В БДЖ предстоят нови съкращения, кондукторите няма да продават вече билети

До края на годината предстоят съкращения на още 400 души в "БДЖ Товарни превози" и на 450 в "Пътнически превози". Така общият брой на съкратените ще достигне общо 850 души, съобщи изпълнителният директор на компанията Йордан Недев. Той уточни, че от тези хора 250 ще бъдат съкратени заради съкращаването на влаковете. Целта е в холдинга да останат не повече от 9500 души в края на тази година, обясни Недев.
Той твърди, че научил от медиите за готвени нови протести в БДЖ. "Нямам конкретно обяснение защо синдикатите ще стачкуват, научих го от вас - медиите. С най-голямо удоволствие ще се срещна с тях, за да чуя лично", посочи той.
Председателят на управителния съвет на холдинга Владимир Владимиров каза, че е отказал среща със синдикалните лидери, защото в колективния трудов договор е регламентирано как ще стават съкращенията още през есента на миналата година и ръководството спазва подписания договор. Освен това социалните партньори нямали адекватни финансови разчети като база на преговори.
"Освен протакане на неизбежното реформиране на системата, от което тя има жизненоважна нужда, друго няма да се случи с протестите", коментира ситуацията Йордан Недев. Отчетът на БДЖ за първото тримесечие показва, че дружеството има печалба от 21 млн. лева. За сравнение, през същия период на миналата година тя е била 15 млн. лева, съобщи председателят на управителния съвет на холдинга Владимир Владимиров.
По думите му финансовото състояние на холдинга се стабилизира, като общите задължения на дружеството са намалели с над 62 млн. лева. От 806 млн. лева на 31 март 2011 г. сега за първото тримесечие те са спаднали на малко над 743 млн. лева. Като основен успех в работата на мениджмънта досега Йордан Недев определи тъкмо плавното изплащане на дългове на БДЖ както към големите кредитори, така и към доставчиците на компанията. Той обясни и че опитът с въвеждането на билетни касиери във влаковете е показал добри резултати. Затова се предвижда от около 1000 кондуктори и началник-влакове в момента в БДЖ 100 да станат влакови билетни касиери. "Оказа се във времето, че не е добра идеята кондукторите да продават билети и би следвало да имаме билетни касиери във влака, които да продават билети. Това е една от мерките, които сме предприели", каза Недев. По думите му по лините, по които са въведени тези длъжности, има двойно увеличение на приходите. Такъв е случаят с трасето София - Драгоман и София – Мездра. Друга възможност да се намали безбилетното пътуване е продажбата чрез sms-и или по интернет. Продажбата с sms-и щяла да се въведе от юли.
Недев разказа и че в началото на април е направена структурна реформа в компанията, според която девет поделения, в които е дублиран персонал, са закрити, а административните функции са съсредоточени в централата в София. Оперативната дейност се разпределя между девет регионални центъра. Предприето е било и масово преквалифициране на персонала с цел един човек да може да изпълнява няколко длъжности и да има взаимна заменяемост, отбеляза изпълнителният директор на БДЖ. Резултатът от това се очаква в рамките на няколко месеца. В администрацията все още има дублиране на длъжности и това ще продължи до завършването на процеса на централизиране и подбора на ресорните директори, обясниха ръководителите на железниците, цитирани от БТА. Изготвени са плановете за ремонтиране на вагони - над 1000 товарни и над 200 пътнически вагона. "Така ще се навакса част от изоставането, посочиха от ръководството на железниците. Холдингът очаква и новите 30 спални вагони от турска фирма, които ще обслужват клиентите на БДЖ на българска територия.
Пътуването без билети е най-големият проблем на железницата, както и неравномерната натовареност на отделните жп линии.
Някои влакове в момента са свръхпренаселени, а в други няма пътници и това трябва да се оправи, каза Недев.