Част от неустойката, дължима от летище София на Кувейтския фонд, изгоря в КТБ

Част от неустойката, дължима от летище София на Кувейтския фонд, изгоря в КТБ

Ивайло Московски
Ивайло Московски
Част от обезщетението, което летище София беше осъдено да плати на Кувейтския фонд заради строителството на втората писта, е било на депозит във фалиралата Корпоративна търговска банка. Междувременно изплащането на парите към фонда е предстоящо. Това се разбра от думите на транспортния министър Ивайло Московски по време на парламентарния контрол.
Държавната компания е загубила 27 млн. лв. депозит в КТБ, блокиран в банката от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие (КФАИР), финансирал строителството. Парите са част от неустойката, която летището беше осъдено да плати в международния арбитраж. Претенцията на строителя - кувейтския консорциум Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi and Sons, беше за оскъпяване на строителството на пистата при терминал 2 от 2006 г. заради късно получаване на правото на строеж, породено от проблеми с отчуждаването и извършването на по-голям обем работа от договореното. 
Преди 9 години кувейтците претендираха за 20 млн. долара, решението на арбитража през 2012 г. беше за 38 млн. долара, а от днешните думи на министъра се разбира, че сега България трябва да преведе 42 млн. долара. 
Министърът съобщи, че в същото време летището има да взима 60 млн. лв. от българска компания, чието име не назова. Той съобщи, че има погасителен план, по който преди дни били преведени 10 млн. лв. В същото време изрази учудването си, че дългът нараснал тройно, след като бил под 20 млн. лв. в края на предишния му мандат. 
Общо 11 държавни компании с принципал Министерството на транспорта са имали в сметките си в КТБ 43 млн. лв. към 30 юни 2014 г., съобщи Московски. Между тях освен софийското летище са Ръководство въздушно движение, пристанищата в Бургас, Варна и Русе, "Български пощи". По думите на министъра 11.19% от парите на държавните фирми са били в КТБ, което е значително под ограничението от 25 на сто, но той нямаше разбивка по дружества.