Държавните и общински служби в Китай ще купуват само коли от местни марки

Държавните и общински служби в Китай ще купуват само коли от местни марки

След промените местните производители ще си разделят поръчки за близо 13 млрд. долара
Reuters
След промените местните производители ще си разделят поръчки за близо 13 млрд. долара
Държавата в Китай удари сериозно рамо на местните производители на автомобили, като прие промени в нормативната уредба, разрешаващи на държавните и общински структури да купуват коли само от местни марки, предаде "Блумбърг". Списъкът с "разрешените" модели съдържа общо 412 превозни средства.
Според анализатори, цитирани от "Блумбърг", държавните и общинските звена ще похарчат тази година 80 млрд. юана (12.7 млрд. долара) за обновяване на автопарка си, което е около 4.5% от общия оборот. За служебните коли е въведено ограничение на кубатурата на мотора до 1.8 литра, а цената не трябва да е по-висока от 180 000 йоана (около 28 500 долара).
Освен това борещите се за държавна поръчка компании не трябва да са похарчили повече от 3% от приходите си за последните две години за проучвания и развойна дейност. Според статистиката в края на 2007 година автопаркът от държавни и общински коли е наброявал 5.2 млн. коли, което е повече от целия пазар в Япония например.
Новината доведе до поскъпване на акциите на всички китайски производители. Най-доволни са в Dongfeng Automobile Co., отчитащи ръст от 10% на борсата в Женжен до 3.81 юана за акция. Любопитното в случая е, че компанията няма повишаване в цената на книжата си от ноември 2009 година насам.
Също на борсата в Женжен акциите на FAW Car Co. поскъпнаха с 4.9% до 10.78 юана. Книжата на Great Wall Motor Co. имат ръст от 3.6% до 14.51 юана, което е най-висок показател от септември.
"Това е сигнал за сериозна държавна намеса в създаването на собствена китайска автоиндустрия", коментира новината анализаторът в CICC report Женг Донг. По неговите думи правителствената подкрепа е по-голяма от очакваната.
В момента чуждестранни компании, макар и чрез продукцията си в местни заводи, държат 80% от пазара на нови автомобили в Китай. Силни позиции имат "Дженерал мотърс", "Фолксваген", "Тойота" и т.н.