"Ефектът Лидл" или как се оценява въздействието от дейността на компанията върху икономиката на България

В навечерието на 10-годишнината на "Лидл България" Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на компанията, и Лъчезар Богданов - главен икономист в Института за пазарна икономика, коментират значението на "Лидл България" за икономиката на страната и начина, по който се прави подобна обективна оценка. |
Госпожо Драгийска, защо се обърнахте към Института за пазарна икономика със задание да изчислят съвкупното въздействие от дейността на "Лидл България" върху икономиката на България?
- Тази година "Лидл България" отбелязва 10 години от стъпването си на българския пазар. Смятам, че това е един много добър повод, от една страна, за поглед назад и обобщение на вече постигнатото, а от друга - за поглед към бъдещето и това, което предстои. За България подобна практика бизнесът да изчислява своето социално-икономическо въздействие все още не е масова, макар да има спорадични примери и у нас, но по света тези оценки са възприет инструмент, който дава ясна представа какъв е отпечатъкът на всеки бизнес върху цялостното развитие на икономиката и обществото. Защо това е необходимо? От една страна, помага на бизнеса да взима стратегически решения на базата на точни показатели, като постави дейността си в контекста на общото развитие на страната. Едновременно с това тази оценка дава точна представа на нашите партньори, на служителите ни, а и най-вече на клиентите какъв е реалният ефект от дейността ни, на каква стойност възлиза и как се разпределят средствата от всеки похарчен лев в "Лидл България" в икономиката на страната ни. Не на последно място, съвкупният ефект от въздействието ни показва нещо много важно, особено в моменти като настоящия, когато всички заедно сме изправени пред невиждана криза. Тази оценка ни показва на практика колко важна и значима е дейността на прозрачния и отговорен бизнес за икономиката и обществото, колко много сме свързани и зависими един от друг и как можем заедно да излезем от тази ситуация. С тази отговорна задача за анализ на резултатите от нашата дейност се обърнахме към експертите и специалистите от Института за пазарна икономика заради високата експертиза и опита, който имат.
Господин Богданов, какво представлява цялостната оценка за въздействие на "Лидл България" върху икономиката на страната ни и с какво подобен инструмент е важен?
- Накратко - това е опит за очертаване на "отпечатъка" на една компания върху икономическия пейзаж на страната. Когато говорим за големи предприятия, безспорно те са отчетливо забележими на макрониво с размера на реализираните приходи, създадената добавена стойност и разкритите работни места. Подобно сравнение е още по-показателно, когато разглеждаме ролята на компанията в бранша. Трябва да разгледаме бизнеса и като работодател, и като данъкоплатец, а за фирми, опериращи почти на цялата територия на страната, важен фокус е и регионалното им въздействие. Но може би най-интересното е да се покаже как с дейността си - в цялото й разнообразие - една компания взаимодейства с останалите икономически субекти, как присъствието й на пазара променя сложната верига на добавената стойност и междуотрасловите връзки. Иначе казано, как всеки лев стойност, създадена от анализираната компания, променя търсенето, доходите, потреблението в националната икономика. Подобна оценка показва разнообразието и сложността на икономическите взаимоотношения, които създават крайния продукт, видим от потребителя - в този случай - в модерната търговия, като вдига завесата на "невидимите" процеси: колко много ресурси и колко много участници от различни стопански сектори са включени в задачата да свържат производителите на стоки с потребителите им и да дадат комфорта да имаме хиляди стоки, безопасни, качествени и удобни за употреба, в квартала до нашия дом.
Как се изчислява и на какъв анализ се базира тази оценка?
Лъчезар Богданов: При изготвянето на доклада сме използвали световно утвърдена методология, която се прилага широко, както от инвеститори, така и от публичния сектор, за изготвяне на оценки за икономическо влияние на инвестиционни проекти и на действащи предприятия. В основата анализа е разбирането, че всяка стопанска дейност има както преки ефекти, измерени през размера и структурата на разходите, така и непреки въздействия, които произтичат от сложните взаимовръзки между различните бизнес сектори. Преките ефекти най-лесно се илюстрират от различните разходи, които компанията извършва за доставки от местни партньори, както и от възнагражденията, които плаща на служителите си. Те обхващат целия цикъл на стойността - от покупките на земя и строителството, през инвестициите в машини и оборудване, до ремонтите, разходите за материали, енергия. В своята дейност компанията ползва различни външни услуги, включително транспортни, логистични, юридически, маркетинг, не на последно място - транспорт, охрана, поддръжка. В отделна група разглеждаме ефектите от доставките на стоки от местни производители, защото всяка поръчка към български партньор на свой ред променя стопанската картина в икономиката. Доставената стока или изпълнената услуга създава допълнително търсене на суровини, материали, промишлени стоки, различни услуги, строителство и т.н., създава допълнителна заетост и разходи за труд. Това е своеобразен "мултипликатор" - така всеки допълнително похарчен лев първоначално води до допълнително нарастване на съвкупното търсене и заетостта в страната. Това са така наречените "вторични ефекти". А когато служителите харчат своите доходи, те създават търсене на стоки и услуги за други бизнеси, които по този начин могат да разширят дейността си, имат нужда от повече материали и суровини, повече труд, и така нататък - тези ефекти наричаме "индуцирани".
Съвкупността от всички тези ефекти дава общата стойност на генерираното търсене на стоки и услуги, което "Лидл България" създава в свързани бизнеси по цялата верига на стойността в България.
Госпожо Драгийска, какви конкретни числа да очакваме и какво влагате вие в понятието "Ефектът Лидл"?
- Резултатът като числа е внушителен. Като преки ефекти за нас той не е изненада, защото е изчислен на базата на документи и показатели, с които ежедневно работим. Това, което беше впечатляващо и ново за екипа ни, е размерът на косвените ефекти, които създава бизнесът ни. Тази оценка показва ясно как с дейността си всеки ден ние си взаимодействаме с другите икономически субекти и допринасяме реално за развитието на икономиката на страната ни. Това няма как да не ни зарадва и мотивира, особено в частта, свързана с хората - да видим допълнителната стойност, която нашата работа дава за нашите партньори - българските производители, и за нашите служители. Именно тази взаимовръзка на дейността ни с другите нарекохме условно "Ефектът Лидл". "Ефектът Лидл" е по-широко понятие от чистата стойност на числата, той е усещането за свързаност, защото бизнесът не е извън или над обществото, бизнесът е активен гражданин, който е важно да допринася не само за икономиката, но и за развитието на обществото като цяло. Затова ние много внимателно избираме и каузите, които подкрепяме, и начина, по който правим бизнес - с устойчиви ценности и мисъл за утрешния ден. За мен "Ефектът Лидл" е и в това, което може да се покаже в числа, и в онова, което не се измерва, но се усеща като ежедневно усилие към подобряване на цялостния климат и средата, в която всички живеем.