"BILLA България" с готовност да посрещне промените в потребителските навици

Асен Каранедев е ръководител на отдел "Стратегическо развитие на категориите". Работата му за водещи в Европа международни търговски вериги допринася за успешната му кариера в "BILLA България", която продължава вече над 10 години. Отговаря за стратегическото развитие на асортимента в компанията, търговските взаимоотношения с доставчици и партньори, процеси по доставка и промоции на над 10 000 продукта, формиращи асортимента на търговската верига. |
1. Промени ли инфлацията вкусовете на българските потребители през последната година? Към кои продукти интересът расте и при кои виждате намаляване на потреблението?
- Инфлацията със сигурност оказва влияние върху навиците на пазаруване, но нашите наблюдения са, че качествената и разнообразна храна на трапезата остава приоритет за българския потребител. Отбелязваме ръст в потреблението на основните продукти като месо, хляб, сирене, зеленчуци, като ръст при тях имаше дори в моментите през миналата година, когато инфлацията беше най-висока. В резултат на повишението на цените някои от клиентите се лишават по-често от продукти, които не са от първа необходимост, като снаксовете и захарните изделия, при които инфлацията също е значителна. Други потребители намират решение, като се преориентират към продукти от собствените ни марки, предлагащи съпоставимо качество на много по-ниски цени. Все по-голяма популярност печелят и мултипак предложенията, които дават възможност на клиента да закупи по-голямо количество от даден продукт на по-изгодна цена. Навиците на пазаруване се променят не само заради инфлацията, те са отражение на промените в нашето ежедневие. Със забързването на темпа на живот след края на пандемията и завръщането на децата в училище и хората в офисите чувствително нарасна потреблението на продуктите от нашите пекарни и топли витрини - между 22% и 49%.
2. "BILLA България" вече над 22 години си партнира с българските производители. Как поддържате и развивате тези партньорства, така че те да бъдат успешни дори в условията на рекордна инфлация?
- Инфлацията през последната година наистина постави отношенията между търговци и доставчици на изпитание. Наш общ интерес е бизнесът ни да се развива, като произвеждаме и продаваме повече, но това е възможно само когато цените ни са конкурентни и клиентът е доволен от съотношението цена - качество, което намира в магазина. За съжаление, част от по-неопитните доставчици не успяха да се адаптират към ситуацията, вдигнаха необосновано цените, загубиха клиентите си и техните продукти започнаха по естествен път да отпадат от асортимента ни. За сметка на това други съумяха по-добре да се приспособят, поставяйки във фокуса клиента и неговите нужди.
Нашата компания порасна през годините заедно с много от водещите производители на пазара в момента. Такъв пример е "Месокомбинат Ловеч" - компания, с която BILLA работи още от 2006 г. Започнахме с няколко продукта, които се продаваха в нашите магазини и постепенно, водени от клиентското търсене, развихме логистични процеси в страната и разширихме заедно продуктовото портфолио. Днес компанията е един от най-успешните производители на пазара. Подобни примери мога да дам с редица наши дългогодишни партньори като "Лудогорско пиле", "Тандем", "Белла", "Симид София" или "Green to go" - българска ферма, в която ние повярвахме първи още когато обработваха едва няколко декара земя, а сега са сред лидерите на пазара за листни зеленчуци и подправки. Едно от най-вълнуващите неща в моята работа е, че мога да проследя от първо лице как стотици български производители продължават да растат и да се развиват заедно с нас през годините. Смятам, че това, което ни обединява, е нашето общо разбиране, че клиентът и неговите нужди трябва да бъдат в центъра на всяко наше решение.
3. Какви нови продуктови линии лансирахте в отговор на потребителския интерес?
- Ръстът, който отбелязаха собствените ни марки през изминалата година, доведе до решението тази пролет да стартираме с два нови за българския пазар, но много популярни в Германия бранда - REWE Beste Wahl и Ja!. Най-голямо разнообразие от тях клиентите могат да намерят в категориите "захарни изделия" и "млечни продукти" - това са различни конфитюри, пудинги, сладоледи, бисквити и зърнени закуски. Планираме да развием портфолиото на двата бранда и в други продуктови категории до края на годината, в съответствие с потребителското търсене.
4. Тази година BILLA увеличи значително асортимента си от нехранителни продукти. Какво търсят хората най-често освен продукти за трапезата?
- Времето никога не стига, ето защо потребителите търсят най-вече възможност да закупят всичко необходимо на едно място, без излишно лутане и чакане на опашки по магазините. През последната година нараства тенденцията потребителите да търсят в нашите обекти освен продукти за трапезата подаръци за различни поводи, цветя, кухненски уреди и стоки за дома и семейството. Водещо в стратегията ни за разширяване на асортимента от нехранителни продукти за нас в BILLA е да можем да предложим стоки с високо качество от доказани български и немски производители на цени, достъпни за всеки бюджет.
Още един тренд, който наблюдаваме напоследък, е покачване на интереса към различни пособия за градинарство, къмпинг сетове и спортни аксесоари, което за нас е сигнал, че търсенето на стоки за хоби и свободно време също расте и ние трябва да продължим да развиваме тази категория, спрямо сезона и месеците в календара.
5. Заемали сте различни ръководни позиции в ритейл сектора през годините. Какво ви накара да изберете BILLA?
- Аз започнах моята кариера като стажант в отдел "Деликатеси" в BILLA през 2007 г. След това през годините съм работил и за други международни компании в сектора, натрупах опит в различни екипи, с различни модели на работа. През цялото това време BILLA остана за мен компанията, предлагаща стандарт и ниво на професионализъм, които не успях да открия на друго място. Разбира се, условията, които ти дава една компания, са важни, но още по-важни за мен са хората и екипът. От една страна, как с колегите минавате през различни предизвикателства и израствате заедно, а от друга - да имаш зад гърба си ръководство с поглед върху пазара и ясна визия за бъдещето. Тези две неща определят до голяма степен това да се чувстваш пълноценно всеки ден, когато идваш на работа. Затова се върнах в BILLA през 2012 година, избрах да се развивам тук и продължавам да научавам по нещо ново всеки ден. Днес мога категорично да кажа, че тук е моето място.
6. Традиционалисти ли сме българите, когато пазаруваме за Великден, и как изглежда празникът в цифри - колко яйца и агнешко се готвите да продадете за празниците?
- Българите сме традиционалисти не само в избора си на продукти за трапезата, но и в това как съумяваме да съхраним в годините истинския дух на празника. И то не толкова по отношение на конкретни религиозни обичаи, колкото традицията да съберем цялото семейство на едно място, по възможност далеч от града. Ние сме такъв народ, обичаме да се събираме, да разпъваме големи маси, да е шумно и весело. Както всяка година, и ние в BILLA се готвим да посрещнем нашите клиенти с всичко необходимо за празника и семейната трапеза, включително с изобилие от над 130 вида свежи плодове и зеленчуци. Ако говорим за празника в числа, планираме да продадем 400 000 козунака, 75 тона агнешко месо за Великден и Цветница и над 4.5 млн. яйца, което е с близо 1 млн. повече от миналата година.
7. На финала на нашия разговор, какво слагате на вашата семейната трапеза за Великден и вярно ли е, че белите яйца са по-подходящи за боядисване?
- Старая се всеки ден, особено през пролетта, на масата вкъщи да присъстват свежи български зеленчуци от "BILLA Градини" - репички, домати, зелени салати, пресен лук. По отношение на празничната трапеза сме традиционалисти - приготвяме агнешко с пресни картофи и розмарин на бавен огън, а любимата закуска на дъщерите ми е козунакът (не само по Великден). Относно яйцата моят опит показва, че обикновените жълти яйца се получават не по-зле от белите. А най-добре хваща боята на онези яйца, които се боядисват с любов.