Усвояващата милиарди от държавата "Автомагистрали" ЕАД ще се преструктурира

Държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД, която в рамките на година получи държавни поръчки за над 3 млрд. лева, минава през преструктуриране, съобщиха от пресцентъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което е изцяло собственик на капитала.
След него ще се обособят три направления на работата. Първото ще е свързано с текущите ремонти и поддръжка на магистралите.
Второто направление ще се занимава с изграждане на новите участъци на "Хемус". През миналата година правителството възложи на "Автомагистрали" ЕАД изграждането на частта на магистралата от пътен възел "Боаза" до връзката с пътя Русе - Велико Търново (134 км) срещу 1.3 млрд. лева. В началото на месеца кабинетът гарантира 1.38 млрд. лева на фирмата и за построяването на последните почти 90 километра на "Хемус" от връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

Третото направление на "Автомагистрали" ЕАД ще се занимава с укрепване на свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа. В края на ноември дружеството си гарантира почти половин милиард лева от Агенция "Пътна инфраструктура" за подобни дейности за следващите две години.
Новата техника
В съобщението на МРРБ от днес се посочва, че през тази година "Автомагистрали" ЕАД е удвоило персонала си и обновило машинния си парк. "През 2019 г. в дружеството бяха назначени 201 строителни инженери, проектанти, геодезисти, шофьори на тежкотоварни автомобили и машинисти, обикновени строителни работници, както и счетоводители и технически ръководители", се казва в мейла.
При възлагането на големите поръчки за "Хемус" критиката беше, че държавната компания няма капацитет да се справи с тях, което пък налага ползване на подизпълнители. При тази схема на плащане за строителството това означава непрозрачно да се похарчат немалката сума бюджетни средства с аргумента, че това се прави, за да се избегнат обжалванията, които обичайно спират и бавят изпълнението на такива проекти.

Сред покупките, осъществени от "Автомагистрали" ЕАД през тази година, са 40-тонен булдозер, челни товарачи и 43 товарни автомобила. Компанията разполагала и с модерна апаратура, поставена върху дрон, която може да прави геодезическо заснемане от въздуха.
Докъде стигна "Хемус"
В съобщението до медиите се посочва, че в момента се извършват изкопи, насипи, водостоци и селскостопански подлези между 94-ти и 96-ти км на "Хемус".
Поетапно ще се издават строителни разрешителни и за останалите отсечки от трасето. В най-напреднал етап от провеждането и приключване на необходимите процедури били участъците от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци" включително и от пътен възел "Каленик" до пътен възел "Плевен".

За трите участъка от края на пътен възел "Плевен" до път 1-5 Русе - Велико Търново "Автомагистрали" изготвя техническите проекти, които трябва да се представят по график в АПИ за преглед и одобрение. Провеждат се и процедурите по актуализация и одобрение на ПУП - Парцеларен план, по който ще се извършва отчуждаването на терените. Очаква се разрешението за строеж на трите участъка или на части от тях да се издаде в средата на 2020 година.
Дружеството се похвали и с ремонтирани 10 големи съоръжения на автомагистралите "Тракия" и "Хемус" през тази година. Стойността на вложените средства от републиканския бюджет е близо 65.3 млн. лв. Агенция "Пътна инфраструктура" планира за 2020 г. да възложи ремонтни дейности на пет виадукта на АМ "Хемус" и на пет виадукта на АМ "Тракия".