Правете пътешествия, а не война

Правете пътешествия, а не война

Гражданската авиация тотално засенчи военната на едно от най-големите изложението в света - това във Фарнбъроу, Великобритания, което се проведе през миналата седмица. Докато дълговата криза принуди правителствата да съкращават разходи за отбрана, което навреди на поръчките за ново оръжие и отбранителни технологии, гражданската авиация започва да бележи възстановяване на търсенето.
Засега поръчките за нови граждански самолети, които бяха обявени по време на изложението, идват от компании от Близкия изток, Латинска Америка и Южна Азия. Силно присъствие показаха и играчи от Китай и Русия, но като цяло сключените договори надминаха очакванията. Обикновено доста от сделките са договорени предварително, но повечето компании предпочитат да изчакат да ги обявят по време на някое авиоизложение.
Само европейския производител "Еърбъс" и американския "Боинг" обявиха договори за около 40 млрд. долара. Възстановяването на авиационния сектор се доказва и от завръщането на лизинговите компании, които надминаха по поръчки самите превозвачи. Те изкупуват самолети и после ги отдават на лизинг на по-малките авиокомпании. "Еър лийз корп" например оглави класацията с поръчки за 131 пътнически самолета.

Очаквано двата основни играча в сегмента - "Боинг" и "Еърбъс", доминираха на пазара. Двете компании отново са в остра конкуренция. Резултатът засега е  247 договора срещу 307 в полза на европейския производител.

Звездата на шоуто - новият самолет на "Боинг" 787 "Дриймлайнър", обаче донесе разочарование при дебюта на европейска земя -  от него бяха поръчани едва три самолета от йорданските авиолинии по време на шоуто.

Малките производители също отчетоха поръчки. Руската компания "Сухой" подписа договори за доставката на общо 52 самолета от новия си пътнически лайнер за средни разстояния "Суперджет 100". Друг руски концерн - държавният UAC, обяви поръчки за 50 самолета MS-21, произведени от дъщерната фирма "Иркут". Канадската "Бомбардие" обаче разочарова с поръчки от само 7 самолета от турбовитловият си Q400. Бразилската компания "Ембреър" й поведе по брой поръчани самолети с договори за доставка на 55 от своите E-Jet.

От военна гледна точка фокусът е около съкращаването на бюджета на държавите за отбрана и намаляване на планираните поръчки. Тук страните от развиващите се пазари, които пострадаха по-малко от икономическата и впоследствие от дълговата криза, задвижват поръчките. Представители на Алжир и Виетнам подписаха договор за доставка на общо 36 руски изтребителя Су-30 МК2 и МК3.
Американските оръжейни компании също се ориентират към развиващите се пазари, след като правителството на САЩ намали военния си бюджет със 100 млрд. долара, коментира "Ройтерс". "Боинг" сключи сделка със Саудитска Арабия за продажбата на 84 изтребителя F-15 на обща стойност от 30 млрд. долара.