Силвиу Гугуи: eMAG Black Friday е очаквано търговско събитие и се стремим да предложим първокласно изживяване и отлични оферти

Кампанията Black Friday става все по-популярна - можем ли да очакваме и тази година подобен интерес от потребители и търговци?
Според традиционното ежегодно проучване на Кантар* по темата, проведено през октомври тази година, разпознаваемостта на Black Friday на българския пазар достига рекордно ниво сред градското население (97.2%). Трима от всеки четирима българи, живеещи в градовете, възнамеряват да закупят поне един продукт по време на шопинг събитието.
Вярваме, че не само кампанията е добре разпознаваема, но и нейните предимства са широко познати както за потребителите, така и за икономиката и за сектора на електронната търговия, който печели от този пиков период на продажби.

eMAG беше сред първите компании, които въведоха Black Friday в България - какви са разликите, сравнено с преди 12 години?
Ако преди 12 години eMAG Black Friday беше голямо събитие за ИТ и електроника, днес то е много по-универсално, покривайки голям брой различни нужди и интереси. Всяка година мащабът става все по-голям - повече продукти, нови категории, нови клиенти, нови Marketplace търговци. Развиваме се и се адаптираме към актуалните нужди и изисквания на потребителите - с нови услуги като Genius, гъвкави опции за доставка и плащане, големи инвестиции на групово ниво в логистика и дигитализация. Знаем, че eMAG Black Friday е очаквано събитие, за което хората планират и се подготвят, и се стремим да предложим първокласно изживяване.

Как се подготвяте за такова мащабно търговско събитие?
Зад eMAG Black Friday стоят месеци на подготовка, инвестиции и преговори с партньори и доставчици. Така осигуряваме гладкото предлагане на разнообразни опции, с които разполагат клиентите - от богат избор на продукти и варианти за плащане, през опаковане и доставка.
За тазгодишното издание на събитието успяхме да осигурим заедно с Marketplace търговци над 1 милион оферти за кампанията на най-ниска цена за годината**, както и нулева лихва при разсрочено плащане в краткосрочен и дългосрочен план, предлагани от нашите партньори. На групово ниво правим големи инвестиции в технологии и изкуствен интелект.
В логистичния център в Джойта, Румъния, eMAG Group инвестира в нова автоматична опаковъчна машина с капацитет на опаковане от 750 пакета на час в сравнение със 70 пакета, които могат да бъдат опаковани на ръка за същото време. Търговците, които използват Fulfillment by eMAG, също имат на свое разположение тази автоматизация, чрез която eMAG предлага решения за логистика и съхранение, които им позволяват да доставят по-бързо, като се възползват от филтъра - "доставян от eMAG". Екипът на логистичния център в Джойта, поддържан от последно поколение роботи и технологии, е готов да приема доставки за българския eMAG Black Friday, като така потребителите могат да се възползват от оптимална логистика за своите поръчки.
И тази година клиентите могат да избират опция за доставка до адрес, офис на куриер и мрежата easybox, която се разширява в България и която вече има над 950 шкафчета на разположение на клиенти в цялата страна, предлагаме устойчив, ефективен и удобен подход за доставка до "последна миля". За първи път абонатите на Genius ще имат възможност да използват услугата по време на кампанията в България, като по този начин спестяват още повече време и пари с ексклузивни оферти и опции за безплатна доставка. Абонаментът Genius е още по-важен по време на eMAG Black Friday, като дава на клиентите ексклузивен достъп до специални оферти, достъпни само за абонати на Genius по време на Black Friday.
Традиционно Black Friday очертава актуалните тенденции в електронната търговия - какви са вашите очаквания?
Проучването на Кантар* в навечерието на кампанията очертава трендовете, които най-вероятно ще наблюдаваме през тази година - разнообразяване на поръчките, тъй като онлайн пазаруването вече е част от навиците на потребителите и те се включват в кампанията не само за големи покупки, но и за продукти за ежедневните им нужди; повече от един продукт в пазарските колички и от различни продуктови категории; ръст на картовите плащания и участие в кампанията през мобилни устройства и чрез нашето приложение.
Проучването показва ръст в групите, планиращи да похарчат между 101 и 350 лв. - като 40% от потенциалните клиенти възнамеряват да похарчат такава сума на Black Friday; 37.6% планират между 351 и 1000 лв. и близо 10% от потенциалните купувачи - над 1001 лв. Приблизителният бюджет, планиран за Black Friday 2024 г., е средно 531 лв. Предпочитанията обаче варират според възрастта, като хората между 45-55 години са с най-висок планиран бюджет от средно 614 лв. Средният планиран бюджет при мъжете е 664 лв., а при жените - 405 лв. Столичани планират да отделят средно 579 лв., а в малките градове - 539 лв.
Кои са продуктите, от които най-много се интересуват клиентите за кампанията Black Friday?
През последните няколко години наблюдаваме период, в който клиентите купуват от все по-разнообразни категории. По време на eMAG Black Friday 2024 те ще имат възможност да поръчват продукти от широка гама от категории и специални оферти, с по нещо за всеки. Според проучването на Кантар* продуктовите категории, от които клиентите най-често планират да пазаруват, са дрехи, обувки, козметика, продукти за дома и декора, малки домакински уреди, спорт и мобилни телефони. Сравнявайки с градското население, жените имат повишен интерес към модата, модните аксесоари, парфюмите, ежедневните бебешки стоки (като пелени, дрехи, консумативи), малки домакински уреди, козметика. При мъжете интересът е по-висок към спортни стоки, мобилни телефони и гуми, "направи сам" и лаптопи, аудиосистеми.
Тези продуктови категории са важни за българските потребители, които искат да подобрят стандарта си на живот и начина, по който се грижат за дома, семейството и себе си.
*Проучването на Кантар е поръчано от eMAG и проведено чрез лични интервюта и попълване на въпросник на таблет между 7 и 27 октомври 2024 г. сред национално представителна градска извадка от 1001 респонденти на възраст между 18 и 55 години. Проучването в България е част от регионално проучване, проведено също в Румъния.
** Важи за периода 1.01-15.11.2024 г. и не важи за продукти извън платформата emag.bg. Продукт, чиято продажна цена на eMAG Black Friday е по-ниска или равна за периода от 1 януари до 14 ноември 2024 г., ще бъде отбелязан със специален бадж "най-ниска цена за годината". Отнася се само за продукти, предлагани на платформата на еMAG за посочения период, и не включва референции към цени на търговци извън платформата eMAG.