С големи резерви президентът прие да има Министерство на инвестиционното проектиране

С големи резерви президентът прие да има Министерство на инвестиционното проектиране

Росен Плевнелиев
Росен Плевнелиев
Президентът Росен Плевнелиев издаде указ за обнародване промените в Закона за устройството на територията, с които се разделят функциите между Министерството на регионалното развитие и новото Министерство на инвестиционното проектиране, въпреки че има сериозни резерви по някои текстове. 
Президентът е на мнение, че с тези промени ще се забави, вместо да се ускори строителството и усвояването на средствата от европейските фондове в най-решителния за България момент, съобщи пресцентърът на държавния глава. 
С промените се прави опит за ефективно разделение на функциите между министрите Десислава Терзиева и Иван Данов. Според държавния глава обаче структурната промяна е спряла за повече от месец и половина издаването на строителни разрешения, включително за важни стратегически обекти, каквато е, например, участъкът между Дупница и Благоевград на магистрала "Струма".
От избирането на кабинета досега нито едно от правомощията на несъществуващия вече министър на регионалното развитие и благоустройството не е можело да бъде изпълнено, а това е създало риск от загуба на европейски средства в големи размери и пропускане на активния строителен сезон.
Държавният глава е подписал указа, защото съзнава необходимостта от преодоляване на правния вакуум и с цел да бъде продължено изграждането на важните национални обекти, които осигуряват хиляди работни места, се посочва в съобщението.
В него се напомня, че създаването на новото Министерство на инвестиционното проектиране беше мотивирано с облекчаване на инвестиционния процес, ускоряване на усвояването на средствата от Европейския съюз и привличането на външни инвестиции. Изрично беше подчертано, че на него ще бъдат възложени координиращи функции, без да се изземат правомощия на други органи по устройство на територията, припомня пресслужбата на президента.
Според държавният глава с измененията не се постигат целите, посочени като мотиви за създаване на министерството, напротив - изземат се правомощия и се затруднява определянето на компетентните органи. Дублират се структури с почти еднакви задължения и отговорности - и двамата министри ще одобряват подробни устройствени планове и проекти и ще издават разрешителни за строеж за национални обекти, предупреждава президентът.
Обществото и бизнесът не получиха от отговорните институции отговор на въпроса как с механичното разделяне на правомощията между двете министерства и изземането на правомощия на местните власти ще бъде ускорен инвестиционният процес, смята Плевнелиев. Според него създаването на допълнителна нова държавна институция увеличава бюрокрацията и усложнява административния и регулаторен процес.
С приетия закон се засягат и правомощия на общините, които няма да могат да одобряват изграждането на обекти с индикативна стойност над десет милиона лева, ако са финансирани от фондове на Европейския съюз или от държавния бюджет, се отбелязва в становището на държавния глава. Тези обекти са в областта на ВиК сектора, третирането на битови отпадъци, защитни съоръжения, първостепенна улична мрежа I и II клас. Така, според Плевнелиев, органите на местната власт се лишават от възможността сами да определят политиката по устройство на територията си.
Отнемането на правомощията засяга принципа за децентрализация на държавната власт, прогласен в чл.2, ал. 1 от Конституцията на страната, напомня държавният глава.
Президентът е на мнение, че разграничаването на правомощията между министъра на инвестиционното проектиране и местните власти ще доведе до изключителни трудности при определяне на това кой е компетентен да одобри изграждането на посочените обекти. Това създава не само риск да се усложни и забави инвестиционният процес в страната, но и рискове от заобикаляне на закона или постановяване на нищожни актове, предупреждава той.
Плевнелиев напомня, че вносителят не е представил становище за последиците, включително финансовите, от приемането на закона. Така гражданите и бизнесът не са получили уверение, че допълнителният бюрократичен апарат, който тепърва ще се изгражда, ще ги облекчи в сложния инвестиционен процес.
Държавният глава обнародва закона, въпреки очевидните му недостатъци, тъй като отговорността за целесъобразността на решението колко и какви министерства да има по конституция е на министър-председателя и на управляващото мнозинство, се посочва в съобщението.