Хибридните автомобили губят позиции, но надеждата остава

Хибридните автомобили губят позиции, но надеждата остава

За "Тойота" думата хибрид остава своеобразна мантра
Rеuters
За "Тойота" думата хибрид остава своеобразна мантра
Хибридните модели са на път да загубят войната с колите с традиционно задвижване още преди първата битка. Това стана ясно от анализ на агенция "Блумбърг" по темата.
 
Повод за него е фактът, че продажбите на коли с електрически и бензинов мотор в САЩ са спаднали от 2.4 до 2.2% през миналата година, а на вървящото в момента изложение в Детройт, хибридите вече не са основен акцент.
 
Само батериите ги оскъпяват с 10 000 долара
Основният проблем на иначе екологичните модели е тяхната цена, от една страна, и все по-ефективните двигатели на традиционно гориво. Само пакетът батерии за един хибрид го оскъпява с 10 000 долара. Елементарната сметка сочи, че въпреки с два литра по-ниския разход на гориво спрямо модела само с бензинов мотор една хибридна "Хонда Сивик" ще се изплати чак след шест години експлоатация и то при навъртането на сериозен километраж.
 
"Все по-трудно е да се докажат ползите от хибридите", коментира Скот Корвин, вицепрезидент на консултантската компания от Ню Йорк Booz & Co. Според него основния проблем е разликата в цените, а купувачите правят все по-рационален избор на кола.
Все повече производители предлагат плъг-ин, или зареждащи се от електроинсталацията хибриди. Те могат да изминават по-големи разстояния само на ток, като съответно имат и по-нисък разход на гориво. На снимката новия плъг-ин хибрид на базата на "Волво" ХС60
Rеuters
Все повече производители предлагат плъг-ин, или зареждащи се от електроинсталацията хибриди. Те могат да изминават по-големи разстояния само на ток, като съответно имат и по-нисък разход на гориво. На снимката новия плъг-ин хибрид на базата на "Волво" ХС60
 
"Трудно е да продаваш хибриди, при положение че бензиновите мотори стават все по-ефективни, а няма начин цените на хибридите да паднат толкова бързо и до такива нива, че да задоволят повечето купувачи", добавя Дейвид Чемпиън, директор на базирания в Ню Йорк Auto Test Center, цитиран от списанието Consumer Reports.
 
75% от клиентите питат за хибриди, но само 2.5% ги купуват
Търговецът на автомобили от Форт Лодърдейл, Флорида, Майк Джаксън не скрива, че 75% от влизащите в шоурума на дилъра AutoNation потенциални купувачи, питат за хибридни модели, но само 2.5 на сто от тях си купуват такива. "Хората сравняват цените, характеристиките, полагащите се бонуси, теглят чертата и обикновено казват: Хибридът ще се изплати за твърде дълъг период, не е за мен", обяснява Джаксън.
 
Десет години след появата на хибридните автомобили на пазара в САЩ и при цена на петрола около 100 долара за барел, купувачите не са готови да платят за тях, обобщи президентът на марката "Додж" в "Крайслер груп" Рейд Бигленд при представянето на новия модел "Дарт" преди два дни. Автомобилът няма да има хибридна версия, а ще се предлага само с бензинови мотори.
 
Ренесансът на бензиновия мотор
"Използваните в съвременните автомобили бензинови мотори с директно впръскване, турбокомпресори и ефективните трансмисии доведоха до сериозно намаляване на разхода им на гориво. Така покупката на хибрид вече не е толкова изгодна, обяснява той.
Всички производители работят върху сериозно повишаване на ефективността на бензиновите си мотори. На снимката "Хонда" представят в Детройт новата генерация свои екодвигатели
Rеuters
Всички производители работят върху сериозно повишаване на ефективността на бензиновите си мотори. На снимката "Хонда" представят в Детройт новата генерация свои екодвигатели
 
Вицепрезидентът на "Шевролет" за американския пазар Крис Пери обаче е на мнение, че е хубаво да имаш сред моделите си и високотехнологични предложения, като електромобила с разширен обхват "Шевролет Волт" например. "Волт" води хората в шоурумите. Те казват "Волт" е фантастичен, но за моите нужди струващият два пъти по-малко – около 16 740 долара, "Шевролет Круз" е по-добрият избор, но все пак купуват кола от твоята марка", обяснява Пери.
 
В този смисъл хибридите са важни за всеки уважаващ себе си производител и заради имиджовия ефект. Това е и причината в Детройт "Форд" да представи хибридна версия на новия си глобален модел "Фюжън". В същото време обаче компанията се отказа от версията с електромотор и бензинов двигател на Escape.
 
По всички личи, че "Тойота" ще продължи да залага на хибридите, като разширява гамата на "Приус" с версия със седем места, зареждаща се от електроинсталацията модификация, и компактния "Приус" С, който се очаква да струва приемливите 19 000 долара при разход на гориво 4.7 л/100 км.
 
Надежди за бъдещето
Въпреки това Ксавие Москет от клона в Детройт на Boston Consulting Group е категоричен, че през следващите десет години монополът на колите с бензинови мотори не е застрашен от хибридите. Той се позовава на изследване на компанията, според което до 2020 година автомобилите с традиционни мотори ще намалят разхода си на гориво с около 40%, което ще поевтини експлоатацията им с между 2000 и 2500 долара.
Наличието на хибридни модели в гамата е въпрос на престиж. Доказателството идва от Акура с техния нов прототип NSX Hybrid
Rеuters
Наличието на хибридни модели в гамата е въпрос на престиж. Доказателството идва от Акура с техния нов прототип NSX Hybrid
 
Регулаторните органи, загрижени за екологията, обаче са на път да помогнат на хибридните и електрическите модели. Работата е там, че се предвижда от 2025 година средният разход на гориво на гамата на всеки продаващ в САЩ производител да е 4.3 л/100 км. "Ако някой си мисли, че ще покрие тези норми с модели само с традиционни мотори, то явно е пушил някаква забранена субстанция", коментира лаконично шефът на "Фиат груп" и "Крайслер" Серджо Марчионе.