Вестник FT Deutschland спира да излиза

След 12 години на германския пазар едно от най-уважаваните финансови издания спира, а 320 журналисти губят работата си. В петък издателство Gruner + Jahr съобщи, че на 7 декември ще излезе последният брой на Financial Times Deutschland. Вестникът е местен вариант на прочутия лондонски всекидневник, но е дело на съвсем отделно издателство.
Новината не е изненадваща, защото от няколко седмици се говореше за проблемите на FT Deutschland, който нито една година не успя а излезе на печалба. Според германските медии от 2000г. до днес загубите са общо за 250 милиона евро, а само през миналата година те са били 10 млн. евро.
"Днес не е добър ден за финансовата журналистика в Германия", коментира журналист от вестника.
Списание Spiegel посочва по този повод, че след като години наред вестникарският пазар в страната - един от най-големите в света с близо 330 заглавия - е бил пощаден от кризата на тази индустрия по света, през последните седмици тя е стигнала и тук. През октомври обяви фалит новинарската агенция DAPD, създадена едва преди две години от сливането на германската секция на на "Асошиейтед прес" и германската агенция DDP. Миналата седмица подаде молба за защита от кредиторите си Frankfurter Rundschau - един от десетте най-големи вестника, а съкракения се подготвят и в Berliner Zeitung, издаван от същата компания.
"FT Deutschland бе един от най-амбициозните журналистически проекти на последното десетилетие. Всекидневниците са под натиск, особено тези в бизнес сектора. FT Deutschland трупа загуби от основаването си през 2000г. В тази ситуация не виждаме смисъл да продължим да го печатаме", съобщи Юлия Йекел, ръководител на Gruner + Jahr.
По данни на Nielsen Media Research през последните 10 месеца рекламните приходи на вестниците в Германия са намалели с 6% в сравнение със същия период на 2011г. Делът на вестникарските издания на рекламния пазар бързо се свива - от 29% през 2000г. на 20% през миналата година, сочат данни на Федерацията на германските издатели на вестници (BDZV).
Свиват се и тиражите - за изминалите десет години общият брой на бройките на всекидневниците е паднал от 23.7 милиона до 18.4 милиона.
При FT Deutschland тези показатели бяха дори по-лоши - от третото тримесечие на 2006г. до същия период на настоящата година абонатите са намалели с една трета - от 62 000 на 42 000. В същото време се печатаха постоянно около 100 хиляди бройки, като повечето от тях се раздаваха като безплатни.
Неудачен се оказа и експериментът да се компенсират загубите в печатния отдел на FT Deutschland с приходите от онлайн изданието, въпреки истинския бум при рекламите в онлайн медии (ръст от 15.4% само заминалата година). "От основаването ни, непрекъснато сме говорили за съзидателно-разрушителната ситула на интернет. Но и не успяхме да създадем базирен в мрежата бизнес модел, способен да финансира този тип журналистика, който практикуваме", написа на интернет сайта в петък Щефен Клюсман, главен редактор на FT Deutschland.