Проблемите с билинг системата на "М-тел" ще приключат до Коледа

Около 1.9 млн. закъснели фактури предстои да изпрати "М-тел", съобщи Андреас Майерхофер, главен изп. директор на телекомуникационната компания. Досега новият билинг софтуер е изпратил 2.8 млн. фактури от общо 4.7 млн. До Коледа всички фактури ще бъдат изпратени, обеща Андреас Майерхофер. Досегашният начин за отчитане на сметки - месец за месец - остава непроменен.
Клиентите, които не са получавали фактури за няколко месеца, най-вероятно ще ги получат една по една в разстояние от седмица между sms известията. Нормалният срок за плащане от 15 дни след получаване на фактурата, ще бъде удължен до 21 дни заради проблемите с билинг системата на "М-тел".
"При тежки случаи на клиенти, които не могат да платят всички сметки, ще бъдем гъвкави", заяви Андреас Майерхофер. "Съжаляваме за всички неудобства, които са изпитали нашите клиенти", допълни изп. директор на компанията.
Той не пожела да коментира пропуснатите финансови ползи за компанията и инвестицията в новия софтуер. Старата система за фактуриране продължава да работи паралелно, като от "М-тел" не коментират кога ще я изключат.
Изпълнителният директор на телекома обясни, че основната причина за забавянето в sms известията за сметките е, че всички фактури са проверявани по няколко пъти, преди да бъдат изпратени. Данните на всички 3 млн. абонати на договор са успешно пренесени в новата система, увери Андреас Майерхофер. Той добави, че операторът има подробна информация за потреблението на клиентите, тъй като тя се съхранява в телеком мрежата, а не в билинг софтуера.
Освен това въвеждането на новата платформа е много сложно, тъй като тя е свързана с логистичната система на компанията, както и системата на дистрибуторите и търговците, заяви Андреас Майерхофер.
Той посочи две причини за избора на Amdocs за фирма, разработчик на новата система. Първата е, че тя предлага интегриран софтуер за фактуриране и система за управление връзките с клиенти. Втората е, че повечето дъщерни компании на Telekom Austria Group, собственик на "М-тел", също използват софтуер на Amdocs.
"Още когато започнах работа в "М-тел" в средата на 2007 г. имаше оценка на работата на старата система. Тогава заключихме категорично, че трябва да инсталираме нова клиентска платформа", разказа Андреас Майерхофер. Най-големият пропуск на стария софтуер е бил, че той е само за фактуриране, но не и за управление на връзките с клиенти (CRM - Customer Relationship Management).
В края на 2008 г. Amdocs започва разработката на софтуера, която приключва в края на 2009 г. Почти година продължават тестовете на системата, която започва да се въвежда в началото на септември 2010 г. Тогава старата система спира да отчита транзакциите на потребителите и с тази задача се заема само новият софтуер. Андреас Майерхофер сравни процеса с "хирургическа операция на работещо сърце".
Именно тогава възникнаха първите проблеми в обслужването на клиентите на "М-тел". В магазините имаше опашки, а телефонът за проверка на сметките беше блокиран. Компанията обеща, че проблемите ще приключат до средата на октомври, но това не се случи. Към момента в "90% от случаите проверката на сметката през *88 работи, въпреки забавянето от последните седмици", добави мениджърът на "М-тел".
Няма да има глоби или неустойки за Amdocs заради забавянето, каза още Андреас Майерхофер.
Новата система на "М-тел" ще позволи на компанията да предлага индивидуална тарифа, телефон или пакетна услуга на всеки потребител, измествайки фокуса от масовите кампании за нови услуги. Клиентите, които не искат да посещават магазин или да звънят на оператора, ще могат да активират услуга от уебпортал на "М-тел".
След днешното одобрение на Комисията за защита на конкуренцията за покупката на "Мегалан" и "Спектър нет", "М-тел" скоро ще започне интеграция на системите на двете компании към своята клиентска платформа.
"М-тел" ще опита да компенсира потребителите си, като започне кампания, в която от началото на янаури всеки потребител ще може да изпрати безплатен sms или MMS с едно свое желание. В края на януари жури от няколко души ще отсее желанията на 88 души, които "М-тел" ще финансира с 8888 лв. Подробности за кампанията ще станат ясни до две седмици.