Автосалон Париж: Блясък на фона на все по-лоши резултати

Автосалон Париж: Блясък на фона на все по-лоши резултати

Част от компаниите разчита електромобилите да ги спасят от кризата
Част от компаниите разчита електромобилите да ги спасят от кризата
Европейските автомобилопроизводители ще демонстрират бляскави модели и щандове на откриващото се утре изложение в Париж, но този разкош идва на фона на все по-конкурентен пазар, който продължава да се свива, обобщава "Ройтерс" в свой материал за най-големия автосалон в света. Агенцията отбелязва, че във френската столица дебютът си ще направят над 100 нови модела, от струващата под 10 000 евро "Дачия Сандеро" до суперавтомобила "Макларън" P1 с цена над 186 000 евро.
На фона на блясъка, компаниите са изправени пред сериозни предизвикателства. Дори германските производители, които до скоро изглежаха кризоустойчиви, вече изпитват трудности. От "Фолксваген" например преди ден предупредиха, че бизнессредата става определено по тежка. 
Тежък маратон с неясен финал
"Ройтерс" отбелязва, че докато автомобилната криза в САЩ през 2008 година беше белязана от рязък и драматичен спад, то ситуацията в Европа е по-скоро бавно и мъчително свиване на обемите, като тежък маратон, чиито финал се очаква най-рано през 2015 година.
В най-тежка ситуация в момента са производителите, които разчитат на големи продажби, за да са на печалба - "Опел", "Форд", "Пежо", "Фиат" и др. Те няма как да се спокойни за бъдещето си, преди пазарът да се съживи, коментира Стефано Аверса, вицепрезидент на консултантската компания AlixPartners. 
Ситуацията на разчитащите на масовост производители се утежнява от факта, че ако преди 15 години са държали 85% от европейския пазар, днес техният дял е едва 65 на сто, заради пренасочването на купувачите към луксозните и бюджетни модели.
Според Аверса печелившите компании ще са тези, които успеят да се оттласнат от дъното преди пазарът да се върне на предкризисните нива през 2014 – 2015 година. Това обаче е възможно само с подходящи за конкретните условия модели, а създаването им не е лесна задача тъй като от раждането на идеята до появата на крайния продукт минават до пет години.
Различните подходи
Към момента подходът на компаниите за справяне със ситуацията е различен и това си личи ясно на изложението в Париж. Някои ще вдигат шум около електрическите си и "зелени" модели. Други ще разчитат на атрактивната цена. Трети на микс от двете. 
Друга интересна тенденция, която се забеляза още на изложението в Женева през март е, че кризата вече започва да се отразява и на луксозните марки. Една от причините за това е спадът на търсенето в Китай, чиито ръст беше спасение на фона на свиването на европейските пазари.
Миналата седмица от "Даймлер" признаха, че очакванията им за ръст на приходите на "Мерцедес" ще се окажат погрешни и в най-добрия случай те ще останат на миналогодишните нива, но е по-веорятно да са по-ниски. Луксозните марки обаче поне за момента няма нужда да затварят заводи и да съкращават служители, както се случи с "Пежо", "Опел" и "Фиат". 
Кой колко е закъсал
"Дженерал мотърс" отчете 700 млн. долара загуби за първата половина на годината от европейските си операции. До момента американската фирма-майка е наляла в "Опел" 16 млрд. долара за дванадесет години. 
Според последното проучване на "Морган Стенли" обаче от европейското си поделение GM в най-добрия случай ще получи 12.3 млрд. долара през следващите десет години. Надеждите обаче са, че резултатът може да е и по-добър, благодарение на ласирането на 23 нови модела до 2016 година. 
При "Пежо" нещата не са по-оптимистични, като компанията ще е на загуба през тази и следващата година, а обръщане на тенденцията се очаква през 2014 година. Лошите резултати на концерна станаха причина "Фитч" да понижи кредитния рейтинг до BB- (едно ниво под "Фиат") през миналата седмица. За момента ситуацията не се променя сериозно, въпреки затварянето на завода в  Олне-су-Боа, близо до Париж и продажбата на логистичната компания Gefco.
Що се отнася до "Форд", прогнозите им през лятото сочеха, че европейските им операции ще донесат през тази година загуби за 1 млрд. долара.
Лошите резултати тотално объркаха плановете на "Фиат", като компанията обяви, че спира всичките инвестиции в нови модели и модернизиране на мощностите, като ще се фокусира върху стабилизирането си. Ключово тук е преориентиране към по-сериозен износ, най-вече в САЩ, където притежаваната от италианците "Крайслер" бележи успех след успех.
В заключение "Ройтерс" посочма, че дори и да има обръщане на тенденцията към растеж това ще става бавно и при жестока конкуренция. Агенцията не изключва и нови процеси на консолидация, които да позволят на компаниите да намалят разходите си, да оптимизират своята работа и в крайна сметка да имат по-големи шансове за успех.