Китайците от BAIC започват производство на копия на стари модели на "Сааб"

Пекинският автомобилен индустриален холдинг (Beijing Automotive Industry Holding, или накратко BAIC) ще произвежда копия на стари модели на "Сааб" в свой нов завод, съобщи днес президентът на компанията Ванг Дазонг. Всичко обаче е напълно легално, като китайците са придобили използваните в шведските коли технологии през миналата година от доскорошния собственик на марката "Дженерал мотърс" (GM).
BAIC е платила за правата по отношение на дизайна и технологиите на няколко стари модела на "Сааб" около 200 млн. долара. Петият по-големите производители на автомобили в Китай беше кандидат и за покупка на закъсалата шведска марка, но впоследствие тя стана собственост на базираната в Холандия и контролирана от руснаци "Спайкър" (Spyker).
Новият завод на BAIC ще произвежда по 300 000 коли годишно, като все още остава в тайна неговото местоположение и срокове за изграждане. Първите китайски разработки на базата на "Сааб" се очакват на пазара най-рано през 2012 година и вероятно ще бъдат на основата на предишните генерации на моделите 9-3 (произвеждан между 1999-2003 г.) и 9-5 (1997-2009 г.).
Според слуховете BAIC ще използва популярния Н-бензинов мотор на шведите (виж карето), дебютирал в далечната 1981 г. в "Сааб" 900.
"Сделката с GM беше много умен ход от страна на BAIC. Точно технологиите са това, което липсва на китайските компании, за да са конкурентоспособни. Щом се снабдят с нужните технологии, те ще могат да разширяват пазарите си стъпка по стъпка", коментира пред сайта mibz.com анализаторът в "Номура интернешънъл" Хоу Янкун.
До този извод още през 2004 година стигнаха и ръководителите на друга китайска компания - SAIC, която купи за 67 млн. британски лири от MG Rover технологиите и дизайна, използвани в моделите "Роувър" 25 и "Роувър" 75. През миналата година на изложението в Шанхай компанията представи и първия клонинг - MG6 концепт, създаден на базата на английския "Роувър 75".
Въпреки името си Н-моторът на "Сааб" е редови, четирицилиндров. Той е наследник на популярния В-двигател и се появява през 1981 г. в модела "Сааб" 900. Той се използва до 2003 г. в редица модели на шведската компания. Първоначално (1981-1984 г.) моторът има по два клапана на цилиндър. Предлага се с един карбуратор и мощност 100 и 108 к.с., два карбуратора 118 к.с., както и с инжекцион на "Бош" и турбокомпресор 145 к.с. От 1984 г. двигателят разполага с по четири клапана на цилиндър, има и турбоверсия с интеркулър. |