Продажбите на нови коли у нас остават на миналогодишните нива, при спад в ЕС

Продажбите на нови леки автомобили в България през март остават на миналогодишните нива, при продължаващ сериозен спад в страните от ЕС, сочат разпространените днес данни от Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Въпреки очакванията за срив на сделките у нас, заради политическата криза, през третия месец от година търговците отчитат 1262 доставки, което е само с четири коли по-малко от 2012 г.
За сравнение в страните от ЕС купените коли са с 10.2% - 1 307 107 бройки. Март е осемнадесетият пореден месец на спад на продажбите в общонстта.
Обяснението на българските данни се крие в няколко фактора - приключването на сделки, договорени преди неочакваната оставка на кабинета Борисов, фактът, че купувачите са основно фирми, които така или иначе са предвидили обновяване на автопарка си и промоционалните условия, също насочени основно към корпоративни клиенти. Без много търсене в сайтовете на вносителите може да се намери предложение за получаване на нов автомобил в средния клас за 2000 лева (без ДДС), с включени всички разходи (първоначално вноска, регистрация, застраховки и т.н.), както и лизинг на компактен модел за 249 лв. на месец, пак без ДДС.
Към купувачите физически лица, пък са насочени други промоции, включващи лизинг за шест години с месечни вноски под 200 лева. Тепърва предстои да видим дали и как тези инициатива ще се отразят на пазара, но за момента е факт, че за тримесечието продажбите в България са с почти 10% по-слаби от същия период на 2012 г.

Ръст само в четири страни
През март от обхванатите от статистиката на АСЕА 27 страни от ЕС само четири бележат ръст на търсенето. Традиционно сред тях са Великобритания (+5.9%), единственият голям пазар в Европа, който е на плюс и Естония (+3%). Към тях се прибавят Унгария (+6.3%) и Дания (+9.2%). От големите пазари в Германия отчитат намаляване на търсенето със 17.1 на сто, в Италия продажбите са с почти пет на сто по-слаби, в Испания отстъплението е 13.9 на сто, а във Франция малко над 16%.
За тримесечието общо в страните от ЕС са купени с 9.8% по-малко нови коли, като общият им брой е 2 989 486. Страните, в които имат повод за умерен оптимизъм са същите - Великобритания, Естония, Унгария и Дания. Ситуацията на най-големите пазари е аналогична, като през март.
"Ауди" измести по популярност "Ситроен", а БМВ - "Фиат"
През март е трудно да се говори за печеливши сред автомобилните концерни с изключение на "Хонда" (+17.4%), "Ягуар/Ленд Роувър" (+13.3%) и "Киа" (+3.7%). Големите губещи на този етап са "Тойота мотор къмпани" - с 16.3% намалени доставки, PSA Пежо Ситроен (-16%) и "Форд мотор къмпани" (-15.8%). За тримесечието печелившите и губещите са същите.
Заслужава отбелязване фактът, че заради по-малкият спад в продажбите "Ауди" изпреварва "Ситроен" сред най-популярните марки в страните от ЕС и заема шестата позиция . БМВ пък измества "Фиат" от осмото място, като все още е на плюс през годината, въпреки намалялото с 4.4% търсене през март.
(за подробности виж по-долу)
Най-популярните марки в страните от ЕС*
Фолксваген 364 365 (-12.2%)
Форд 219 453 (-20.0%)
Опел/Воксъл 204 527 (-7.8%)
Рено 190 099 (-12.5%)
Пежо 184 836 (-13.1%)
Ауди 163 326 (-5.6%)
Ситроен 153 170 (-17.8%)
БМВ 152 493 (+5.1%)
Фиат 151 318 (-0.2%)
Мерцедес 145 240 (+1.1%)
* - за първото тримесечие по данни на АСЕА