Значително спадат продажбите на български цигари през януари

Драстичен спад в продажбите на цигари през януари в сравнение със същия месец година по-рано отчитат "Булгартабак" и "Кингс табако", съобщава "Капитал Daily".
За цигарения холдинг, приватизиран през септември, е тенденция през последните години да губи пазарен дял (при дял от 74.4% през 2007 г. от продадените цигари в стойност до 37.1% в края на 2010 г.), но това e изненадващо за пловдивския производител.
През 2009 г. тя бе купена от компания, близка до "Винпром Пещера", и още през първата година достигна 5.7% пазарен дял. През миналата година тя вече държи 14.7% от купените в България цигари.
Тогава обаче тя започва да губи темпове и пазарното й присъствие намалява с над 2 процентни пункта.
От бранша смятат, че възможна причина за това е, че "Кингс" вече не се интересуват толкова от развитието на марките си, защото индиректно са сред част от съсобствениците на "Булгартабак". Засега официално потвърждение за това няма, а от пловдивската компания отричат.
"Производството ни е насочено основно за експорт, големите ни цели са международните пазари. Принципно спадът в пазарния дял е притеснителен, вземаме мерки това да се промени", коментира данните Милен Щерев, маркетинг мениджър на "Кингс табако".
Спадът при "Булгартабак" е вече под критичните 34%, които холдингът достигна през септември 2011 г., и вече до около 80 на сто от приходите му са от експорт.
Според отчетите за последното тримесечие на 2011 г. на цигарените фабрики от холдинга "София-БТ" и "Благоевград-БТ" увеличават продажбите си.
За сметка на българските производители световните цигарени концерни отбелязват отчетлив ръст или поне запазват досегашните си позиции.
Най-бързо се развива световният лидер Philip Morris, който е увеличил най-много и пазарното си присъствие. Следва го гръцката Karelia, чиято едноименна марка е най-продаваната в България и от март миналата година остави на второ място дотогавашния лидер - Victory. Причината за ръста е, че вносните цигари са близки по цени до българските, а някои дори са по-евтини.
Легалните продажби на цигари се оценяват на над 2 млрд. лв. през 2011 г., като се приема, че сивият сектор на безбандеролни, фалшиви и произведени за безмитни магазини и други пазари продукти е около 22%.