Одитът на контролираното от Васил Божков "ЖП инфраструктура" показа сериозни финансови проблеми
Обезценка на инвестиции в дъщерни предприятия е довела "Железопътна инфраструктура-холдингово дружество" до загуба от близо 27 млн. лв., показва одитирания отчет на дружеството. Това е повече от десет пъти увеличение на отрицателния резултат в сравнение с 2009 г.
Одиторите от "HLB България" са отказали да дадат мнение за финансовия отчет и са посочили, че не е сигурно дали компанията ще може да погасява задълженията си в бъдеще. В доклада си одиторите казват, че банкови заеми за 33 млн. евро на дъщерните компании са били просрочени към края на миналата година.
Обезценките са на вложенията в "Локомотивен и вагонен завод" (ЛВЗ) на стойност 24.5 млн. лв. и в "Мегалинк" за 719 хил. лв.
ЛВЗ е едно от задлъжнелите предприятия в структурата на холдинга. В началото на тази година кредитите им са били предоговорени. От бележките става ясно, че в края на февруари дъщерните дружества "РВП Кьоне", "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия", са сключили извънсъдебни споразумения с ОББ.
Условията са до 24 февруари 2013 г. на всяка последна дата от месеца да се погасяват начисляваните лихви. Оскъпяването на заемите става базовата лихва на банката за евро с 2.7 пункта годишна надбавка. Ако плащанията се правят навреме, падежът може да се променя. При забавяне банката може отново да започне принудително събиране на вземанията.
Споразумението с ОББ е част от договорки с общо 40 компании, на които тя е отпускала заеми. От "ЖП инфраструктура" посочват, че към датата на изготвяне на финансовия отчет просрочени падежи има.
Одитът е върху неконсолидирания отчет на холдинга, в който не са включени резултатите на дъщерните му дружества. Според документа към края на миналата година "ЖП инфраструктура" има 4.6 млн. лв. краткосрочни банкови задължения, почти без промяна спрямо 2009 г. Дългосрочни заеми няма. Неконсолидираните приходи са само 1000 лв.
Сравнение с отчет без одиторско мнение не може да се направи, тъй като дружеството не е публикувало такъв нито в каналите за разпространение на борсова информация, нито в борсата, нито в Комисията за финансов надзор. На сайта му са публикувани само одитираните дании. Последният отчет в регистъра на надзора е към края на септември миналата година.
Одиторите са посочили, че дъщерните дружества не са в добро финансово състояние, значително са свили дейността си, имат много дългове, включително за заплати, осигуровки и данъци. Освен това ръководството не е обявило никакви планове какво ще прави ако в някоя от компаниите има неблагоприятно развитие.
Никакви планове няма за две дъщерни компании, казват още от "HLB България" - това са ЛВЗ и "Национален изследователски институт по транспорта".
"ЖП инфраструктура" е контролирано от Васил Божков. През последните месеци става ясно, че и другите му две компании от бранша - "Холдинг Пътища" и "Мостстрой" имат големи финансови проблеми. "Мостстрой" вече е обявено в несъстоятелност, а лизингови компании са прибрали обратно машините си.