Държавните и общински служби в Китай ще купуват само коли от местни марки

Държавата в Китай удари сериозно рамо на местните производители на автомобили, като прие промени в нормативната уредба, разрешаващи на държавните и общински структури да купуват коли само от местни марки, предаде "Блумбърг". Списъкът с "разрешените" модели съдържа общо 412 превозни средства.
Според анализатори, цитирани от "Блумбърг", държавните и общинските звена ще похарчат тази година 80 млрд. юана (12.7 млрд. долара) за обновяване на автопарка си, което е около 4.5% от общия оборот. За служебните коли е въведено ограничение на кубатурата на мотора до 1.8 литра, а цената не трябва да е по-висока от 180 000 йоана (около 28 500 долара).
Освен това борещите се за държавна поръчка компании не трябва да са похарчили повече от 3% от приходите си за последните две години за проучвания и развойна дейност. Според статистиката в края на 2007 година автопаркът от държавни и общински коли е наброявал 5.2 млн. коли, което е повече от целия пазар в Япония например.
Новината доведе до поскъпване на акциите на всички китайски производители. Най-доволни са в Dongfeng Automobile Co., отчитащи ръст от 10% на борсата в Женжен до 3.81 юана за акция. Любопитното в случая е, че компанията няма повишаване в цената на книжата си от ноември 2009 година насам.
Също на борсата в Женжен акциите на FAW Car Co. поскъпнаха с 4.9% до 10.78 юана. Книжата на Great Wall Motor Co. имат ръст от 3.6% до 14.51 юана, което е най-висок показател от септември.
"Това е сигнал за сериозна държавна намеса в създаването на собствена китайска автоиндустрия", коментира новината анализаторът в CICC report Женг Донг. По неговите думи правителствената подкрепа е по-голяма от очакваната.
В момента чуждестранни компании, макар и чрез продукцията си в местни заводи, държат 80% от пазара на нови автомобили в Китай. Силни позиции имат "Дженерал мотърс", "Фолксваген", "Тойота" и т.н.