Катерина Шопова, "Лидл България": Създаваме нови стандарти в грижата и отношението към служителите

Катерина Шопова, "Лидл България": Създаваме нови стандарти в грижата и отношението към служителите

Катерина Шопова, член на управителния съвет на "Лидл България", директор "Човешки ресурси"
Катерина Шопова, член на управителния съвет на "Лидл България", директор "Човешки ресурси"
Преди по-малко от месец "Лидл България" отбеляза 14 години от стъпването на веригата на българския пазар. Компанията представи резултати от оценка на приноса си върху икономиката и обществото за последните две години. Днес Lidl има 134 магазина в 58 града в страната и над 4000 служители, партнира си с повече от 270 български компании. Според данните на Института за пазарна икономика (ИПИ) през 2023 г. средната заплата в компанията е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор "Търговия" и с над 43% повече от тези в сектор "Транспорт". Нетните разходи на компанията за заплати надхвърлят 102.3 млн. лв., което е близо 44% ръст спрямо 2021 г.
Катерина Шопова, член на управителния съвет на "Лидл България", директор "Човешки ресурси", коментира "Ефектът Lidl" върху доходите и заетостта, както и тенденциите на пазара на труда в сектора.
Според оценката на Института за пазарна икономика "Лидл България" е лидер в бранша по нива на заплащане. Това ли е основният мотиватор за привличане и задържане на служители?
Сигурността и предвидимостта във всяко едно отношение е много важна за хората, включително когато избират работодател. В този контекст ние напълно прозрачно обявяваме нивата на заплати и стъпките на покачването им през годините още в обявите за работа, честно разказваме и за живота в компанията.
Стремежът на Lidl винаги е бил да допринася за по-високо качество на живот на хората в България. Затова още от стъпването си в страната осигуряваме конкурентно възнаграждение на служителите си - оценката на Института за пазарна икономика (ИПИ) през годините показва, че сме лидер по този показател в сектора. За 2023 г. заплатите в Lidl са с 10% по-високи от средните за сектор "Търговия" и с 43% по-високи от средните за сектор "Транспорт".
За нас е важно цялостното преживяване на хората, което включва и подкрепа чрез придобивките в компанията - от ваучери за храна и допълнително здравно застраховане до широкообхватна EAP програма за подпомагане на служителите и членове на семействата им по психологически, правни и финансови теми, допълнителен ден отпуск за рожден ден и още много.
Извън материалната страна другите не по-малко важни мотиватори хората да избират Lidl за работодател и да остават с нас са средата на доверие и културата, лидерството в екипите, инвестицията, която правим в личната им компетентност, каузите и приносът ни за цялото общество, това, че правим честен и устойчив бизнес.
И ако трябва да обобщя: силата на един работодател е не просто в добрите заплати и придобивки, а именно в тази съвкупност от усещането за грижа, подкрепа, стабилност и предвидимост, които определят цялостното изживяване на служителите.
Какви са основните ползи за регионалната икономика от присъствието на Lidl на местните пазари на труда?
Компанията продължава своята експанзия - отваряме нови магазини, което означава откриване на нови работни места. Само за 2024 г. екипът ни е нараснал с над 10%, което означава близо 400 нови работни места със съответните големи инвестиции в служителите.
Както маркирах по-горе, Lidl е топ работодател, който поддържа неизменно високи HR стандарти във всички области. Присъствието ни в над 50 града в страната е стимул за местните работодатели да оптимизират практиките си, да стават по-прозрачни по отношение на заплащане, придобивки и политики, за да се конкурират с нас. Това се отразява благоприятно върху пазара на труда по места, от което дългосрочно печелят хората.
Каква е ролята на партньорствата с български компании за тяхното развитие и създаваните от тях нови работни места?
Lidl е в центъра на екосистема, в която български компании получават реална възможност да инвестират със сигурност за утрешния ден, да учат от най-добрите, да разширяват дейността си. За да обезпечат растежа си с нас, партньорите ни се нуждаят от служители, което създава допълнителна заетост в страната.
По данни на ИПИ от 2023 г. водещите 50 предприятия доставчици, с които Lidl има партньорски взаимоотношения, осигуряват заетост на над 12 хил. души, като в много случаи това се случва в малки населени места със сравнително висока безработица. Понякога говорим дори за 2-3 поколения от едно семейство, заети в компания - партньор на "Лидл България". На наше вътрешно събитие получихме топъл видеопоздрав от такъв екип и мога ви да споделя, че усещането да се докоснеш по толкова позитивен начин до живота на хората е неповторимо.
Същевременно нашият стремеж е в цялата екосистема да се работи по стриктните етични правила и високи стандарти на Lidl - ангажимент, който поемат и партньорите ни. Така че приносът ни към икономиката на страната и пазара на труда минава и през развитието на партньорските взаимоотношения с българските компании.
Какви качества и умения търсите у новите служители, които искат да се присъединят към "Лидл България"?
Фокусът ни е не толкова върху конкретни качества и умения (освен, разбира се, за някои специфични експертни позиции), колкото върху ценностите и нагласата за растеж, т.нар. growth mindset. Търсим коректни, отговорни и динамични колеги, за които уважение, доверие, земност, сплотеност и резултатност не са просто абстрактни думи, а отношение към света. Важно е те да искат да учат нови неща и да се развиват с нас, защото самите ние не спираме да търсим иновации и да растем. Разчитаме на екипната игра, защото успехи се постигат само когато сме заедно и вървим като партньори в една посока.
Каква е вашата стратегия за привличане на младите таланти/поколението Z в компанията?
Стремим се да градим мост между поколенията, затова, от една страна, говорим на младите хора на техния език, а от друга, създаваме в компанията разбиране за техните потребности и подготвяме колегите как оптимално да ги подкрепят и интегрират.
Същевременно създаваме релевантни предложения към младежите в отговор на конкретните им очаквания, като им показваме, че който работи - печели, че трябва да са търпеливи, фокусирани и да не спират да учат, за да са успешни в кариерата си дългосрочно.
Като положителен пример в подхода ни към младежите мога да дам летните ни програми за ученици и студенти, които привличат все повече интерес. Тази година надградихме стажантската си програма след сесии за дизайн мислене и обратна връзка от всички заинтересовани страни. В резултат добавихме нови обучения за участниците, различни предизвикателства и активности за създаване на общност сред тях, включително с алумни стажанти. Промените направиха програмата още по-атрактивна и в обратната си връзка 100% от стажантите посочиха, че в бъдеще биха избрали Lidl като работодател, а 96% от тях биха препоръчали стажа заради опита, новите контакти и шанса да видиш отвътре как работи компанията. Практикантската ни програма за ученици също беше адаптирана, давайки още повече възможности за избор, което привлече рекорден брой участници - близо 270.
Извън летните програми младежи могат да започнат работа в магазините на Lidl с избор дали да е за 4, 6 или 8 часа, като има вариант за работа и само през уикенда. Това им дава гъвкавост да съчетават учене и хобита с финансова независимост и трупане на опит в международна компания, което е важно за тях.
Ако трябва за финал да кажа какво е характерно за Lidl като работодател, то е, че създаваме нови стандарти в грижата и отношението към хората, даваме им нови знания и умения, което е най-ценната валута днес. Искаме да изградим за тях сигурна среда, за да се чувстват спокойни, когато правят планове и мечтаят. Водени от ценностите си, проправяме пътеки, защото вярваме, че победите идват при смелите и когато правиш нещата по правилния начин, дори и да е трудно, добрите резултати рано или късно идват. Трансформиращата ни сила е в това, че гледаме на света около нас не през призмата на конкуренцията, а на партньорството и възможните синергии, защото само заедно можем да постигаме значими позитивни промени.