Онлайн компаниите в САЩ ще пострадат заради нарушения обмен на лични данни с ЕС

Решението на Съда на Европейския съюз да отмени споразумението за обмяна на лични данни между ЕС и САЩ може да има потенциално големи последици както за големите технологични гиганти от Силициевата долина, така и за по-малките онлайн американски фирми.
Споразумението Safe Harbour бе замислено като "рационален и икономически ефективен" начин за американски фирми да получават данни от Европа, без да нарушават нейните правила, коментира "Ройтерс".
Фирмите в САЩ бяха в състояние сами да удостоверят, че са поставени подходящи мерки за запазване поверителността на личните данни.
В резултат на обвиненията на бившия служител на Националната агенция по сигурността на САЩ Едуард Сноудън Европейският съд постанови тази седмица, че споразумението е невалидно.
Белият дом изрази разочарованието си, че "критично" споразумение е било отменено заради "неправилни предположения за защитата на поверителността на данните в Съединените щати".
Редица американски фирми - от малки онлайн компании като RetailMeNot Inc до софтуерни гиганти като Symantec Corp, заявиха, че европейската промяна на правилата, уреждащи трансатлантическите трансфери на лични данни, ще наранят фирмите, и призоваха за бързо решение.
"Най-големият им страх е, че те ще загубят възможността да предоставят услуги в Европа", каза Емери Саймън, съветник на BSA/The Software Alliance, индустриална група за софтуерни компании като Oracle, Salesforce и IBM.
Големи компании като IBM са по-подготвени за промяната, защото използват няколко различни правни договорености, които ще позволят легалния обмен на данни.
Решението на съда ще засегне работата на повече от 4000 компании от всички сектори, от фармацевтичния гигант Pfizer до високотехнологични фирми като Microsoft, които обменят данни за служителите и клиентите си между САЩ и ЕС. Много технологични компании например съхраняват личните данни на потребителите си в САЩ за по-лесен анализ с рекламна цел. Фирмите със задгранични операции може да прехвърлят данни за служителите си, за да централизират действията на отделите по човешки ресурси.
Докато ЕС и САЩ работят за намирането и установяването на нова система, някои американски софтуерни фирми се опасяват, че създалото се положение ще принуди клиентите им да се обърнат към местни европейски компании.
"Всяка американска компания със служители или клиенти в Европа е потенциално засегната от това решение", заяви говорителят на RetailMeNot Браян Хойт пред "Ройтерс". "Това положение ще създаде проблеми за споделянето на данни, необходими за бързото предоставяне на анализи на данни и бизнес операции."
Adobe и Autodesk обявиха, че преценяват опциите си за обмена на данни между континентите, а от Symantec завиха, че имат и други механизми за правна защита на предаването на данни, но несигурността след решението е затруднило дружествата в определянето на следващите им стъпки и евентуалните загуби.
Дори създаването на сървъри с данни в Европа няма да реши проблема, заяви Илиас Кантос, старши директор в Symantec. "Не можете да изолирате потока от данни само в рамките на една територия или юрисдикция."
Фирмите могат да създадат нови споразумения с клиентите си в Европейския съюз, но липсата на яснота и високите разходи може да натоварят по-малките фирми с "несъразмерен дял" от тежестта на новите законови изисквания, се казва в изявление на Търговската камара на САЩ.
Решението може да създаде нови възможности за европейските конкуренти като Orange и Deutsche Telekom, които ще се опитат да се намесят в бизнеса на американските компании.
Източник от голям европейски телекомуникационен оператор е заявил пред "Ройтерс", че очаква много клиенти, както частни лица, така и фирми, да направят преоценка на политиката си за съхраняване на данни и да се пренасочат към местни европейски компании.
"Много по-вероятно е компаниите да започнат да съхраняват своите данни в ЕС, а не в компании, базирани в САЩ, което ще наруши хегемонията на американските компании в този сектор", смята Иън де Фрейтас, партньор в адвокатска кантора Berwin LeightonPaisner.
По-големите компании в САЩ може да се сблъскат и с имиджови проблеми заради идеята, че са подпомагали следенето на данни от правителството. Те отричат да са нарушавали каквито и да е закони.
IBM, Facebook, Google Inc и Amazon имат допълнителни правни договорености, които определят стандартите за защита на личните данни между изпращача и получателя на данните, които може да им позволят да продължат трансфера на данни.
Някои имат споразумения с европейските потребители, които се съгласяват техните данни да бъдат предавани в Съединените щати. Facebook например има процес на регистрация, който позволява да се получи съгласие от страна на потребителите, когато те се регистрират за услугата.
Основна тревога за американските компании е, че без централизирана система като Safe Harbor регулаторните органи в ЕС биха могли да приемат различаващи се подходи към международните трансфери на данни.
Европейската комисия заяви, че ще предостави насоки на регулаторните органи с цел да се гарантира, че те ще възприемат общ подход.