Превозвачи алармират за нови рестрикции в Турция

Превозвачи алармират за нови рестрикции в Турция

Превозвачи алармират за нови рестрикции в Турция
Дневник
Превозвачи алармират, че Турция изненадващо е въвела нови по-високи такси за товарни автомобили с чуждестранна регистрация на своя територия. В интервю за БНР председателят на Съюза на българските товарни превозвачи Валентин Бянов съобщи, че пътуване до Истанбул и обратно до българската граница е оскъпено с 200 - 300 евро, считано от 7 август. 
Представителите на българските транспортни фирми негодуват, че промяната в нормативната уредба е въведена без компаниите да бъдат информирани предварително и да включат допълнителните разходи в цените си. Така сега трябва да търпят загуби. 
"Проблемът е, че се препречва целият пазар, за който  българските превозвачи преминават транзитно през Турция - Грузия, Армения, Азербайджан, Иран, Ирак, Туркменистан, Сирия", коментира пред "Фокус" членът на управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСЕТ) Илиян Филипов. Той пресметна, че за преминаване през Турция до тези държави, таксата ще достига 900 - 1000 евро в една посока, а в двете посоки ще излиза към 2000 евро, докато досега са плащани само 43 евро. 
Подобни проблеми българските транспортни фирми имаха и през май, когато Турция въведе едностранно редица административни ограничения за тях, между които искания за допълнителни печати, по-малко разрешителни и ограничения за времето на пътуване. Тогава от българска страна преговаряше Държавната автомобилна инспекция. Днес обаче се разбра, че директорът й Валентин Божков е задържан вчера по подозрения в корупция. Засега няма реакция на българските власти.
Превозвачите не са единни за това какво трябва да се предприеме. Според Бянов, искането за въвеждане на реципрочни мерки от българска страна е излишно, защото ще удари турските им колеги, докато двете администрации ще продължат да събират таксите. Обсъжда се и идеята за блокиране на границата, каквато имаше и през май, а също и сигнал до Европейската комисия.