"Гласът" на "Еконт" се чува и в Meta

"Уверете се, че всеки един човек във вашата компания има глас", пише Даниел Койл в книгата си "The Culture Code: Тайните на много успешните групи". Една българска компания с 4500 души на борда сама стига до този извод още преди 8 години.
Това е "Еконт"
Намирането на решение, което да даде равен и силен глас на всички в общността, отнема около година. Днес обаче вътрешната комуникация във фирмата е толкова добра, че привлича вниманието на Meta. Става дума за компанията майка на Facebook, която в един от последните си бизнес бюлетини кани "Еконт", за да покаже на света добрия пример от България за "отворена компания". Онова, което впечатлява хората от Facebook, e начинът, по който еконтци ползват услугата Workplace - платформа на Meta, която - от една страна - осигурява сътрудничество между колеги, а от друга - запазва неформалната култура в общността. А със споделянето на тази история от "Еконт" искат да окуражат всички българи, че независимо дали си от малка, или от голяма държава, дали си известен по света, или си непознат, щом си отдаден на работата си и достатъчно любопитен и последователен, признанието ще дойде.

Началото
"Преди 8 години установихме комуникационен проблем. Ние сме голяма общност и повечето колеги нямаха пряк път, по който да си общуват. В трудна ситуация или при въпрос не знаеха към кого да се обърнат", разказва за началото Донка Илиева - един от управителите на "Еконт".
Докато анализира обажданията на клиентския телефонен номер на "Еконт", Илиева разбира, че 70% от тях идват от вътрешни хора. "Оказа се, че този телефон се ползва от общността за вътрешна комуникация по всевъзможни работни въпроси", спомня си тя.
За компанията това е сигнал и в "Еконт" започват да мислят и да тестват различни форми за комуникация в голям екип. Пробват със собствен сайт, после с Facebook групи, но нищо от това не сработва толкова добре, колкото им се иска. В един момент си задават въпроса дали няма готово решение по света. Такова, което може да стане сега и да заработи веднага. И така стигат до Workplace на Facebook - социална мрежа за бизнес цели.

Всички на едно място
В момента в "Еконт" всички са в Workplace. Научават за него още по време на интервютата си за работа. Платформата прилича много на Facebook - всеки има профил, правят се групи, пише се в чатове. Идеята да се стъпи на съществуващите навици на хората се оказва добра и скоро обажданията в клиентския център от страна на общността намаляват.
Днес, ако някой има проблем или въпрос, пише в Workplace и на секундата друг му отговаря. Обменят опит помежду си.
Дони Илиева извежда още една характерна черта за културата на "Еконт" - когато изберат продукт, искат да ползват пълните му възможности. "И ако не ни достигат функционалности или услуги, винаги пишем на отсрещната страна", добавя тя.
"Да намираме път е наш професионален принцип. Тази култура ни накара да сме по-настоятелни и по-ефективни", казва Дони Илиева.
Неотдавна от Meta се свързват с Венцислава Николова, ръководител "Подбор и Център за знание" в "Еконт", за да разкаже повече за опита си с Workplace.

"В "Еконт" оползотворяваме максимално възможностите на Workplace. Имаме виртуална библиотека с книги, обучения, лекции. Мрежата е и мястото, където хората научават повече за бранда. Това привлече вниманието на Meta и от компанията пожелаха да споделим опита си. Колегите се присъединяват с желание. - 98% от тях използват Workplace активно", казва още Венцислава Николова.
Платформата се оказва и подходяща среда за раждане на идеи вътре в компанията, защото стимулира общуването. "Еконт" има матрична структура на управление. Ръководи се от женски отбор от трима управители - освен Донка Илиева това са Лора Събева и Алина Събева. Йерархията е умишлено избегната, за да могат всички да се чувстват свободни да споделят мнение и да дават идеи. "Истински и силно вярваме, че подобряването трябва да е постоянно. Защото иначе преставаш да се развиваш. И в живота е така, но ние следваме това правило и в работата си", казва Дони Илиева.

В "Еконт" се гордеят и че в общността им се общува с чувство за хумор - това се вижда и от активностите във вътрешната мрежа, където винаги има някой в настроение за шеги.
"Ако в една компания се говори само за проблеми, тогава тя трябва сериозно да помисли върху вътрешната си култура", обобщава Дони Илиева.