Няма такъв сок
"Погледни света с плодово настроение" на фона на усмихната девойка с портокалови очила. Това е една от рекламите на натуралните сокове BBB от миналата година. Едва ли обаче настроението на собствениците на компанията производител е толкова слънчево. Особено през последната седмица.
През изминалите дни партньори на "Ноутика" – компанията, която прави соковете BBB, получиха писмо, което не вещае нищо плодово. В него се съобщава, че дружеството спира доставките си, а като основен мотив е посочено затруднение със суровините. "Уведомяваме ви, че правим всичко възможно да отстраним проблема, и се надяваме в най-кратък срок да възобновим съвместната ни работа", получиха партньорите на BBB като успокоение. В писмото се казва, че сокове няма да има до 10 юли, тоест поне месец.
"Изпратили сме такова писмо към някои от търговските вериги, от които очакваме да имат слаби продажби. Възнамеряваме с тях да предоговаряме условията на съвместна работа. Ще имаме повече яснота до седмица-две", обясни представител на компанията за сокове пред вестника. Детайлите остават спестени.
Подобно писмо е получено поне в три от големите национални търовски вериги, показа проверка на "Капитал". Източници от търговската мрежа съобщиха, че стоката ще бъде блокирана към всички вериги, но се очаква забавяне към целия пазар. Над половината от продажбите на трибуквените сокове минават през така наречената модерна търговия.
Какво се случва с BBB
През последните две години българският производител на сокове, който някога беше лидер на пазара, премина през различни промени. Те доведоха до системно свиване на продажбите и губене на пазарен дял. Според проучванията на пазара през 2009 г. компанията имаше около 10% дял при соковете, докато лидерът "Кока-Кола" - 25%. Сега българската марка е паднала под 10%.
През 2008 г. 46.8% от капитала на тогавашната компания, собственик на активите, бизнеса и марката - "Бовис", бяха продадени на фонда за дялово инвестиране NBGI. Мажоритарен собственик остана създателят на бизнеса Пламен Минчев. Международният фонд инвестира 10 млн. лв. в модернизиране на производството и популяризиране на марката. Година по-късно представителите на NBGI бяха извадени от ръководството на компанията без тяхното знание. За няколко дни се оказаха без контрол над инвестицията си и започнаха опит за съдебно разрешаване на изненадващата за тях ситуация. През това време чрез увеличение на капитала в "Бовис" беше вкаран нов собственик, който управлява бизнеса на BBB и до днес. Това е "Ноутика". Според търговския регистър едноличен собственик на новата фирма е роденият през 1944 г. Злати Коларов. Зад компанията обаче стои първоначалният собственик на соковете - Пламен Минчев.
От BBB в момента идват разнопосочни обяснения за причината компанията да блокира доставките си. В официалното писмо се казва, че това са затруднения със суровините. Пред някои от партньорите представителите на компанията за сокове признават, че е заради липсата на ликвидност и финансови затруднения. На всички се казва, че до седмица-две проблемът трябва да се реши.
Решението - нов собственик
Източници от пазара съобщиха, че в момента Пламен Минчев преговаря да продаде компанията. Въпреки че това не се случва за пръв път и през последните години подобни информации са гъделичкали пазара многократно, сега разговорите изглеждат в напреднала фаза. Кандидат-купувачът е една от водещите фирми за бутилирана вода - "Горна баня".
"В момента върви процедура за продажбата на компанията", потвърди официално представител на BBB, но пожела да не коментира името на потенциалния купувач. Изпълнителният директор на "Горна баня" не отговори на запитването на вестника.
В този момент обаче евентуалната продажба на BBB би изглеждала, меко казано, странна. Причината е, че има предварително решение на Международния арбитражен съд, според което подобна смяна на собствеността е невъзможна. Според една от точките, предписани от арбитража, Пламен Минчев няма право да се разпорежда с активи до 10 млн. евро. На базата на същото решение има издадена обезпечителна заповед върху марката BBB. Окончателното решение на арбитража се чака през следващите седмици, казаха запознати с делото.
От фонда NBGI не пожелаха да коментират казуса и подготвяната нова смяна на собствеността.
Сок при водата
Желанието на "Горна баня" да придобие BBB изглежда напълно естествено. До момента компанията няма натурален сок в портфолиото си. Тя експериментира с някои собствени марки газирани напитки и студени чайове, които обаче не са ключови за пазара.
В същото време от няколко години на българския пазар на безалкохолни напитки тече консолидация и стремеж на фирмите да направят синергия между различни видове продукти. Ясно се вижда стратегията на компаниите за вода да увеличат портфолиото си със сокове и други напитки. Причината е, че по-този начин те стават много по-конкурентни, като могат да предложат комплексна услуга на търговските обекти. Окомплектоването на различни продукти при една доставка намалява разходите за транспорт. Друго обяснение е, че пазарът на сокове е малък, наситен и силно конкурентен и няма изгледи за бърз растеж.
Най-добре представена в тази конкурентна борба е "Кока-Кола". Компанията е силна на всички пазари на безалкохолни напитки с водата си "Банкя", соковете Cappy и газираните напитки. Другият силен играч на пазара - "Девин", също гони тази стратегия: дружеството стана представител на соковете Granini, дистрибутира и напитките Red Bull. През март пък "Девин" и пловдивският производител "Филикон" сключиха дългосрочен договор за партньорство за съвместно развитие на марката за сокове Fresh. Отделно "Девин" никога не са криели желанието си да придобият някои от по-силните марки за сокове в България, като дори бяха сред кандидат-купувачите на "Флорина".
По принуда
Процесът на консолидация сред фирмите за безалкохолни напитки се чакаше от дълго време, но сега вече е неминуем. Кризата и тенденции от последните две години доведоха и ще продължат да предизвикват сделки "по принуда". И ако преди преговорите се водеха около това колко голяма ще е печалбата, с която продавачите ще излязат, сега разговорите се водят около възможността за покриване на задълженията.
Преди няколко месеца заради силната задлъжнялост на соковете "Флорина" и невъзможността за обслужване на облигационния заем компанията смени собственика и сега тя е в портфолиото на "ВМ финанс груп" на Васил Мирчев.
Задлъжнялостта на BBB, спадът на продажбите и свиването на целия пазар са достатъчно основателна причина за желанието на собственика да се раздели с бизнеса си. От отчета за 2009 г. се вижда, че "Ноутика" има общо 7.5 млн. лв. задължения. От тях основните пера са 1.6 млн. лв. към финансови институции, 1.5 млн. лв. към доставчици и 3.8 млн. лв. към свързани лица. С общи приходи от 8.7 млн. лв. компанията излиза на загуба от 600 хил. лв. За миналата година не са подадени данни в търговския регистър. Ако арбитражът потвърди блокирането на активи за 10 млн. евро, тогава финансовата тежест за сегашния собственик ще стане още по-чувствителна.
Тепърва ще има развитие на казуса около соковете BBB. Пазарът с интерес ще следи как ще бъде разрешен конфликтът между доскорошните партньори - международния фонд и българския собственик. Ако се стигне до сделка с "Горна баня", ще е интересно да се види как ще излезе от ситуацията около съдебните решения. Евентуалната смяна на собствеността ще предполага и промяна на цялото пазарно поведение. Все сценарни нишки, при които обаче настроението няма да е никак плодово.
Болезнено падащ пазар Не само, че пазарът на сокове винаги се е определял като малък и с ограничен потенциал, но сега буквално се излива надолу. Според данните на агенцията за анализи Canadean потреблението на сокове и нектари през миналата година отбелязва спад от близо 20% в обем. През 2010 г. общите продажби са колкото през 2006 г. - малко над 74 млн. литра. Компаниите за сокове в момента се борят с още един проблем - рязкото поскъпване на суровините на международните пазари с 30-40%. От една страна, суровината увеличава цената, от друга - компаниите не могат да отговорят с вдигане на крайната цена заради свитото потребление. Тази ситуация удари маржовете и печалбите им. Кризата увеличи търсенето на по-евтините продукти и сви потреблението на тези във високия ценови клас. Това помогна на собствените марки на веригите, които през миналата година достигнаха 15%, сочат още данните на Canadean. "Четирите водещи фирми ("Кока-Кола", "Тимбарк", "БББ груп" и "ВМ Финанс") намалиха съвкупния си дял на пазара от 83% през 2007 г. на 71% през миналата година", казват от Canadean. |
Виж кой купува В края на 2009 г. "Бутилираща компания Горна баня" стана собственост на сочения за най-богат човек в Армения - Гагик Царукян. Обявената тогава цена беше 25 млн. евро. Сделката стана бързо на фона на други, които се точат с месеци. Царукян е основател на арменската "Мултигруп" през 1995 г. Има над 30 предприятия от различни сектори. Лидер е на партията "Процъфтяваща Армения", депутат и председател на олимпийския комитет на страната. Бил е световен и европейски шампион по канадска борба. Това беше първата и засега единствена придобивка на Царукян в България. |