Горанов прехвърли на медиите отговорността за рекламите на хазартни игри в най-гледаното време

Горанов прехвърли на медиите отговорността за рекламите на хазартни игри в най-гледаното време

Владислав Горанов
Владислав Горанов
Държавната комисия по хазарта няма достатъчни законови правомощия да следи за телевизионното време в което се излъчват рекламите на хазартни игри, както и за броя на тези излъчвания. Това отговори по време на парламентарния контрол министърът на финансите Владислав Горанов.
Той беше питан от Вили Лилков и Петър Славов от Реформаторския блок за многото случаи на реклама на хазартни игри в най-гледаното време на телевизионните програми. "Пряката реклама подбужда към хазартна зависимост. Игрите на късмета са в най-гледаното време и се предлагат от най-големите рекламодатели на телевизиите", каза Лилков и напомни, че законът забранява всяка информация, която приканва потребителите да участват като създава впечатлението, че така може да решат свой личен проблем или да постигнат финансово благополучие. "Почти половината българи участват в хазартни игри, а 44% от играещите го правят постоянно, само 10% участват по-скоро за забавление", каза Лилков. Той цитира изследване, направено сред 225 ученици от Монтана и Видинско, според което 10% всеки ден си купуват талони за игри на късмета, а 48% от родителите им участват в хазарт и това се приема за нормално от децата. "Защо не реагирате на очевидните за всички нас драстични нарушения?", попита депутатът.
Горанов отговори, че Държавната комисия по хазарта е издала 18 акта за нарушения и е наложила глоби за 50 хил. лв.
Той напомни, че според чл. 10, ал. 6 от Закона за хазарта като част от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация се разработват специални правила за рекламата на хазартни игри. "Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват реклама, са длъжни да публикуват на сайта си Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, включително за рекламата на хазартни игри. Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да спазват тези правила", посочи Горанов.
Той подчерта, че доставчиците на медийни услуги същите са задължени да спазват нормите на Етичния кодекс на българските медии, разработен от фондация "Национален съвет за журналистическа етика", и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, разработени от Сдружение "Национален съвет за саморегулация" по Закона за радиото и телевизията.
Извън преките компетентности на Министерството на финансите, респективно на Комисията по хазарта, е извършването на контрол и налагането на санкции за неспазване на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, каза министърът.
Лилков призова, ако се налага, да се промени законодателството, за да стане контролът по-ефективен.