Компания на Васил Божков и австрийско дружество ще строят 34 км от "Марица" (обновена в 16.50)

Компания на Васил Божков и австрийско дружество ще строят 34 км от "Марица" (обновена в 16.50)

Компания на Васил Божков и австрийско дружество ще строят 34 км от "Марица" (обновена в 16.50)
Сдружението "Марица Хайлей" - между "Пътностроителна техника", в която акции има Васил Божков, и австрийската "Порр Техновал" даде най-ниската цена за строителството на участъка от Димитровград до Харманли на магистрала "Марица". Офертата на консорциума от 122.137 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 200 млн. лв. счупи рекорда за най-евтино строителстгво на магистрала в България - 1.83 млн. евро/км. За сравнение най-ниската постигана до момента цена е 1.9 млн. евро/км от "Актор" за отсечката от Нова Загора до Ямбол на магистрала "Марица". Най-висока цена даде гръцката "Терна" - 171.5 млн. лв.
Пътната агенция може да направи допълнителен одит на рекодно ниската цена за километър магистрала
Търгът за втория лот на "Марица" подобри няколко рекорда - за брой подадени оферти 14, за отворени цени - 10, и за цена на километър, коментира министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. По думите му "състезанието е било изключително оспорвано между участниците в надпреварата", като цените за километър са се движили от 1.83 млн. евро до 2.5 млн. евро.

Друга фирма на Васил Божков получава допълнително още 9 км от магистралата по право
"Няма да коментирам дали може да се строи магистрала на тази изключително изпилена цена", каза министър Плевнелиев. По думите му обаче практиката на "Актор" с "Тракия" показвала, че "гърците се справят перфектно в момента". "Това, което виждаме на място може да ни радва очите", каза Плевнелиев. За първи път обаче той допусна, че може да се наложи пътната агенция да направи допълнителна експертиза на цената, въпреки че няма 30% разлика от останалите цени. Винаги и по-вяско време възложителят може да поиска допълнителна обосновка, каза Плевнелиев.
До седмица комисията ще определи победителя, след това решението трябва да бъде потвърдено от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и накрая утвърдено от управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура". Така се прави тройна застраховка, че всичко е наред, обясни министър Плевнелиев.
Ниската цена на консорциума не е изненада за участници в търга. Причината е, че компании от "Холдинг Пътища" на Васил Божков има кариери по трасето на магистралата. Друга фирма част от холдинга "Пътни строежи" Пловдив години наред строеше 31-км участък от Харманли до Любимец на магистрала "Марица". Днес от думите на министър Плевнелиев стана ясно, че освен 34-км участък от търга, "Пътни строежи" ще вземе и доизграждането на още 9 км недостроен участък по право от километър 99 до километър 108. За целта правителството вече отпусна 11.6 млн. лв. още в средата на март, като в момента се водят преговори с холдинга, казаха от агенция "Пътна инфраструктура". Други 3 км от магистралата в момента се строят от "Пътни строежи", а за последните 3 км преди ГКПП "Капитан Андреево" тече търг, организиран от Министерството на финансите.
За 32 км отсечка от Оризово до Димитровград на "Марица" най-ниска цена даде италианската "Кооператива Муратория Чеметисти - Чи Ем Чи ди Равена" (CMC груп) - 133 млн. лв. (2.12 млн. евро/км). С тях все още не е сключен договор, като се очаква това да се случи до няколко дни. Ако няма обжалване на процедурата от някой от отстранените участници, в края на юни може да се направи първа копка, каза министър Плевнелиев. По думите му дори да се обжалва, положението "не е драматично, защото строителството ще закъснее най-много с месец". Копката заа втория лот на "Марица" е планирана за юли - август.
Ефектът от двата изиграни търга за строителството на "Марица" е "драматични и много високи икономии", по думите на министър Плевнелиев. Той отчете, че при 409 млн. лв. бюджет, са спестени 150 млн. лв. каато икономисаните средства ще отидат за строителството на магистрала "Струма", която ще се строи цялата до 2015 г. По план магистрала "Марица" трябва да бъде готова до 27 месеца след сключването на договорите с изпълнителите, което означава есента на 2013 г.
Ценовите оферти на участниците:

1. "Корпоративен Муратори и Чи Ем Чи", Италия - 133 056 630 лв.
2. "Терна", Гърция - 171 500 00 лв.
3. Консорциум "Рубау, Испания - Софстрой" - 147 740 000
4. Консорциум "Марица 2" - "Импреза" - Италия, "Главболгарстрой Инфрастрактурно строителство", "Пътстрой 92" - 146 640 105 лв.
5."Актор", Гърция - 134 737 911 лв.
6. Сдружение "Салваторе Матарезе - инж. Клаудио Салини" - 144 144 144 лв.
7. Консорциум "Марица - СК 13 - Алпине, Австрия" - 159 777 777 лв.
8. Обединение "Марица 2" - "Пи Ес Ай", "Конструктор", Хърватия - 129 500 000 лв.
9. Сдружение "Марица Хайлей" - "Пътностроителна техника", "Порр Техновал", Австрия - 122 137 000 лв.
10. Консорциум "Лена, Португалия - Иса 2000" - 127 509 638 лв.

Недопуснати до отваряне на цени
1. "Джей Енд Пи Авакс", Гърция
2. "Мапа", Турция
3. ДЗЗД "Ингеар" - "Инжстрой инженеринг", Варна, "Конструкционес Аранс Асинас", Испания, и "Геа 21", Испания 4. ДЗЗД "Пицароти - ИПС - Лот 2"
Забележка: Цените са без ДДС