"Кока-Кола" отбеляза 60 години в България с акцент върху значимия си принос към местната икономика

"Кока-Кола" отбеляза 60 години в България с акцент върху значимия си принос към местната икономика

Бошко Попесков - изпълнителен директор на "Кока-Кола България" (вляво), и Явор Стефанов - генерален директор на "Кока-Кола ХБК България" ЕАД
Бошко Попесков - изпълнителен директор на "Кока-Кола България" (вляво), и Явор Стефанов - генерален директор на "Кока-Кола ХБК България" ЕАД
Между 2014 и 2024 г. икономическият принос на Системата на "Кока-Кола" в България е над 7.43 млрд. лв. добавена стойност и 3.13 млрд. лв. данъчни приходи за страната
  • Икономическото въздействие на Системата на "Кока-Кола" в България за 2024 г. възлиза на над 1.15 млрд. лв. добавена стойност
  • Общият принос на Системата представлява 0.6% от брутния вътрешен продукт на страната
  • През 2024 г. Системата е допринесла за заетостта на над 17 300 души в България
Системата на "Кока-Кола" отбеляза 60 години от началото на производството на първата бутилка кока-кола в България, започнало през 1965 г. По време на специално събитие, в присъствието на министър-председателя Росен Желязков, посланици, представители на институции, партньори и медии, бяха обявени нови данни, които ясно показват значимостта на икономическото ѝ присъствие в страната и подчертават устойчивата ѝ траектория на растеж и принос към българската икономика.
(от ляво надясно) Ива Михова-Митровска - мениджър "Регулаторни въпроси и публични комуникации" в "Кока-Кола ХБК България", Жаклин Цочева - директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" на "Кока-Кола ХБК България", Явор Стефанов - генерален директор на "Кока-Кола ХБК България", Росен Желязков - министър-председател на Република България, Бошко Попесков - изпълнителен директор на "Кока-Кола България", Бояна Колева - директор "Връзки с обществеността, комуникации и устойчиво развитие" на "Кока-Кола България"
(от ляво надясно) Ива Михова-Митровска - мениджър "Регулаторни въпроси и публични комуникации" в "Кока-Кола ХБК България", Жаклин Цочева - директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" на "Кока-Кола ХБК България", Явор Стефанов - генерален директор на "Кока-Кола ХБК България", Росен Желязков - министър-председател на Република България, Бошко Попесков - изпълнителен директор на "Кока-Кола България", Бояна Колева - директор "Връзки с обществеността, комуникации и устойчиво развитие" на "Кока-Кола България"
Само през 2024 г. Системата на "Кока-Кола" е допринесла с 1.15 милиарда лева добавена стойност към българската икономика, показва последният доклад за икономическото ѝ въздействие*. Общо 502 милиона лева са били платени под формата на данъчни постъпления по цялата верига на стойността. Тази сума представлява близо 1% от общите данъчни приходи на страната и е съпоставима с около половината от публичните разходи за култура (1) или със средствата, необходими за годишното образование на близо 150 000 деца в предучилищна и начална възраст (2).
"Кока-Кола" отбеляза 60 години в България с акцент върху значимия си принос към местната икономика
От 2014 г. насам добавената стойност, с която допринася към българската икономика Системата на "Кока-Кола", се е увеличила повече от два пъти, което отразява средногодишен ръст от 8%. В периода 2014 - 2024 година икономическият принос е над 7.43 милиарда лева добавена стойност и 3.13 милиарда лева данъчни приходи за страната.
Никос Куметис - президент на Европейското оперативно звено на Компанията "Кока-Кола"
Никос Куметис - президент на Европейското оперативно звено на Компанията "Кока-Кола"
"Кока-Кола" е част от България вече 60 години и днес с гордост можем да кажем, че сме локален бизнес с ключова роля за икономиката на страната - пет компании от нашата Система развиват дейност тук. През 2024 г. Системата е допринесла за над 17 300 работни места, от които 3336 са директно заети, а над 14 000 - индиректно. Тези данни представляват 0.5% от общата заетост в страната и ясно показват колко дълбоко е интегрирана Системата на "Кока-Кола" в българската икономика", заяви Бошко Попесков, изпълнителен директор на "Кока-Кола България".
Зоран Богданович - главен изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК"
Зоран Богданович - главен изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК"
Икономическият отпечатък на Системата надхвърля значително рамките на директната заетост - всяко работно място в "Кока-Кола" подкрепя още четири в свързани сектори. С разрастването на дейността се увеличава и броят на директно заетите - от 2000 души през 2014 г. до над 3300 през 2024 г. Средно за този период Системата е подкрепяла 5.5 работни места в България за всяко едно, създадено пряко в структурите ѝ.
Мартин Макдауъл - временно изпълняващ длъжността посланик на Съединените щати в България
Мартин Макдауъл - временно изпълняващ длъжността посланик на Съединените щати в България
През 2024 г. в България са продадени 431 милиона литра напитки, а Системата е увеличила подкрепата си за българската икономика чрез купуване на стоки и услуги от местни доставчици на стойност 236 милиона лева.
"Като най-големия производител на безалкохолни напитки в страната - с два производствени центъра в Костинброд и в Банкя, съзнаваме отговорността си не само към нашите близо 40 000 клиенти и партньори, но и към местната икономика и българското общество. Дейността на Системата на "Кока-Кола" през 2024 г. се равнява на принос от 0.6% към БВП на България и 0.9% от общите данъчни постъпления в страната, което ни нарежда сред най-значимите частни участници в публичните финанси. Гордеем се да споделим, че всеки 1 лев, похарчен за напитки на "Кока-Кола", води до 0.77 лв. приходи за българската икономика. Нашите усилия ще продължат. Ангажирани сме с реализирането на два значими социално-икономически проекта с планирана инвестиция от над 78 милиона лева. И тук е мястото да изразя искрената си благодарност към изключителния ни екип, който е сърцето на всички тези постижения", сподели Явор Стефанов, генерален директор на "Кока-Кола ХБК България" ЕАД.
Н. Пр. Алексиос Мариос Либеропулос - посланик на Гърция в България
Н. Пр. Алексиос Мариос Либеропулос - посланик на Гърция в България
Повече за Системата на "Кока-Кола" в България
Брандът "Кока-Кола" присъства в България от 1965 г. насам, утвърждавайки се като една от най-значимите и обичани напитки в страната. Днес Системата на "Кока-Кола" в България обединява пет компании. "Кока-Кола България" отговаря за маркетинговите стратегии на настоящото продуктово портфолио, както и за разработването на нови и иновативни продукти.
В страната оперира и един от петте водещи бутилиращи партньори на "Кока-Кола" в световен мащаб - "Кока-Кола ХБК", заедно с двата си бизнес и ИТ центъра за споделени услуги. "Кока-Кола Юропасифик Партнърс Сървисис България" е представена чрез своя интегриран център за споделени услуги.
Веселина Кавръкова - изпълнителен директор на "WWF България"
Веселина Кавръкова - изпълнителен директор на "WWF България"
Дейността на Системата в България е дълбоко свързана с местната икономика - с производство, осъществявано в съвременни заводи край Костинброд и в Банкя.
Повече информация: www.coca-colacompany.com и www.coca-cola.bg.
------------------------------------------------
*Резултатите са публикувани в независимото проучване "Икономическо въздействие на Системата на "Кока-Кола" в България", което обхваща периода 2014-2024 г., извършено от глобалната консултантска компания Steward Redqueen. Представените изводи се базират на input-output анализ - глобално призната методология за проследяване на икономическата активност между взаимосвързани сектори. Моделът анализира както директните ефекти от дейността на "Кока-Кола" - включително работни места, доставки и данъчни плащания, така и индиректните ефекти върху доставчици, техните поддоставчици, дистрибутори и търговски обекти. Този подход позволява цялостно разбиране за това как потребителските разходи за продукти на "Кока-Кола" се превръщат в доходи, данъчни постъпления и стойност за националната икономика.
(1) Публичните разходи в културния сектор в България през 2023 г. възлизат на 900 милиона лева (по данни на "Евростат").
(2) На база публичните разходи за предучилищно и начално образование и броя на записаните ученици през 2023 г. средната годишна инвестиция на държавата в образованието на едно дете възлиза на приблизително 3340 лева - съответно 1.5 милиарда лева разходи и 449 223 деца (по данни на Евростат).