Инвеститорите на Wallstreet посрещат Facebook

Инвеститорите приветстват търговията на Facebook на Уолстрийт след като гигантът успя да набере от пазара 16 млрд. долара в едно от най-големите първични публични предлагания в историята на САЩ, съобщи Ройтерс. Това оцени компанията на 104 млрд. долара – пазарна оценка по-голяма от тази на Starbucks Corp и Hewlett-Packard взети заедно.
Това доведе до спекулации колко по-висока ще стане тази оценка, когато акциите започнат да се търгуват на борсата. "Ръст от 15 до 20 на сто е в рамките на възможното", коментира Тим Лъгран, преподавател по финанси в университета "Нотр дам". Той уточнява, че предпоставка за това е и обстоятелството, че размерът на първичното предлагане беше увеличен спрямо първоначално предвидения.
В четвъртък Facebook определи цена за акция от 38 долара, но тя може да се покачи, когато започне борсовата търговия с книжата. Това ще се случи в рамките на технологичния индекс NASDAQ под символа FB около 11 часа нюйоркско време, окоол 18 ч. в България.
Някои анализатори очакват акциите да поскъпнат с 30 на сто и повече в петък въпреки притесненията за дългосрочния потенциал на компанията да удържи висока цена. Очакването е цената на затваряне да бъде около 50 долара за брой.
Очакванията за ефектите от това първично публично предлагане бяха от това да направи хиляди нейни акционери милионери на хартия до това да предизвика раздвижване на продажбите на всичко в района на Сан Франциско – от недвижими имоти до автомобили.
28-годишният основател на компанията Марк Зукърбърг се очаква да удари камбаната в централата на компанията в Силициевата долина сутринта в петък, за да даде начало на търговията с акциите й.
Създадена в общежитие на един от най-добрите университети в света – Харвард през 2004 г. компанията днес порасна до доминиращата в глобален мащаб социална мрежа с 900 млн. потребители. Най-голямото предизивкателство сега е да успее да продължи да расте.
Някои инвеститори изказват притеснения, че компанията още няма план как да изкарва пари от нарастващия си брой потребители през мобилни устройства като таблети и смартфони.
Междувременно, растежът на приходите от онлайн рекаламата във Facebook се забави през последните месеци. В четвъртък от General Motors съобщиха, че обмислят да спрат рекаламата си в социалната мрежа заради ниската й ефективност.