Четири кандидата продължават в процедурата за продажба на "БДЖ-Товарни превози" (обновена)

От купилите конкурсна документация за участие в приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" четири дружества подадоха документация за съответствие с предварителните квалификационни изисквания, съобщиха от Агенцията за приватизация.
Това са: ТД Груп Феровиар Роман АД, Букурещ, "Бългериан Карго Експрес" АД, гр. София, Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг Гмбх, Австрия и Първа инвестиционна банка.
До 18 февруари Агенцията трябва да издаде сертификат за регистрация на допуснатите участници. Те ще имат право да подадат обвързващи оферти. Срокът за това както и за внасянето на депози е до 15 часа на 12 март 2013 г.
Предишната процедура беше прекратена заради това, че в нея остана само един кандидат. Междувременно и изискванията към купувачите бяха облекчени.
Сред кандидатите с най-голям опит в сферата на жп услугите се откроява румънската Груп Феровиар Роман АД, пише Капитал Daily. Тя е собственик на най-големия конкурент на "БДЖ - Товарни превози" в страната - "Българска железопътна компания", която също беше закупила документации, но сега не е сред претендентите. Феровиар Роман притежава транспортни фирми и фабрики за ремонт на вагони в Сърбия, Унгария, Молдова и Украйна. Груп Феровиар Роман е част от румънския холдинг Grampet. Той включва общо 17 различни компании.
Мажоритарен собственик на Grampet е Груя Стоица, известен като Краля на вагоните. Започва бизнеса си в началото на 90-те, а през 1999 г. с либерализирането на жп транспорта в страната, Стоица създава товарен превозвач.
Заинтересован от "БДЖ - Товарни превози" е и Кирил Домусчиев, който постепенно разширява бизнеса си с сферата на транспорта. През 2008 г. Параходство "Български морски флот" беше приватизирано от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" срещу 440 млн. лв. за 70%, като Домусчиев е представител на обединението от българска страна. През миналата година БМФ спечели концесията на двата терминала за насипни товари на пристанище Бургас, а от пролетта на 2012 г. "Порт рейл" - компания, свързана с Домусчиев, има лиценз за жп превозвач, като фокусът й е основно маневрената дейност.
Не е ясно защо Първа инвестиционна банка участва в процедурата. Различни източници чертаят две възможни причини за интереса, коментира Капитал Daily. През миналата година пък контролираното от банката дружество "Надин" беше един от купувачите на товарни вагони, продавани за скрап. Освен това възможно е интересът да е свързан и с Христо Ковачки, който е собственик на редица мини и ТЕЦ-ове, които са и сред големите клиенти на жп превозвача. Кум на Ковачки е Ивайло Мутафчиев, един от собствениците на ПИБ.
Австрийската консултантска компания Донау-финанц транспорт се занимава основно с консултантските си услуги при различни приватизационни сделки или инвестиционни проекти, като управлява и фондове. Пред Капитал адвокатът на компанията Тодор Ангелов заяви, че компанията "Може да смятат БДЖ за успешна покупка".
Профилът на компанията обаче много напомня на единствения кандидат от провалената първа процедура за продажба. Тогава като кандидат остана само "Дует реълуей България", собственост на кипърска компания, 100% притежавана от британския инвестиционен фонд Duet Group. Инвестиционната компания управлява различни видове взаимни и хедж фондове, като предоставя и консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица.
Въпреки че преди месеци Duet Group демонстрира най-засилен интерес, сега тя липсва от списъка с кандидатите.