Китайски концерн предлага да реши всичките проблеми на БДЖ

Китайската корпорация за железопътен подвижен състав CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) е изпратила писмо с официално инвестиционно намерение спрямо "Холдинг БДЖ" до транспортния министър Христо Алексиев, съобщиха от министерството.
Инвестиционното предложение включва три основни точки според информацията на министерството. Първото е рефинансиране на старите задължения на "Холдинг БДЖ" ЕАД в размер на 130 млн. евро и финансиране на доставка на нови електрически и дизелови мотрисни влакове в размер на 170 млн. евро.
Предлага се още доставка на нови влакове, които да отговарят на европейските стандарти и българските изисквания за сертификация. Вагоните щели да бъдат доставени своевременно спрямо спешните нужди на БДЖ и "с високо съотношение цена - производителност".
Китайците предлагат и да инвестират и в нов завод за асемблиране на електрически и дизелови мотрисни влакове в България.
Предстои да се сформира работна група, която да обсъди инвестиционното предложение.
В съобщението не се посочва при какви условия китайската компания предлага инвестициите си, но неотдавна при посещението на нейни представители в министерството Алексиев обяви, че идеята е инвестицията да бъде изплащана с капиталовия трансфер от държавата към БДЖ и китайските инвеститори приемат това като достатъчна гаранция, за да могат да кредитират подобна инициатива.
Междувременно през февруари се разбра, че Европейската комисия проверява договори, с които е възложено изграждането на участък на територията на ЕС от жп линията "Един пояс, един път" - един от любимите проекти на китайския президент Си Цзинпин. Гигантската мрежа от индустриалните и търговски центрове от Източен Китай до Лондон е оценявана на 900 млрд. долара, съобщи "Капитал". Според Financial Times спорна от гледна точка на ЕС е планираната високоскоростна отсечка от Белград до Будапеща. Източници на изданието от Брюксел допълват, че се проверява оценката за икономическата целесъобразност на дългия 350 км участък на стойност почти 2.9 млрд. евро. Друг проблем от гледна точка на европейските правила е това, че Китай не обявява обществени поръчки, а посочва фирмите-изпълнители. |