КЗК глоби е-търговец заради кампанията "Черен петък" преди година

КЗК глоби е-търговец заради кампанията "Черен петък" преди година

скрийншот от страницата на търговеца
© 2014 edwardquinn.com© 2014 edwardquinn.com
скрийншот от страницата на търговеца
Комисията за защита на конкуренцията обяви днес, че е глобила компанията "Данте Интернешънъл" за нарушения при кампанията й "Черен петък" точно преди година. Обявяването на решението съвпада с днешния "Черен петък" за продажби с големи отстъпки. 
Компанията е със седалище в Румъния, а на българския пазар оперира чрез електронния магазин eMag. 
Тя е санкционирана с 551 хил. лева, което е 4% от приходите от продажби на онлайн магазина през 2013 г. Двама потребители са се оплакали в КЗК, че компанията първо е увеличавала цените, за да ги намали с до 70% в деня на промоцията. Освен това някои от стоките били в единични бройки и били изчерпени минути след началото й.
В становище до комисията организаторите на електронния магазин обясняват, че работят на три пазара - България, Румъния и Унгария, а при формирането на цените се отчита търсенето и предлагането в отделните държави, както и промените на цените на производителите и доставчиците. Изрично се посочва, че пазарът на електронна техника е доста динамичен и цените на тези продукти биват променяни от самите търговци и затова било невъзможно да се поддържат едни и същи продължително време. Освен това в общите условия било посочено, че броят на артикулите на на промоция е ограничен. 
Отделно "Данте" е глобена с 206.8 хил. лева за рекламната игра на компанията "1+1 Tassimo". В нея в продължение на три дни през март компанията е предлагала на клиентите си при покупката на една кафемашина да получат втора от същия вид безплатно. Това по същество представлява предлагане на потребителя на добавка, която е извън позволените от закона и практиката на КЗК размери, се посочва в съобщението.
Говорител на "Данте" коментира пред "Дневник", че глобата е очаквана, но изрази недоумение, че налагането й се обявява именно днес. При сегашната кампания нередностите са изгладени, а размерът на глобата ще бъде обжалван в съда. 
От eMAG в България допълниха, че глобата е необосновано висока и не отговаря на посочените в решението нарушения. Компанията е направила проучване сред клиентите си, участвали в миналогодишния "Черен петък" и 95% от тях са казали, че са доволни от поръчките си и ще продължат да пазаруват. "Считаме, че такива силни кампании създават добра конкурентна среда, защото карат останалите компании да предлагат по-добри условия и цени", се посочва в съобщението.  
По-рано сутринта от eMag съобщиха, че още от началото на кампанията в 7.26 ч. днес потребителите са проявили голям интерес към нея. За началото на "Черния петък" са били регистрирани 100 хил.  посетители, а в първите 10 минути на кампанията българските потребители са направили 12 хил. поръчки, като на секунда са се продавали 20 продукта.
Само за час поръчаните стоки са били 40 хил., а три часа след началото са бил купени 70 хил. продукта на стойност 6.300 млн. лв. Сред разпродадените в този период стоки са 6 хил. смартфона, 6 хил. таблета, 11 300 домашни електроуреда, 2300 детски продукта.