Само девет автомобилни консорциума са повишили продажбите си в Европа

Половината от представените на европейския пазар осемнадесет автомобилни консорциума приключват 2011 година с ръст на продажбите, сочат данните на АСЕА, разпространени днес. Статистиката на организацията обхваща 27-те страни членки на ЕС и държавите от EFTA (Ирландия, Норвегия и Швейцария).
Най-популярните марки* Фолксваген - 1 684 150 Форд - 1 077 759 Рено - 1 044 920 Опел - 989 261 Пежо - 911 703 Ситроен - 770 726 Фиат - 682 140 Ауди - 680 260 БМВ - 641 737 Мерцедес - 591 750 Тойота - 527 206 * - в страните от ЕС и EFTA |
Вторият голям играч на европейския пазар - "ПСА груп", е намерил с 8.8% по-малко купувачи за марките си "Пежо" и "Ситроен". С общо 1 682 429 сделки консорциумът губи 1% пазарен дял и той вече е 12.4 на сто.
"Рено груп" отчита 1 165 570 продажби в страните от ЕС и EFTA, което е отстъпление с 8.1% спрямо предходната година. Дори евтината марка в групата - "Дачия", бележи спад на търсенето с 4.6 на сто до 252 058 реализации.
Най-драматични изглеждат нещата при "Фиат груп", където сделките са намелели с 12% до 947 786 бройки. Европейските марки на "Дженерал мотърс" ("Опел" и "Воксъл") имат отстъпление от 1.8 на сто, като продадените коли са 989 261.
Представянето на "Форд мотър къмпани" в Европа също не е блестящо, като доставените автомобили са 1 077 759, или с 2.9% по-слабо от предходната година.
Силно представяне на корейците, "Нисан" и "Мицубиши"
Всички корейски и две от японските марки отбелязват ръст на продажбите през миналата година. Най-добре стоят нещата при "Нисан", който могат да се похвалят с 458 033 доставени автомобила, или с 13.7% повече от 2010 г.
"Киа" (293 960 продажби) и "Хюндай" (398 123) има почти еднакъв ръст, съответно 11.8 и 11.5%. В групата на отличниците попада и "Мицубиши" с 6.7 на сто повече продажби - вече 114 553.
Отнесени от цунамито
Японските компании, които имат заводи в близост от ударените от земетресение и вълни цунами райони на страната, през март логично отчитат спад на доставките в страните от ЕС и EFTA. Благодарение на факта, че имат сериозни мощности в Европа, в "Тойота груп" са били по-малко засегнати от стихията, като са успели да продадат 554 222 автомобила (-6.3%).
"Мазда", чиито основни заводи са в Япония, отчита спад на доставките с почти една четвърт до 137 447 бройки. При "Хонда" продажбите са с 20% по-ниски (149 684), а при "Сузуки" - с 8.6 на сто (177 996).
При луксозните марки всичко е спокойно
Ако се съди по данните на АСЕА за миналата година, най-спокоен сън са имали шефовете на европейските поделения на луксозните марки. Тях кризата доказано не ги лови, като "БМВ груп" отчита 810 199 продадени коли от марките БМВ и "Мини" (+7.7%).
При "Даймлер" ("Мерцедес" и "Смарт") доставките са повишени едва с 0.4% до 671 480 бройки, основно заради слабото търсене на малките коли.
Моделите на "Ауди" са намерили с 9.1% повече клиенти, като техният брой е 680 262.
Шведската компания "Волво карс", която е собственост на китайската Zhejiang Geely Holding, може да се похвали с 10% повече доставени автомобили, като е намерила 254 732 клиенти за своите модели.
"Ягуар" и "Ленд Роувър", който носят печалба на индийската "Тата груп", отчитат с 4 на сто повече продажби - 97 780 бройки.