Доброволчеството е заразно

Наскоро, в средата на август т.г., българският парламент прие промените в Закона за счетоводството, с които бизнесът и у нас се задължава да добави отчети за устойчивост към годишните доклади за дейността си. Процесът трябва да съответства на Европейските стандарти за отчитане (ЕСОУ), които обхващат общо 12 стандарта, засягащи различни аспекти на устойчивото развитие. На практика предприятията вземат предвид културата на компанията, нейното въздействие върху околната среда и нейната връзка с местната общност, като образоват и служителите си как могат да бъдат част от решението. Големите и обществено значими дружества вече трябва да започнат да докладват и своите екологични, социални и управленчески измерения (ESG).
За Pluxee Bulgaria обаче разработването и прилагането на ESG практиките отдавна е реалност, тъй като е основен приоритет за компанията от самото начало - както в страната, така и глобално, във всички 31 държави, в които оперира. Тази политика се основава на четири ключови стълба - справедливо отношение към служители и партньори, подкрепа на местните общности, въздействие върху индивидите, както и постоянен ангажимент към опазването на околната среда.
Отговорното поведение е в ДНК на групата
"Содексо - Социални придобивки и възнаграждения", от която Pluxee бе отделена в началото на 2024 г., е основана в Марсилия през 1966 г. от Пиер Белон и днес е световен лидер в устойчивата храна и ценните преживявания във всеки момент от живота. Компанията отговаря на всички предизвикателства на ежедневието, като нейната цел е едновременно да подобри качеството на живот на всички в екосистемата си - от служители до крайни потребители.
С новото начало под нов бранд Pluxee наследява всички ценности на "Содексо" и продължава да ги прилага в рамките на своя собствена Програма за корпоративна социална отговорност на глобално и локално ниво. Компанията наскоро отбеляза своето 20-годишно присъствие на българския пазар, което продължава с нови амбиции и нови цели с разнообразието от възможности, които дигитализацията на ваучери за храна на локално ниво разкри. Pluxee прилага своя опит, за да "даде обратно" към обществото, а корпоративната социална отговорност е заложена в нейното ДНК от създаването ѝ. Ключовите проблеми, идентифицирани чрез последната оценка, извършена от групата и разработена в съответствие с Целите на ООН за устойчиво развитие, потвърждават съответствието с ангажиментите на пътната карта на Pluxee - като работодател, доставчик на услуги и отговорна компания.

Как се реализират дейностите по четирите ключови ESG стълба на Pluxee днес?
Ангажиментът на Pluxee да бъде доверен партньор се осъществява чрез т.нар. Кодекс за поведение на доставчици. Той гарантира правата на човека и справедливото отношение към всички служители и се подписва от всеки партньор, с който компанията работи. В допълнение, тя си сътрудничи тясно с всички доставчици, за да им помогне да оптимизират използването на ресурсите, да намалят въглеродните емисии, както и да споделят обективни и точни данни за своите ESG цели и практики.
По отношение на въздействието върху местните общности Pluxee Bulgaria се фокусира върху подкрепа за малки и средни бизнес партньори, като интегрира в своята бизнес стратегия мерки за популяризирането им и улесняване при внедряването на дигитални процеси. Заедно с редица неправителствени организации компанията се включва в инициативи за подпомагане на уязвими групи на местно ниво. У нас Pluxee е помогнала на повече от 120 жени в неравностойно социално положение да придобият независимост и да преодолеят житейските предизвикателства.
За да стимулира всеки свой служител да възприеме ESG целите на компанията, Pluxee насърчава култура на толерантност, приобщаване и разнообразие на работното място. Тя подпомага и обучава хора от уязвими групи като част от инициативите си за корпоративна социална отговорност.
Ангажиментът за опазване на околната среда, заложен и в споменатите европейски ESG правила, също е част от политиката и на Pluxee. Компанията наблюдава, отчита и оценява въглеродните емисии във всяка страна, в която оперира. Целта на компанията, която е валидирана с Инициатива за научнообосновани цели (SBTi)*, е до 2035 година да намали своя въглероден отпечатък с 90%.
За целта до 10 години всички офиси на Pluxee трябва да преминат към консумация на 100% възобновяема енергия. Освен това компанията вече е възприела "зелена" политика за фирмените превозни средства. Това означава, че насърчава покупката и използването на електрически и хибридни автомобили във всички страни и в допълнение насърчава превоза с градски транспорт, субсидирайки покупката на месечни карти за служителите.

Подкрепата на жените на фокус
Преди 26 години компанията стартира инициативата Stop Hunger. Мисията на проекта е да работи на местно ниво с основна цел да бъде сведен до минимум броят хора по света, страдащи от глад. През 2022 г. инициативата Stop Hunger е въведена и в България чрез доброволци, част от екипите на Pluxee. Фирмата си сътрудничи с неправителствени организации, които подкрепят представители на местните общности с финансова, хранителна помощ и съдействие за придобиване на професионални умения, както и работи за намаляване на разхищението на храна. Под патронажа на Stop Hunger днес Pluxee Bulgaria подпомага и инициативи в областта на предприемачеството и в посока психологическа подкрепа за жени, живеещи в несигурни условия.
Двете организации подписват тригодишно партньорство (2023 - 2025 г.) с фондация BCause в подкрепа на програма за овластяване на жени от уязвими групи в България, които имат нужда от психологическа, правна и здравна помощ, за да превъзмогнат трудностите, да си стъпят на краката и да започнат своя живот в България, спокойни и икономически независими.
Кои са конкретните дейности, осъществени по програмата към момента:
- Оценка на състоянието и психологическа помощ и семинари за 120 жени.
- Обучения за придобиване на меки и професионални умения за 90 жени.
- Обучение за придобиване на меки умения и нови професионални умения, бизнес развитие на 10 екипа, ръководени от жени, в колаборация с Център за предприемачество Rinker на фондация BCause.
- Осигуряване на финансова подкрепа с грантове за 4 от проектите - финалисти в програмата, ръководени от жени, които се стремят да подкрепят други жени и техните общности на обща стойност 24 000 лв.
"Хиляди украински бежанци, повечето от които жени и деца, са останали в България от началото на войната с Русия. Страдащи от последствията от раздялата на семейството, принудени да живеят в чужда държава, тези хора се нуждаят от целенасочена подкрепа. Щастливи сме, че имаме възможност да ги подкрепим с това, от което те истински се нуждаят, благодарение на фондация "За доброто", споделят от Pluxee Bulgaria.
"Друга група жени в уязвимо положение, които се нуждаят от незабавна и продължителна подкрепа, са жените, преминали през ситуация на домашно насилие, чийто брой нараства през последните години", обясняват от компанията. За да бъде тази подкрепа навременна и да работи в правилна посока, за тези активности Pluxee Bulgaria си партнира с фондация Emprove.
Pluxee Bulgaria и Stop Hunger финансират програмата, но и се стремят да приобщят своите партньори и колеги към каузата, като събират допълнителни средства, които даряват директно на фондациите. С тях те подкрепят жените, преминали през различните фази на програмата, да се адаптират към работния пазар в страната и да постигнат своята икономическа независимост. Благодарение на оказаната подкрепа двете организации са помогнали и на над 75 деца, които са индиректни бенефициенти по програмата, което означава, че помагайки на техните майки, подкрепата дава шанс за по-добро бъдеще на децата, интеграция в училища и детски градини, учене на език, семейни консултации.
Естествено продължение на фазата с психологическа подкрепа и менторство са активностите в колаборация с Центъра за предприемачество и обучения "Ринкър". Инициативата се стреми да подкрепи преминалите през първата фаза жени, но е отворена за всички женски проекти в помощ на жени в страната, кандидатствали, за да получат обучение, менторска помощ и финансиране. Целта на тази фаза е дамите да бъдат мотивирани да поемат активна роля в преодоляването на пречките и неуспехите и да продължат напред към по-добър и независим живот, като постигнат по-голяма икономическа независимост. Програмата неслучайно е отворена към жени от цялата страна, като в рамките на акселераторската фаза кандидатстват над 50 проекта с представители и от други местни НПО. През следващата година Pluxee, фондация BCause и център Rinker планират второ издание на програмата за бизнес идеи от жени в подкрепа на жени.
Pluxee се ангажира да инвестира 100 000 евро в проекта за период от 3 години (2023 - 2025 г.)
Резултати
ESG стратегията не се отнася само до външното въздействие на фирмените политики, но и до вътрешните практики, които помагат на служителите да се почувстват овластени да правят добро и да приемат разнообразието. Тя съдейства допълнително за повишаване на морала и задържането на служителите. В допълнение - помага да се подчертае етиката на бизнеса пред външния свят.
Компаниите, които сигнализират, че използват приложими ESG критерии, показват, че имат дългосрочна визия и са жизнеспособни възможности за инвеститорите. Програмите ESG могат дори да доведат до спестяване на разходи чрез намаляване на отпадъците и подпомагане на привличането на по-добри таланти.
Само през 2023 г. в ESG и CSR инициативи на Stop Hunger (глобалният партньор на Pluxee) са се включили повече от 21 000 доброволци, които са подкрепили над 300 неправителствени организации в 75 държави. Същевременно за последните 8 години чрез тези програми на Pluxee над 74 милиона бенефициенти са получили помощ, от които повече от 25% по време на здравната и социалната криза COVID-19. Амбицията на Pluxee на локало ниво е да продължава своята подкрепа към местните общности и да играе своята роля за по-добро бъдеще тук, в България.
Постиженията на компанията не остават незабелязани. Наскоро тя получи бронзов рейтинг EcoVadis и подписа Хартата за многообразието на България. Тази харта е инициатива на Българския форум на бизнес лидерите и е в съответствие с основните ценности и приоритети на Pluxee.
Част от местните партньори на Pluxee Bulgaria са фондация BCause, фондациите Emprove и "За доброто", фондация "Дечица", "Карин дом", фондация "Конкордия България", Foody.
*Science Based Target Initiative (Инициатива за научнообосновани цели) - насоки, разработени от CDP, WRI, Глобалния договор на ООН и WWF за помагане на компаниите да намалят своите емисии на парникови газове с помощта на науката.