Теодора Бакърджиева, Български дарителски форум: Бизнесът в България става все по-отговорен към обществото

На живо
Заседанието на Народното събрание

Теодора Бакърджиева, Български дарителски форум: Бизнесът в България става все по-отговорен към обществото

Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Българския дарителски форум
Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Българския дарителски форум
За пета поредна година Българският дарителски форум (БДФ), фондация "Работилница за граждански инициативи" и "Лидл България" обединяват усилия в подкрепа на малки местни инициативи в цялата страна. По грантовата програма "Ти и Lidl" към момента са финансирани 119 граждански идеи в 58 населени места. Тази година след проведено допитване сред организации и експерти от гражданския сектор академичните среди и медиите се стигна до разширяване на програмата, наречена "Ти и Lidl за нашето утре". По темата за дарителската култура и бизнеса в страната коментира Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на БДФ - мрежовата организация, която от 2004 г. обединява големите компании и фондации дарители в България.
Госпожо Бакърджиева, каква е ролята на Българския дарителски форум в програмата "Ти и Lidl"?
"Лидл България" е част от мрежата на Българския дарителски форум. В рамките на това сътрудничество членовете ни често се обръщат към нас със запитване за експертно обсъждане на различни идеи. Още преди стартирането на програмата "Ти и Lidl за по-добър живот" екипът на "Лидл" заедно с колегите от фондация "Работилница за граждански инициативи" ни покани да мислим по структурирането и моделирането на самата програма. Ние допринасяме чисто експертно за съдържателната рамка, а впоследствие и за трансформацията, която стана факт тази година.
В какво се състои тази трансформация, има ли добавена стойност?
Името на програмата стана "Ти и Lidl за нашето утре", а сферите за кандидатстване по нея вече са пет - #BeFair, насочена към проекти за социална справедливост и равенство; #BeActive за инициативи, свързани с активния начин на живот, и #BeVocal, която ще подкрепи медийни и журналистически проекти, за да подпомогне популяризирането на гражданската енергия в страната и добрите примери. #BeGreen, която е насочена към опазването на околната среда, и #BeLocal, която ще подпомага сфери като култура и историческо наследство. От тази година темата за образованието става хоризонтален принцип, което означава, че може да има образователни проекти във всяка от останалите области. Също така освен сдружения, фондации, организации с нестопанска цел, читалища и училищни настоятелства вече могат да участват и младежи под 18-годишна възраст, както и медии и журналисти.
Другата промяна също е много съществена и се отнася до размера на финансовата подкрепа, която получават организациите. От тази година "Лидл България" ще отделя по 5 ст. (вместо досегашните 3 ст.) за всеки касов бон в магазините на веригата за периода на фондосъбиране, който тази година ще е от 18 септември до 18 октомври.
Защо определяте подхода на "Лидл България" по отношение на тази грантова програма като новаторски?
Новаторството е в две направления. От една страна, смелото и напълно осъзнато решение на ниво топ мениджмънт от страна на компанията да направи промяна в една дарителска програма, базирана на реална и обективна оценка на нуждите сред получателите на тази подкрепа. От Lidl можеха да подходят експертно и да променят програмата в друг аспект, свързан със самата механика. Това също е добър експертен подход, базиран на проучвания. Но на практика компанията реши да приложат допитване до екипи на организации, които са пряко заинтересовани от реализирането на програмата. При това се допита както в най-широк смисъл - за приоритети и тематичен обхват, за самата механика, за начина, по който се вземат решенията за това как да се реализира подкрепата; така и съвсем конкретно. Всички тези стъпки са достойни за уважение сами по себе си. Така се прави, за да е истинска трансформацията и да доведе до реална положителна социална промяна на ниво различни общности.
Вторият аспект е примерът, който Lidl дава за това, че открито споделя всяка стъпка от цялостния процес по трансформирането - проучване, резултати, действия в посока промяна. Процесът е прозрачно, ясно и достъпно представен като ресурс, който може да бъде ползван от всички, които искат по смислен начин да организират социално отговорните си програми.
Как се промени дарителската култура в страната с годините? Българинът, както и бизнесът научиха ли се даряват?
Дарителският форум всяка година прави проучване за конкретни дарителски практики, какви са тенденциите за развитие на филантропията в страната. От тазгодишния анализ, който се базира на официални данни, но включва и национално представително проучване за обществените нагласи, правим няколко основни извода.
От една страна, бизнесът като социално отговорен и ангажиран продължава да има водещо място по размер предоставени средства за различни каузи. Това е очаквано, тъй като бизнесите, особено тези, които са част от големи международни корпоративни семейства, а и успешният местен бизнес, имат лидерска позиция за въвеждане на добри бизнес модели. Наблюдаваме все по-отговорно поведение към обществото ни. Ако допреди години приемахме за нормално бизнесът да откликва и да дарява само по големи християнски празници като Коледа и Великден или при възникнали хуманитарни или природни кризи, вече наблюдаваме практики, с които се вижда как отговорният бизнес осъзнато е взел решение да подкрепя дългосрочно промяна в конкретни сфери и политики. Като това поведение не е само в отговор на проблемни ситуации, а и за насърчаване на устойчиви и дългосрочни инициативи и проекти.
Второто, което забелязваме, е по отношение на индивидуалното дарителство - увеличава се, макар и плавно, броят на хората, които даряват, както и стойността на дарените средства. Всеки втори българин дарява - пари, време или материална подкрепа. И тук се забелязва, че не се чака кампанийно да бъде подкрепена една или друга кауза, а хората разпознават дарителството като успешен инструмент, механизъм, с който могат да допринасят за адекватен отговор на кризисни и спешни ситуации, така и на важни за тях каузи в различни сфери.