Жените в бизнеса и защо бъдещето им принадлежи

Жените в бизнеса и защо бъдещето им принадлежи

Ралица Бехар, Brands Ads Manager в Glovo
Ралица Бехар, Brands Ads Manager в Glovo
Светът празнува 8 март - ден, в който темата за равенството между половете в кариерното развитие заема много важно място. За повече от 60 години на целенасочени усилия от страна на активисти, организации, правителства и бизнеси стремежът към равенство на работното място вече постига значителни резултати. Въпреки това съотношението между мъжете и жените мениджъри остава неравностойно.
Разпределението на ръководните длъжности в Европа също се движи в положителна посока, но все още е далеч от абсолютния баланс. Въпреки че в последните години процентът на жените на ръководни длъжности се увеличава, все още няма държава, в която жените мениджъри да са повече от мъжете. Интересен факт е, че
България е сред страните с най-много жени на ключови позиции в бизнеса
- близо 38%, според статистика на Евростат* от 2021 г. Първото място заема Латвия, където почти 46% от ръководните длъжности са заети от жени, следвана от Полша, Швеция, Естония и България.
Според известно проучване на Hay Group от 2016 г.** жените превъзхождат мъжете в 11 от 12-те основни признака за емоционалната интелигентност. Те включват емоционално самосъзнание, емпатия, управление на конфликти, гъвкавост и работа в екип - умения, които са от голямо значение при менажирането на таланти.
И тук идва важната роля на бизнеса и целенасочените политики, чрез които всички тези личностни характеристики се превръщат в ефективни и работещи инструменти. С привличането на повече жени на ръководни позиции, компаниите могат да създадат пълноценна и ефективна работна среда за своите служители.
Усилията на компаниите за развитие на талантливите жени в управлението включват разработване и прилагане на програми за обучение и стимулиране на кариерното им развитие. Glovo, водещата платформа за доставки в България, е една от международните компании, които са си поставили амбициозната глобална цел до 2025 г. да достигнат 45% дял на жените на ръководни позиции. Основният двигател на промяната е
специалната менторска програма за развитие на уменията - LeaderSHE,
а един от първите участници в нея за България е Ралица Бехар, Brands Ads Manager в Glovo.
Ралица Бехар отговаря за стратегическите партньорства с водещи брандове на българския пазар. Преди да се присъедини към Glovo, тя получава висшето си образование в Единбургския университет, а след това завършва MBA във WU Executive Academy към Икономическия университет във Виена. Пътят ѝ в компанията започва преди повече от две години, в самото начало на съществуването на отдела, в който по онова време в глобален мащаб работят не повече от 25 служители. Към днешна дата Brands Ads ще се окаже едно от най-бързо развиващите се направления в компанията, в което вече работят повече от 120 души в цял свят.
Жените в бизнеса и защо бъдещето им принадлежи
Още през първата година Ралица Бехар кандидатства за участие в програмата LeaderSHE на Glovo, която ѝ предоставя възможността да работи отблизо с представител на висшия мениджмънт, който в следващите 6 месеца ще я напътства в прoфесионалното ѝ развитие. Ментор на Ралица Бехар е генералният мениджър за Европа и Централна Азия Дмитрий Расновски, който управлява бизнеса в Украйна, Грузия, Казахстан, Киргизстан и Армения.
Онлайн срещите на Ралица Бехар с нейния ментор са в основата на нейното шестмесечно LeaderSHE приключение. От самото начало тя е впечатлена от факта, че човек на толкова висока управленска позиция може да приема подобен ангажимент със същия ентусиазъм, старание и удоволствие, каквито изпитва и самата тя. В подготовката си за всяка среща Ралица Бехар осъзнава, че успява сама да открие и систематизира много нови и ценни знания и да осмисли кои са важните за нея цели за кариерно развитие. Определя атмосферата по време на разговорите като приятелска и непринудена, осигуряваща нужното спокойствие и доверие за реализирането на един полезен и конструктивен диалог.
Всяка година програмата дава възможност на Ралица Бехар и на още над 50 жени да участват и в различни специализирани семинари, LinkedIn обучения и разнообразни активности, където да придобият нови умения и да получат ценни съвети за кариерно развитие.
Ралица Бехар разказва, че днес се чувства
все така мотивирана и на правилното място,
както преди две години, когато кандидатства за мениджърската позиция. Най-голямото ѝ професионално удовлетворение се крие в смисъла и положителните резултати, които реализираните кампании носят на брандовете. А всекидневното ѝ вдъхновение са успешните партньорства, които създава, и разнообразните предизвикателства на комплексния бизнес, в който Glovo оперира.
Без съмнение ръководната позиция в голяма компания е предизвикателство за всеки. Жените, които съумяват да се справят с високия интензитет на работа и да намерят баланса между личния и служебния свят, черпят сила и удовлетворение от постиженията си, от признанието на своите колеги и от лоялността в екипа.
Светът се нуждае от повече жени на ръководни позиции и това е неоспорим факт. Редица проучвания показват, че компаниите с повече жени в управителните си съвети се представят по-добре от тези без жени, както и че организациите с по-голямо разнообразие на половете в управлението са значително по-иновативни.
*публикувана на сайта на Европейската комисия през 2021 г. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/womenmen/bloc-2c.html?lang=en#:~:text=Around%20a%20third%20of%20managers,in%20the%20EU%20in%202021
** Hay Group Research