Хладното лято ще доведе до спад в продажбите, опасяват се пивоварите

Нетипично хладното време през летните месеци на тази година влияе негативно върху бирения пазар. Тъй като около половината от годишните продажби се генерират най-вече между май и август, очакванията за 2013 г. са по-скоро за лек спад в продажбите. Това съобщиха на пресконференция представителите на Съюза на пивоварите в България, цитирани от БТА.
Ако обаче времето през следващите месеци бъде топло за сезона, продажбите за 2013 г. може да се окажат с 1-2% по-високи, отколкото през миналата.
Инвестициите на компаниите, обединени от съюза, надхвърлят 68 млн. лв. за 2012 година, а приходите за бюджета от платен акциз са 82 млн. лв. Секторът дава работа на 2 500 души, а свързаните сектори на доставчиците осигуряват заетост на над 8 000.
Консумацията на пиво в България е около средната за ЕС - 73 литра средно за година на пълнолетен потребител, с 20% повече, отколкото през 2005 г. Количеството е съпоставимо с Дания, Естония, Белгия и Холандия. Чехия е лидер със 145 литра на човек. След България не нареждат 16 държави, предимно южни, където винената традиция е силна.
През 2012 г. на вътрешния пазар са продадени 5.404 млн. хектолитра от напитката. Изнесени са 92.8 хил. хектолитра, а вносът е 424 хил. хектолитра.
Българската бира се изнася най-вече в Гърция, Кипър, Испания, Англия, дори и за световните производители Белгия и Холандия. Търсенето е основно от български емигранти.
На вътрешния пазар спадът на продажбите на бира в стъклени опаковки продължава, намаляват и продажбите чрез заведенията. Най-силният канал за разпространение на напитката са големите търговски вериги.
През първите шест месеца на 2013 г. вложенията за бизнес развитие на всички членове на Съюза на пивоварите в България надхвърлят 30 млн. лв. За производството на бира годишно се преработват около 120 000 тона пивоварен ечемик и над 450 тона натурален хмел и хмелови продукти. През 2012 г. в страната са произведени 50 хил. тона малц, сочат данните на организацията.