Работодателите наемат мениджъри, които търсят възможности за самоусъвършенстване

Работодателите наемат мениджъри, които търсят възможности за самоусъвършенстване

Григор Николов, управител на "ГфК България, Институт за маркетингови изследвания"
Григор Николов, управител на "ГфК България, Институт за маркетингови изследвания"
На 26 ноември 2022 г. в София възпитаници на световни МВА програми ще споделят своя опит в рамките на специализираното изложение за бизнес образование Access MBA. Сред тях е Григор Николов, управител на "ГфК България, Институт за маркетингови изследвания". В компанията той е от 8 години, през които е заемал различни локални и глобални мениджърски позиции в отдел "Операции и управление на качеството". Има опит като продуктов и маркетинг мениджър за една от основните телекомуникационни компании в страната, където започва своята професионална кариера преди повече от 16 години. По образование е инженер, а в момента се обучава в SKEMA GEMBA.
Сега ли му е времето на един изпълнителен директор за допълнително бизнес образование? Сега, когато бизнесът е във водовъртеж от световни кризи?
Според мен точно в момент като този си заслужава да надградиш знания, да работиш върху нови умения и да създадеш контакти. Да, светът е изправен пред поредица от кризи. Ние все още не знаем в каква посока ще се развият събитията и как те ще променят живота ни и бизнес средата. Но един такъв низ от кризи изисква и различен подход в решенията, изисква друг вид лидерство. В такава среда е важно лидерът да може да излезе от рамката и да види отвъд познатото, за да идентифицира по-добре заплахите и да ги обърне в своя полза и във възможност за бизнеса.
Вече 10 години сте на топ мениджърски позиции. Кога и защо решихте да инвестирате в МВА програма?
След като изкарах 10 години на различни мениджърски позиции, след като получавах признание за моите усилия и принос и след като постигах трудни, дори наглед невъзможни цели в продължение на години, осъзнах, че е дошло време да анализирам постигнатото, да преосмисля и да планирам стратегически следващите си кариерни стъпки. Разбрах, че ако искам да израсна още повече като мениджър, като личност и като баща дори, трябва да променя нещо, да сверя посоката.
Тези наблюдения ме доведоха до момент, в който осъзнах, че дори и да получавам положителна оценка и признание сега, ако наистина искам един ден да направя нещо значимо като мениджър, имам нужда от предизвикателство. Не обикновено предизвикателство, а трансформиращо предизвикателство, каквото може да бъде една Executive MBA програма. Почувствах, че сега е моментът, и че ако не го направя сега, може никога да нямам друга такава възможност. Човек трябва да усети сам кога е дошъл правилният момент за такава стъпка.
Как избрахте своето бизнес училище и колко време ви отне?
За мен бяха важни няколко неща в избора на бизнес училище, с което да си партнирам. Първо, структурата на програмата и съдържанието да бъдат подходящи, да виждам някаква логика и последователност в историята, която разказват, така че още в момента, в който се запозная с тях, да ми се прииска да започна на минутата. Разбира се, важен е и графикът на заниманията и времето, което трябва да отделям редовно, за да мога да съм в час с материала и проектите, но и да мога да ги съчетавам с работата и с личния си живот. Затова трябваше да избера правилната програма с най-подходящия график спрямо останалите ми ангажименти.
Със SKEMA Business School се запознах на едно от предишните издания на Access MBA. Веднага си допаднахме с техния програмен директор и знаех, че шансовете да продължа с точно това бизнес училище са големи. Освен че ми предложиха много интересна програма, балансът между срещи на живо, онлайн лекции и асинхронни занимания ми допадна. Впоследствие установих, че програмата е сред най-високо оценените в света, отличаваща се най-вече с големия брой националности и със своя глобален отпечатък.
За да взема окончателно решение, проучих в дълбочина няколко от програмите на базата на важните за мен критерии и на вече изградения ми личен опит от проведените срещи.
Предстои да споделите опита си на престижното събитие Access MBA в София на 26 ноември. Как могат бъдещите МВА кандидати, пред които ще говорите, да отсеят субективизма, за да извлекат наистина ценното за себе си?
За кандидатите е важно още преди началото на събитието да знаят какво ги е довело в залата. Да са наясно какво ги мотивира да предприемат тази първа стъпка. Тогава те ще могат по-лесно да преценят дали всичко, което чуят, ще им бъде полезно в техните собствени дилеми и в постигането на целите им. Надявам се да успеем да отговорим на всички въпроси, така че да им помогнем да се ориентират по-добре и да вземат най-правилното за тях решение.
Работодателите наемат мениджъри, които търсят възможности за самоусъвършенстване
Работодателите в България ценят ли МВА дипломата и всичко, което тя носи като знания, умения и бизнес контакти?
Разбира се. За работодателите най-вече е важно да наемат мениджъри, които не спират да търсят възможности за самоусъвършенстване. MBA дипломата е ценна, но по-ценни са придобитите умения по време на курса и това как те биха могли да бъдат полезни в организацията и за конкретната роля.
Бизнес контактите също биха могли да бъдат важни, особено за роли, свързани с международни продажби, но дори и когато мениджърът управлява екипи от различни държави например. Колкото по-разнообразна е програмата от гледна точка на националности, култури и бизнес опит, толкова по-обогатяваща би била тя. В такава програма човек учи не само от преподавателите си, а и от опита на колегите си, който в някои случаи може да бъде напълно противоположен на неговия личен опит.
Компанията, за която работите, ще има директни ползи от обучението ви още от самото му начало. Имаше ли тя роля при избора ви на програма?
"ГфК България" подкрепи моето решение да започна тази програма, за което съм изключително благодарен. Вярвам, че компанията наистина би имала полза от това хората на мениджърски позиции да разширят кръгозора и уменията си и да са по-подготвени да я преведат през предизвикателни моменти на трансформация и промяна.
Избора направих сам на базата на собствените си критерии, претегляйки най-вече добавената стойност, която програмата дава, спрямо стойността на инвестицията във време и пари.
Какво в обучението ви ви изненада още в първите месеци и какви са очакванията ви до края на програмата?
Впечатленията ми са изключително позитивни. Въпреки че вече имах високи очаквания, началото на програмата ги покри и дори надхвърли.
Още от първия момент, в който се запознахме на живо с преподавателите и участниците, осъзнах, че предизвикателството ще бъде на много високо ниво. Първата седмица на програмата прекарахме в Париж, започвайки с участие в art thinking семинар, който до момента се е провеждал в повече от 150 компании и организации по света. Основната цел е да накара участниците да излязат от стандартното тактическо бизнес мислене и да започнат да разсъждават като артисти предприемачи. През цялото време работехме в екип, знаейки че на третия ден ще трябва да представим композициите си в специална изложба пред много хора. Наученото за тези първи три дни ще използвам много дълго време.
Очакванията ми са, че този вид предизвикателства ще продължат и занапред. Преди започването на курса имах и известни притеснения относно процеса по учене, за това как бих се справял в нова академична среда години след като съм завършил образованието си. Но когато започнах програмата, много бързо установих, че моят опит ще ми помага много повече, отколкото съм очаквал. Чрез него много по-лесно мога да вникна в различните теми, да разбера методите на работа и да свържа всичко научено с практиката и нуждите в бизнеса. По този начин човек учи много по-лесно и интуитивно.