Кой ще строи поскъпналия участък на "Хемус"

Кой ще строи поскъпналия участък на "Хемус"

Откриване на друг строителен обект - участък от Западна дъга на Софийски околовръстен път - Бойко Борисов, Лиляна Павлова и Петър Москов
Откриване на друг строителен обект - участък от Западна дъга на Софийски околовръстен път - Бойко Борисов, Лиляна Павлова и Петър Москов
Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" избра късно снощи изпълнителите на продължението на магистрала "Хемус" между Ябланица и разклона за Ловеч и Плевен. Ценовите оферти бяха отворени на 7 декември, а късно снощи - точно след седмица, е обявен и резултатът. 
За 23-километровия участък от Ябланица до Луковит (етап 1) е избрано обединението "АМ Хемус лот 1", в който водеща е "Джи Пи груп". Тя е предложила да построи отсечката за 277.4 млн. лв. без ДДС с възможно оскъпяване до 297.973 млн. лв. при прогнозна цена от едва 168 млн. лв. Офертата е избрана в конкуренцията на четири други компании и сдружения заради най-високата оценка, получена за техническите показатели и втората най-ниска цена. 
Компанията (свързвана в сектора с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев) има силни позиции в строежа на софийското метро, но няма опит с изграждането на магистрали - "Хемус" ще бъде първата, припомня седмичният "Капитал". Партньори на "Джи Пи груп" са испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс", както и българската проектантска компания "Трансконсулт-22".
За строител на 35-километровото трасе между Луковит и разклона за Ловеч и Плевен (етап 2) е избрано обединението "ПСТ Хемус 2". Приетата от държавата сума е 479.4 млн. лв. без ДДС, а възможното увеличение е до 499.965 млн. лв. при прогнозна цена  266 млн. лв. 
Поръчката отива в обединение с водещ партньор "ПСТ Хемус" (свързвано с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка) и съдружници "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели".
Обединението на ПСТ получи най-висока, почти максимална, оценка за техническа оферта - 97.7 точки, но след отварянето на ценовите оферти, които имат много по-голяма (75%) тежест в крайното класиране, се оказа, че най-ниската цена - с 50 млн. лева по-малко от тази на "ПСТ груп", е на турската строителна компания "Ташяпъ иншаат Тааххют Санайи ве тиджарет" (една от големите в сектора) - 429.4 млн. лв. без ДДС.
При изчисленията за тежестта на двата показателя и крайната оценка на участника се оказа, че турската фирма ще надмине обединение "ПСТ Хемус 2" с 0.5 точки. Заради това, че офертата на турския участник се е оказала с 20% по-ниска от средната в търга, по закон е трябвало от нея да се изиска обосновка.  
Регионалният министър Лиляна Павлова вече обясни, че разминаването в пъти между прогнозната цена и офертите на кандидатите се дължи на факта, че индикативните стойности са правени през 2013 г. без детайлно проектиране, а последвалите разчети показали, че на тежкия терен трябва да бъдат изградени над 3 км тунели и над 10 км виадукти. Затова кабинетът ще иска мандат от Народното събрание, за да подпише договорите с избраните строители. 
Ако депутатите дадат съгласие, за изграждането на общо 58 км от бъдещата магистрала държавата ще трябва да отдели поне 757 млн. лв., или 13 млн. лв. на километър с възможност за оскъпяване до 800 млн. лв.