Faraday Future спира изграждането на завод за електрически коли в САЩ

Faraday Future спира изграждането на завод за електрически коли в САЩ

От Faraday твърдят, че FF91 е по-качествен и по-бърз от който е и да е друг електрически автомобил на пазара.
Reuters
От Faraday твърдят, че FF91 е по-качествен и по-бърз от който е и да е друг електрически автомобил на пазара.
Едва пет месеца след като китайският стартъп Faraday Future обяви, че ще изгради завод за електрически автомобили в Лас Вегас, Невада стана ясно, че строежът е "спрян за неопределен период от време". Планираната инвестиция беше 1 млрд. долара, като в предприятието трябваше да се сглобява FF 91 с мощност от 1050 конски сили.
Проблеми в Китай
Единственият инвеститор във Faraday Future остава проблемният китайски предприемач Дзи Йетин. Той е направил състояние, след като създаде Leshi Internet Information & Technology като алтернатива на Netflix за Китай. Той се стараеше да разшири бизнеса си в областта на смартфоните, филмите и автомобилите.
По време на разразилата се финансова криза в компанията Дзи отстъпи поста на главен изпълнителен директор в Leshi и заяви през миналата седмица, че ще се оттегли от борда, за да се съсредоточи върху ролята си на председател на автомобилния бизнес на LeEco. Той поиска потребителите да дадат повече време на LeEco да изплати дълговете си, след като китайски съд замрази активи за милиарди долари, които той контролира.
В публично изявление Faraday заяви, че проблемите на LeEco нямат нищо общо със случилото се в Невада. Още когато Faraday Future привлече финансовия директор на BMW Щефан Краус през март, целта беше да се осигурят нови инвеститори. Финансова подкрепа все още обаче няма и Краус коментира, че за да може техният модел FF91 да излезе на пазара, са нужни още 1 млрд. долара.
Въпреки прекратяването на плановете за завода от Faraday твърдят, че понеже притежават част от земята в Невада, те биха се завърнали, за "дългосрочно сглобяване на автомобили".
Състезанието до пазара
Сега китайският милионер е в криза, след като има големи проблеми с LeEco и привидно панически се опитва да навлезе на пазара на електрическите автомобили. Там обаче го очаква създателят на Tesla Илън Мъск, чиято гигафабрика за батерии вече започна работа. Тя се намира също в пустинята Невада и е част от партньорстовото между Panasonic и Tesla, като общата инвестиция е 5 млрд. долара.
Дъщерната компания на Tesla - SolarCity, приключва работа по втора гигафабрика - в Бъфало, Ню Йорк, като има планове за още една - в Европа. Плановете на Мъск за най-голямата инсталация на литиеви батерии в Австралия заедно със сделката за масово снабдяване с литиева руда от Аржентина поставят Tesla в много по изгодна позиция от догонващите Faraday Future.
Очевидно Tesla осъзнава, че за тях е ключово да се развият в пазара на батериите и след това да интегрират SolarCity в автомобилостроенето. По-този начин Tesla може да наблегне на комерсиализацията на електрическите автомобили и смъкването на цената им, като първите бройки на новия им Модел 3 (35 хил. долара) ще бъдат доставени до края на юли.
От Faraday твърдят, че FF91 е по-качествен и по-бърз от който е и да е друг електрически автомобил на пазара. Предварителните очаквания бяха те да излязат на пазара през 2018 г., но срещу много по-висока цена - депозит от 5000 долара и вторично заплащане между 200 хил. и 300 хил. долара.
Въпреки това битката не е само между Tesla и Faraday, след като Volvo също направи силен тласък в този сектор. Шведската компания обяви, че от 2019 г. ще произвеждат само хибридни или изцяло електрически автомобили.