Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят как да съдят компанията

Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят как да съдят компанията

Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят как да съдят компанията
Европейските акционери на "Фолксваген" обмислят дали да заведат съдебни дела срещу германският производител на автомобили, който призна, че е лъгал за вредните емисии на дизеловите си двигатели, продавани в САЩ. Скандалът вече изличи около 25 млрд. евро от пазарната стойност на компанията.
Инвеститорите, както и собствениците на автомобили, които са ги закупили въз основа на невярната информация за вредните емисии, проучват дали могат да заведат дела за нанесени вреди срещу "Фолксваген".
"Ако с определена степен на сигурност можем да установим, че ние, като инвеститори, сме били подведени от дружеството, както и че е това е засегнало нашите печалби, не е изключено да потърсим компенсации от компанията", заяви един от най-големите европейски инвеститори във "Фолксваген" пред "Ройтерс", пожелал анонимност заради деликатността на ситуацията.
"Фолксваген", които е инсталирала софтуер в милиони автомобили с цел да се манипулират резултатите на тестовете за вредни емисии, които причиняват респираторни заболявания и глобално замърсяване, е изправена пред наказателни и регулаторни разследвания, голяма глоба в САЩ и обществено недоволство. Главният изпълнителен директор подаде оставка в сряда, а компанията загуби около една трета от стойността си от миналата седмица насам.
Британската Stewarts Law, която спечели колективен иск срещу германската Commerzbank през 2012 г. заради неплатени бонуси на банкери и е сред тези, които работят по делото на група инвеститори срещу Royal Bank of Scotland на стойност 6 млрд. долара, твърди, че евентуалните претенции на британските инвеститори срещу автомобилния производител зависят отчасти от юрисдикцията.
"Ние имаме клиенти, които неминуемо ще разгледат много внимателно възможността да заведат подобни дела", каза Клайв Зайтман, ръководител на отдела за търговски спорове.
"Очевидно е, че акционерите във "Фолксваген" в различните юрисдикции ще проучат своите права и се питат дали не е възможно да предявят претенции в САЩ, Германия или Великобритания.
От миналия петък насам обикновените и привилегированите акции на "Фолксваген" са загубили около 30 на сто от пазарната си стойност. Въпреки, че само около 30% от обикновените акции се търгуват свободно, всички притежатели на привилегировани акции потенциално биха могли да заведат иск срещу компанията.
Петте най-големи собственици на привилегировани акции вече са загубили около 1.7 млрд. евро (2 млрд. долара) от миналата седмица, а обикновените акционери (най-големи сред които са Porsche, правителството на провинция Долна Саксония и държавният инвестиционен фонд Qatar Investment Authority) са загубили около 11 млрд евро.
Компанията вече е изправена пред най-малко 25 потребителски колективни искове от името на десетки собственици на автомобили във всички 50 американски щата.
Стартирането на колективни искове във Великобритания е по-трудно, отколкото в Съединените щати, където ищците могат да бъдат автоматично включвани в иска, без да имат активно участие в съдебния процес.
Във Великобритания подобен режим ще влезе в сила от 1-ви октомври, но само за анти-монополни дела.
Ако британските адвокати искат да представляват колективни искове срещу дружество на друго основание, те трябва да представят идентифицирана група, която ще участва активно в делото и има определени загуби за определен период от време.
За да се докаже нанесена вреда в дело от страна на инвеститорите трябва компанията да е публикувала неточна информация или документ, който е обект на английското законодателство и юрисдикция - или да се позоват на други финансови отчети през последните години и да докажат, че висши служители в компанията са били наясно с неточностите.
Подготовката за подобни дела отнема много време. Делото на акционерите срещу Royal Bank of Scotland за измама на инвеститорите през 2008 г. е било подготвяно няколко години и ще започне едва през 2016 г.
Междувременно Европейската комисия призова всички страни членки да разследват колко автомобили на тяхна територия са снабдени с устройства за манипулиране на данните за вредни емисии на дизелови двигатели на "Фолксваген".
Компанията потвърди, че има монтирано устройство със специален софтуер, известно като defeat device, на конкретен модел дизелов двигател от 2008 г., с който са продадени близо 11 милиона коли по цял свят.
Министърът на транспорта на Германия Александер Добринд заяви в четвъртък, че манипулирането на данните за вредните емисии от двигател на "Фолксваген" е правено и на европейския пазар, а не само в САЩ, откъдето тръгна скандалът.