За 6 месеца българските производители бележат 44% ръст в износа

За 6 месеца българските производители бележат 44% ръст в износа

Драгомир Илиев, управител "Стоково снабдяване и маркетинг" на "Лидл" България
Драгомир Илиев, управител "Стоково снабдяване и маркетинг" на "Лидл" България
По данни на "Лидл България" за последните три години (2019-2021) близо 60 български компании са реализирали своя продукция на стойност над 150 млн. лв. в европейската търговска мрежа на веригата. Драгомир Илиев, управител "Стоково снабдяване и маркетинг" в "Лидл България", коментира как съвместното партньорство допринася за развитието на компаниите и кои български вкусове най-често присъстват на европейските пазари.
Г-н Илиев, как се отразява влошената геополитическа ситуация, икономическата и енергийната криза на българския производител. Какви са вашите впечатления от ежедневната ви работа?
- Ежедневно четем новини за тежки икономически прогнози - растат цени на суровини и материали, на транспорт и енергоносители и т.н. Безспорно сегашната ситуация е предизвикателна за бизнеса. Именно затова, сега много повече от друг път, нашата задача като отговорен партньор е да покажем на българските производители, че могат да разчитат на нас.
Ситуацията е много динамична. Нашата роля е ключова за това да осигурим както наличието на всички продукти, които потребителите очакват да намерят на рафта, така и тяхната справедлива цена. Справедлива за производителя и достъпна за потребителя. Буквално на ежедневна база следим процесите, анализираме ги, проверяваме цените и факторите, които им влияят. Работим с доставчиците ни още по-интензивно и заедно търсим решения, които да облекчат тях самите, но и да намалят тежестта върху крайния потребител. Планираме още по-прецизно, така че те от своя страна да могат да планират ресурсите си, да се снабдят с необходимите материали и суровини, опаковки и т.н. - процеси, които заради геополитическата обстановка и растящите цени на енергоносителите са изключително усложнени. В такива моменти компаниите имат нужда от доверен и стабилен партньор, който да им предложи сигурност и да ги подкрепи.
В какво конкретно се изразява вашата подкрепа към българските производители?
- Те могат да разчитат на експертната помощ на "Лидл" през всеки етап от производството до реализацията на продукта. Колегите от нашия търговски отдел се включват още при разработването на рецептите - така че да се постигне вкус, подходящ за съответния пазар например, да се определи необходимият грамаж и т.н. Осигуряваме помощ и при изработката на опаковките - нещо, което е особено важно при експорт, така че да отговарят на конкретните изисквания в съответната държава. Споделяме с нашите български партньори цялото ноу-хау, което имаме за чуждите пазари, а като международна компания, която оперира в над 30 държави, имаме информация за най-актуални пазарни тенденции и анализи. Разбира се, не на последно място оказваме и логистична подкрепа, защото отново при износа понякога логистиката е много комплексна и е нужно съобразяването на редица фактори, за да може нужната стока да пристигне в съответните пазари навреме и да отговаря на всички изисквания.
С кои от техните успехи се гордеете най-много?
- Много са успехите, които постигат българските производители благодарение на съвместната ни работа, които безспорно са повод за гордост. Както те самите споделиха пред медиите на специалното събитие, на което представихме резултати от износа, те се развиват, разширяват производството си, внедряват иновации, подобряват качеството и много други. Износът също е сред техните успехи. На това събитие представихме обобщени резултати за последните 3 години (2019-2021 г.) - над 150 млн. лв. е износът, който са реализирали българските производители в европейската мрежа на "Лидл" благодарение на партньорството си с нас. Този ръст продължава - дори през първите месеци на тази година, когато войната в Украйна още повече утежни ситуацията. За първите 6 месеца на 2022 г. експортният оборот достигна 42,5 млн. лв. и отбеляза над 44% ръст в сравнение със същия период на миналата година. В момента активно работим по няколко акции за износ и вярвам, че резултатите за цялата 2022 г. отново ще надминат 2021 г.
На какво се дължи този растящ интерес към българските стоки на външните пазари?
- На качествените продукти с изгодна цена. На добрия вкус. На стабилността и доверието, което съвместно изградихме с българските производители.
Устойчивият ръст в износа показва, че моделът работи. В работата си с българските компании ние им даваме платформа за реализация в България, която расте с всяка година. В момента магазините ни са 111 и растат средно с по 5 на година. Това има осигурява възможност да разширяват производството, да инвестират в модернизация и нови машини, да подобряват качеството на продуктите си.
Ще дам и конкретен пример с един от нашите партньори. Започнахме съвместната си работа с "Органик фууд" с малка акция на царевичен чипс. В момента предлагат за нас царевичен чипс, чипс от лимец и царевични вафли. Преди няколко месеца стартирахме продажбите на продукта под собствена марка. Този ръст на продажбите доведе и до инвестиции в разширяване и модернизиране на производството - в началото на тази година пуснаха в експлоатация нова производствена линия и ново производствено хале. Подобрената конкурентоспособност и добрите резултати доведоха и до реализация на външни пазари - вече изнасят свои продукти в мрежата на "Лидл" в Румъния, Хърватия и Белгия. Това е моделът на практика. Качествени и интересни продукти, добра цена, производител, който работи професионално и приема предизвикателствата като възможности. А пък ние сме насреща с екип от търговци, които ще им предоставят необходимата подкрепа, ноу-хау и разбира се - достъп до над 12 000 магазина в над 30 държави.
Кои са българските продукти в момента, които най-много се харесват на външните пазари?
- Много са и всяка година има нещо ново и различно, което успяваме да наложим. Най-изнасяни в нашата търговска мрежа са различни видове хляб, тесто и замразени печива - банички с различни вкусове и пълнежи като сирене, спанак, тиква и локум, като за първите 6 месеца на 2022 г. стойността на техния износ е близо 4,4 млн. лв. Почти толкова - 4,7 млн. лв., е и износът на премиално говеждо месо (стекове и бургери) от "Тандем Попово" в държави като Унгария, Румъния, Гърция и Словакия. Близо 2 млн. лв. е износът на млечни продукти на производителите MJ Diaries, Schreiber Foods и "Млечни продукти", сред които традиционни български като кисело мляко, биволско сирене и биволски кашкавал, но и по-специфични вкусове като лабне, каймак, сирене на конци (т.нар. сирене тел), сирене за грил и др.
Сред вече наложилите се на външните пазари през последните 4 години са по-нишовите продукти на иновативния български производител Nuhealth - оризови чипсове и оризови вафли, които вече се продават в 21 държави, както и суровите барчета и бисквити на Smart Organic, които достигат до 13 държави.
Сигурни сме, че ефективната и партньорска работа с модерно мислещи и работещи български производители ще ни доведе и до нови примери на успех.