Почти половината компании в България са семейни

Почти половината компании в България са семейни

Почти половината от компаниите в България са фамилни, а делът им от общия оборот на всички фирми у нас е 20%. Това съобщиха от Асоциацията на фамилния бизнес в България и Националния статистически институт (НСИ) като резултати от изследване, направено за пръв път у нас.
Броят на фамилните предприятия в България е 156 122, което е 42.1% от регистрираните фирми у нас. Оборотът от тях е над 38 млрд. лв., а заетите са близо 620 хил. души при общо над 2 млн. работещи в България.
Възможно е при следващи изследвания бройката на семейните компании да се повиши занапред, тъй като много от тях участват в изследването за пръв път и някои от тях може да не са запознати добре с критериите, поясни Христо Илиев, председател на асоциацията.
Методиката за определяне на фамилен бизнес е изготвена през 2009 г. от експерти към Европейската комисия, поясни Диана Янчева от НСИ. Това е и причината едва сега да се прави изследване за този вид икономика у нас. Според определението фамилен бизнес са фирмите, в които контролният пакет от капитала е собственост на основателя, негови наследници по пряка линия, съпруг или съпруга. Поне един от тях трябва да участва и в управлението.
Ако става въпрос за публична компания, условията са същите с разликата, че дяловото участие трябва да е поне 25% от акциите. Критерий за големина при фамилния бизнес няма.
Христо Илиев каза, че над 40% от българските фамилни компании трябва да предадат бизнеса си на ново поколение в следващите пет години. В повечето случаи според него проблемите при предаването са свързани с липсата на подготовка на наследниците и трудният момент, в който получават управлението.
По неговите думи най-същественият плюс на фамилните компании е дългосрочният им поглед, те инвестират основно собствени средства и по-рядко използват кредити, което ги прави по-стабилни в кризата.