уол" например реши да вложи 80 млн. евро в завод край Ловеч, чийто строеж трябва да приключи в края на следващата година.
"Волво" е последната европейска марка в портфейла на "Форд", която влиза и в луксозната гама на американския автопроизводител. През последните 20 години компанията се опита да стъпи агресивно на Стария континент чрез придобиването на конкуренти, но в крайна сметка плановете й бяха осуетени от финансовата криза.
Реално проблемите на "Форд" започнаха още преди кризата - компанията записваше немалки загуби и беше принудена през 2007 г. да продаде известната марка луксозни автомобили "Астън Мартин". Купувачите бяха кувейтски инвеститори, като цената беше около половин милиард паунда. След това "Форд" продаде "Ленд Роувър" и "Ягуар" на индийската "Тата", като дълго отричаше каквито и да било намерения да продава "Волво".
Продажбите на луксозните марки помогнаха на "Форд" да си осигури извънреден финансов ресурс, като компанията реши да се пренасочи от луксозните автомобили към по-достъпните модели и реализацията им на развиващите се пазари. Тези промени оказаха значително влияние върху "Форд". Производителят беше единственият голям автоконцерн, който не беше спасен от американското правителство.