"Фиат" отделя автомобилния си бизнес в самостоятелна компания
Италианският индустриален гигант "Фиат" ще отдели в самостоятелно поделение автомобилния си бизнес, който формира около 56% от приходите на компанията, реши бордът на директорите, приемайки бизнес плана за периода 2010-2014 г. Групата произвежда също камиони, селскостопански машини, самолети, като има и фирми в металургията, информационните технологии, строителството, туризма и т.н.
Пазарната оценка на "Фиат" към момента е 12.4 милиарда евро, а на автомобилното подразделение - около 6.5 млрд. евро, без тук да е калкулирана цената на акциите в "Крайслер" (виж карето).
Целта на преструктурирането е по-голяма гъвкавост на автомобилния бизнес, свързван с договаряне на сътрудничество и съвместно производство, по-лесен достъп до кредитиране от банките и набиране на капитал чрез емитиране на акции.
Промени в ръководството
След пет години като президент на "Фиат" Лука ди Монтедземоло ще бъде заменен от досегашния вицепрезидент на компанията Джон Елкан. Той е внук на дългогодишният шеф на "Фиат" Джовани Аниели. Мълвата твърди, че магнатът, починал през 2003 г., сам е считал, че той трябва да застане начело на семейния бизнес. 34-годишният Елкан ръководи притежаваната от фамилия Анели холдингова компания "Ексор", която държи 30% oт "Фиат".
Монтедземоло остава в борда на компанията и ще продължи да управлява спортното подразделение "Ферари". Според официалното изявление на "Фиат" той напуска ръководния пост, след като е изпълнил възложените му задачи.
Според източници от компанията Лука ди Монтедземоло има планове да се впусне в политиката, а една от причините за отстраняването му е различни виждания с главния изпълнителен директор на "Фиат" Серджо Марчионе за бъдещето на автомобилния бизнес на компанията.
Новините за преструктурирането на "Фиат" и смените в ръководството, които се появиха още вчера, доведоха до поскъпване на акциите на групата с 89 евроцента на борсата в Милано до 10.42 евро, което е най-високото ниво за тази година. Акциите на семейство Анели в "Ексор" поскъпнаха с 7.2% до 13.93 евро.
Главният изпълнителен директор на ФИАТ Серджо Марчионе обича да казва, че само големите производители на автомобили ще оцелеят, и стремежът му е да окрупнява ръководената от него компания. След като не успя да купи от "Дженерал мотърс" фабриките на "Опел" в Германия, той се задоволи с придобиването на 20% от "Крайслер" през юни, което спаси от фалит третия по големина американски производител. В момента "Крайслер" използва разработена съвместно с "Фиат" платформа за новите си модели "Джип Гранд Чероки", "Крайслер" 300S и "Додж Чарджър". В същото време "Фиат" планира да лансира през дилърската мрежата на "Крайслер" в САЩ субкомпактния си модел 500. |