Турската "Гюлермак" е сред кандидатите да строят част от третия лъч на метрото

Турската "Гюлермак" е сред кандидатите да строят част от третия лъч на метрото

Турската "Гюлермак" е сред кандидатите да строят част от третия лъч на метрото
Капитал
Изграждането на централната част от третия лъч на метрото може да излезе 370 млн. лева при прогнозна цена от 410 млн. лева, информира в днешния си брой "Капитал Daily" като се позовава на отворените вчера ценови предложения на кандидат-строителите.
Третият лъч ще свързва кварталите "Овча купел" и "Левски", а в момента се избират изпълнители само за средния участък на линията – от ул. "Житница" в кв. "Красно село" до Малък градски театър "Зад канала". По нея ще могат да се движат пътници след около четири години, ако няма обжалване на процедурите.
С най-ниски цени са обединения на "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой", които вече са работили по някои отсечки на столичното метро ("Джи Пи" и "Станилов" в момента изграждат участъка от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника").
Единствената изненада е турската Gülermak, която даде най-ниска цена за най-оспорваната (пет оферти) и най-скъпа задача – за изграждане на двупосочен тунел между всички метростанции, включени в централната отсечка на метрото. При прогнозна цена от 200 млн. лева за близо 7-километровия тунел турската компания, която се е включвала и в други големи търгове за строителство, но без успех, предложи най-ниска цена от 152.99 млн. лв. без ДДС. Gülermak е единственият участник, който играе самостоятелно.
В търга за четирите обособени позиции участваха 13 обединения, включващи италиански, испански, чешки и китайски фирми. При отварянето на цените обаче стана ясно, че местните строителни компании с опит при строежа на софийското метро нямат почти никаква конкуренция за строежа на метростанциите. За трета позиция оферти са подали само две обединения: на "Трейс груп холд" и на три испански компании в съдружие със "СК 13 Пътстрой". Испанското предложение обаче е отстранено и офертата на "Трейс" на практика остава без конкуренция.
С малка разлика в цените са предложенията на първия и втория в конкурса за първа позиция. Обединението на "Балканстрой", което построи надземния участък на метрото при "Обеля", даде цена от 47.77 млн. лв. без ДДС, а обединението на "Геострой" (на Цоло Вутов) – 49.5 млн. лв. И двете предложения са под прогнозната стойност – 60 млн. лв. без ДДС, за отсечката.
По проект целият трети метродиаметър е от Горна баня до жк "Васил Левски". По 7-километровия участък, за който сега се избират изпълнители, ще има 7 метростанции – на ъгъла на "Житница" и "Цар Борис III", на кръстовището на бул. "Гешов" и бул. "България", НДК, Петте кьошета, Орлов мост и Малък градски театър.