SPARK, такси или градският?

Сравняваме едни от най-популярните услуги за придвижване в София по основни маршрути в час пик.
Ако се запитаме каква е най-точната дефиниция за успешна градска мобилност, може би най-верният отговор би бил система, в центъра на която са хората, градската и околната среда. В нея фокусът не е просто върху придвижването от точка А до точка Б посредством различни превозни средства, но и цялостното изживяване и усещане в процеса - свобода на придвижване, удобство, стойност на тази услуга и доколко той е устойчив и незамърсяващ. В тази среда хората получават достъп до най-различни варианти за движение в града, независимо дали с лична кола, градски транспорт, такси или споделена мобилност като платформата SPARK.
Ако съдим по тези показатели, София има добра палитра от опции, и то според нуждите и финансовите възможности на всеки. А и всички варианти имат плюсове за ползващите: при личните коли е възможността да разполагаш във всеки момент с колата, при такситата е удобството да ползваш кола с шофьор, при градския транспорт е цената, а при споделената мобилност в SPARK е свободата да имаш кола почти навсякъде и по всяко време, но без разходите за поддръжка и без никакви сериозни и дългосрочни финансови ангажименти. А в добавка тук имаме и екологичния елемент от шофиране на електрически автомобили.
Решихме да направим сравнение между два от най-използваните транспортни варианта с автомобил в София, без да се разчита на личната кола: SPARK и такси. За целта на "проучването ни" слагаме и трета опция - градския транспорт. Той е добре развит в столицата, но макар и евтин, има своите ограничения - основно като фактор време на пътуване и комфорт. Ето защо го слагаме за целта на сравнението като трета опция, тъй като също е използван от стотици хиляди всеки ден. Изборът ни за основното сравнение между SPARK и такси пък се дължи на факта, че и двете услуги имат сравнително идентична група потребители, като всеки, естествено, има своите предпочитания.

За целта избрахме четири популярни маршрута в столицата: от "Младост 3" до центъра на София, от центъра до "Студентски град", от "Овча купел" до летище София и от БНБ до "Манастирски ливади". Различните маршрути са направени в един и същ интервал - сутрин между 8 и 10 часа, и по аналогичен маршрут, като всеки маршрут е реално изминат по едно и също време паралелно с такси и SPARK
За незапознатите: както и при такситата SPARK таксува на минута и на изминати километри, като има различни ценови категории спрямо избрания модел.

Използвахме най-масовите и популярни автомобили на SPARK от 33 ст. на минута и 54 ст. на километър до 44 ст. на минута и 65 ст. на километър. Реално това са почти всичките над 1000 коли в SPARK без някои премиум модели и електрическите им бусове: Dacia Spring, VW e-UP!, VW e-UP!36, Skoda Citigo eiV, Renault Zoe 40, Peugeot e-208, Opel Corsa-e и Hyundai Kona 40. Платформата предлага и дългосрочен наем от един до тридесет дни с включени километри в цената, както и абонаментния план SPARK Pro, който в момента е 69 лв. на седмица или 279 лв. на месец и дава възможност за 90 минути шофиране всеки ден с всички коли в услугата при равни условия.
При такситата пък използвахме услугите на две от най-популярните компании, които имат идентични цени в момента: начална цена 2.47-2.49 лв., повикване 0.99 лв., 1.22 лв. на км и 0.39 лв. за мин. престой. Използвали сме коли от стандартния им сегмент, като и двете компании предлагат опция за автомобил "Комфорт", който би оскъпил пътуването с 4 лв.
С уговорката, че пътуване с пътуване не си прилича и има известни минимални разлики във времето и разстоянието, нарочно избрахме идентична част от работния ден заради потенциалните задръствания и натовареност.
Пътуване 1: "Младост 3" - център, разстояние 9 км
За този маршрут изпробвахме Dacia Spring на SPARK. Стигнахме от "Младост 3" до центъра около БНБ за близо 26 минути срещу 13.44 лв. С останалите модели на услугата при идентично пътуване цената би варирала, с горна граница 17.29 лв. при Hyundai Kona.
Така или иначе критерият време важи и за чакането на такси, което идва в зависимост от натовареността в съответния час. Пътуването с жълтата кола по този маршрут ни струва 18.99 лв.
Алтернатива градски транспорт - с метролиния М1 за 36 минути, от които 19 минути са ходене пеша. Цена: 1.60 лв.
Извод: разликата в цената между SPARK и такси варира от 41% при Dacia-та до 9% при Kona в полза на споделената мобилност. Но пък социализацията ни с такси шофьора включваше разговор за еврото...
Пътуване 2: Център - "Студентски град", разстояние 8 км
Този път наехме Kona, която ни "отведе" сравнително бързо до зала "Христо Ботев" в "Студентски град" за 20 минути и 14 лв. С най-евтиния вариант - Dacia Spring, пътуването ще е 10.92 лв.
Таксито ни закара за 15.36 лв., от които 2.50 лв. бяха престой.
Алтернатива градски транспорт - с метролиния М2 и автобус 94 за 39 минути. Цена: 1.60 лв.
Извод: разликата в цената между SPARK и такси варираше от 41% при Dacia-та до 10% при Kona в полза на SPARK. Но пък този път говорихме дълго и напоително с шофьора на такси за рок музика...
Пътуване 3: "Овча купел" - летище София, разстояние 20 км
Първо успяхме да запазим любимия ни малък градски електромобил VW e-UP! 36. С него стигнахме до летището за половин час и 27.10 лв. Най-евтин беше вариантът с Dacia-та, който ни струваше 24.70. Всичките пътувания включват и допълнителната такса в посока летище София (поради ограничения брой паркоместа), която не съществува, ако колата се вземе от летището в посока града.
С такси също ни отне около половин час, а цената беше 30.31 лв. с 2.31 лв. престой.
Алтернатива градски транспорт - с метролинии М3 и М4 за 52 минути. Цена: 1.60 лв.
Извод: по този маршрут се получиха и най-малките разлики в цената между услугата и такси компаниите: от 23% при Dacia до 0% за Kona. Основната причина е споменатата вече допълнителна такса при SPARK в тъй наречената лилава зона - 4 лв., но пък тя предоставя възможността и удобството да паркираш колата в непосредствена близост до Терминал 1 и 2.
Пътуване 4: Център - "Манастирски ливади", разстояние: 6 км
Разликите при цените между отделните ценови категории на SPARK е минимална: от 9.18 лв. за 18-минутно пътуване с Dacia Spring до 11.82 лв. с Hyundai Kona.
При таксито цената за същото пътуване е 15.11 лв. с такса престой 4.09 лв.
Алтернатива градски транспорт - с метролиния М1 и автобус 74 за 46 минути. Цена: 1.60 лв.
Извод: по този маршрут са и най-големите разлики в полза на SPARK от четирите изброени маршрута. Ценовото предимство на Dacia пред таксито е 65%, докато при "най-скъпата" Kona e 28%.
Заключение:
Целта на сравнението не е да противопоставяме споделената мобилност срещу такситата. Всяка от двете услуги си има своите поддръжници, а и не всеки от нас иска да шофира, а предпочита да бъде возен. От другата страна пък са хората, които категорично не желаят да ползват такси, намират някои от колите за мръсни, а и по различни причини не искат да комуникират с шофьорите.
Но и двата варианта са полезни за града, защото съдействат за ограничаване на ползването на личните автомобили, а съответно - на замърсяването и задръстванията. Ясни са и плюсовете на градския транспорт, особено метрото. Цената на годишната карта е 365 лв., което прави общинската услуга победител поне по показател разходи, не толкова по комфорт. Никой не пречи и на потребителите да използват различни средства за придвижване из града в зависимост от нуждите и ситуацията, и дори да ги комбинират, примерно SPARK и метро.
И при четирите пътувания SPARK се представи силно конкурентно спрямо такси услугата, като в някои случаи ценовото предимство може да надхвърли 50%. Един от плюсовете на SPARK е и екологичният отпечатък. Електромобилите са практични, ефективни и тихи за градската среда. Потребителят може да използва и абонаментната услуга SPARK Pro, която може изцяло да покрие всекидневните изисквания за градско шофиране на почти всеки с включените 90 минути, независимо от използвания модел и ценови сегмент, за цена от 69 лв. на седмица или 279 лв. на месец. Също така абонатите на А1 с договор след началото на 2024 г. могат да активират SPARK от Услуги Select в профила си в "Моят А1", където ще получат 60 минути безплатно шофиране със SPARK на месец.
Не бива да забравяме, че в някои случаи потребителите на SPARK може да не намират кола наблизо, което носи трудности, особено ако са с багаж или бързат. Не на последно място немалко софиянци не обичат да шофират в града. В такива случаи възможността за пътуване "от врата до врата" надделява и тогава таксито има предимство. Има възможности и за по-луксозни транспортни услуги.
По никакъв начин не искаме тук да отричаме личната кола. Но с оглед на започналите дебати и направени предложения за актуализация на цените за паркиране в центъра на София личният автомобил все по-ясно става един от най-нерентабилните начини за транспорт в града. Но той е много сериозна част от транспортния микс в столицата и е използван (и шофиран) от стотици хиляди всеки ден. Да, личният (или служебният) автомобил ни предоставя достъп до персонален транспорт във всеки момент, но и върви с редица бележки под линия и значителни харчове - той е активен едва през 1-2 часа от денонощието, а през останалите трупа разходи за потребителя или фирмата. Стойността му на придобиване и разходите за поддръжка, обслужване и застраховки са високи, а в по-голяма част от времето той е паркиран, т.е. неизползван.