Позиция на Сдружението за модерна търговия: Определени фактори в държавата се опитват да въвлекат търговските вериги в политическите си борби

За пореден път определени фактори в държавата се опитват да въвлекат търговските вериги на дребно в България в политическите си борби, се казва в официална позиция на Сдружението за модерна търговия. Не прави чест на водещи представители на политически партии и висши държавни лица да манипулират общественото мнение с абсолютно неверни твърдения относно:
- Ръста на цените и на инфлацията, която е на най-ниското си ниво от три години насам
- Баснословни печалби в търговията на дребно, каквито нито независими външни одитори, нито държавните органи са установили досега.
- Пазарното поведение на големите търговски вериги, което напълно съответства на разпоредбите на ЗЗК по отношение на забранени споразумение, решения и съгласувани практики, потвърдено и с Решение на КЗК №АКТ-81-23.01.2025 г.
Едва ли е случайно, че всичко това се случва в момент, в който държавата ни е на прага да покрие инфлационния критерий за еврозоната, правят се опити да бъде подготвен реалистичен държавен бюджет с минимален дефицит, което ще бъде своеобразен тест за правителството, и се подготвят избори на членове на редица регулаторни органи.
На този фон желанието за уронване на престижа не само на определени пазарни участници, но и на някои държавни институции (най-крещящият пример е натискът върху екипа на НСИ), е особено вредно и опасно.
Членовете на Сдружението за модерна търговия заявяват, че ще продължат да предоставят стоки и услуги на конкурентни цени и с грижа за потребителите така, както са го правили винаги досега.
Призивите за бойкот от последните седмици тълкуваме като призиви за бойкот на честния, прозрачен и отговорен бизнес - значителен инвеститор, изряден данъкоплатец и топ работодател.
Припомняме, че модерната търговия допринася за над 8% от БВП на страната и създава работни места в редица сфери - от земеделието и производството, през логистиката и транспорта до охранителната дейност, рекламата и маркетинга.
Модерната търговия е в основата на конкуренцията и устойчивото развитие в Европа, като работи в подкрепа на разнообразни индустриални екосистеми и доставя на различните общности огромно разнообразие от продукти и услуги. Браншът е ключов фактор за възстановяването на икономиката на ЕС и в развитието му през следващите години, като според прогнозите в България ще бъдат инвестирани 1.3 милиарда евро в три основни направления - дигитализация, устойчиво развитие и умения.
Сдружението за модерна търговия От основаването си през 2010 г. Сдружението за модерна търговия (СМТ) обединява едни от най-големите търговски вериги с над 1000 търговски обекта и близо 23 000 служители в цялата страна. Членовете му са водещи компании в сферата на търговията с бързооборотни стоки, бяла и черна техника, продукти за грижа за здравето, дрогерийни продукти и строителни материали и оборудване. От създаването си сдружението защитава техните интереси при стриктно спазване на утвърдени добри практики, на конкурентното право и на принципа на плурализъм при определяне на приоритети за дейността и при вземането на решения. По данни на Института за пазарна икономика (ИПИ) съвкупният ефект, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене от дейността на компаниите от модерната търговия през 2021 г., достига 9 788 млн. лева:
|