КАТ срещу търговците на стари гуми

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

КАТ срещу търговците на стари гуми

Директорът на националната полиция генерал Васил Василев поиска да бъде забранено използването на автомобилни гуми втора употреба. Според него те са причина за тежките катастрофи, които стават през зимата. Генералът беше подкрепен от вътрешния министър Георги Петканов. Василев предлага шофьорите да минават на технически прегледи с нови гуми на всеки шест месеца. Ако забраната стане факт, тя ще засегне търговия, чийто месечен оборот никой не знае. Знае се обаче, че бизнесът с гумите процъфтява заедно с автокъщите за коли втора употреба.

Според данни на митниците

миналата година са внесени гуми за 3 милиона лева

От Асоциацията на вносителите и вулканизаторите на гуми уточниха, че става дума общо за 800 хиляди броя регенерирани гуми. Няма разлика между нова и регенерирана, заяви пред bTV Слави Гърбов, член на управителния съвет на асоциацията. Вносът се осъществява с разрешение на екоминистерството, като за целта се плаща такса.

Основните поддръжници на идеята за забраната им са служителите, които контролират реда на пътя. Мотивът им е, че никъде в Западна Европа няма практика да се ползват употребявани гуми.

"Само в България и в бившите страни от ОНД все още си позволяваме лукса съзнателно да рискуваме човешки живот. Хората трябва да разберат, че всяка гума си има живот, който трае средно 4 години. Ако обаче тя е ползвана, захвърлена и внесена, никой не може да каже от кога е започнал да тече този срок. Дори гумата да е в добро състояние, много трудно собственикът ще намери четири от един и същ модел, с еднакъв грайфер и профил, а от това зависи стабилността на автомобила и спирачният път", обясни началникът на КАТ - СДВР полковник Илия Илиев.

"Никой не си купува обувки втора употреба, нали? Въпрос на отговорност е да отделите пари за сигурността си на пътя. Колкото до кражбите - тези времена отминаха. Както спряха да се крадат чистачки, така вече не се крадат и гуми." С тези аргументи го подкрепи полковник Алекси Ставрев, началник сектор "Пътни произшествия". Всеки втори автомобил на КАТ е оборудван с

техника да измерва грайфера на гумите

и може да поиска спирането на автомобила. Въпреки това шофьори и чиновници от транспортното министерство твърдят, че не знаят за случаи, когато катаджии да се измервали грайфера на гумите.

"Мога да преценя една гума, като я видя, и никога не бих взел стока, която е негодна", заяви Алекси Петров от тържището за употребявани гуми в село Долни Богров край София. "Проверяваме гумите една по една. Не рискуваме с лошите модели, които дават дефекти, или с такива, които са изхабени и некачествени", обясни той.

Основният внос е от Германия и Австрия. Оттам е и качествената стока, тъй като според местното законодателство, ако собственикът на автомобила не си сложи нови гуми, той не може да застрахова колата си, разказват търговците. "Ако той навърти малко километри, а през пролетта си сложи летни гуми, зимните остават в сервиза и са почти нови. Те се комплектоват и пристигат в България", разказа Петров.

Внасяли се много гуми и от Гърция, но те били с лошо качество заради климата и покупката им била рискована. "За 10 години се научих да следя моделите и мога да преценявам качеството им. Ние имаме редовни клиенти и не бих си позволил да ги мамя. Не даваме гаранция, но ако нещо се случи в рамките на един месец, сменяме гумите", казва Петров. Той твърди, че продава предимно маркови гуми, които са с добро качество и доста по-ниска цена. Имало и чисто нови, но тъй като не дават гаранция за тях, били двойно по-евтини. Според специалистите

гумите трябва да се сменят, когато грайферът изтънее до 1.6 милиметра

С грайфер от 4 милиметра може да се шофира поне една година. За сравнение - новите гуми са с 8 милиметра. Твърдението, че трудно може да се намерят четири еднакви гуми, също не е съвсем основателно, защото гумите пристигат в страната комплектовани. "Друг е въпросът дали клиентът ще иска да си купи четири гуми, обикновено взима само две, но те пак се преценяват, така че да паснат на останалите", обясни Петров.

Никой не води статистика колко от шофьорите в страната карат със стари гуми. Наблюденията сочат, че явлението е масово в по-малките градове, където дори собственици на скъпи коли ползват употребявани гуми. "Дойде наскоро един клиент, който кара S-класа за 100 хиляди марки, и си сложи четири стари гуми, защото новите биха му излезли 3000 лева, а така "обу" автомобила за 200 лева с почти нови гуми", разказа Петров. Според Петър Василев от столичния квартал "Младост"

страхът от кражба наклонява везните

в предпочитанията. "Обиколете из кварталите и ще видите колко коли са оставени на тухли. Щом сложа нови гуми, те изчезват още същата нощ заедно с джантите", казва Василев.

Пикът на продажбите е бил през декември, когато през сервиза са минали над 1000 души. "Вероятно ще издържат година-две, карал съм и 4 години със стари гуми", разказа Ивелин Асенов от София, който тази година си е сложил корейски употребявани гуми.

Честа практика е и превозвачите да слагат на автобусите и камионите употребявани гуми, но управителят на фирма "Диана" Митко Яръмов смята, че това е направо игра с живота на пътниците. Същият проблем стои и при такситата. Компаниите, производители на гуми "Мишелин", "Барум", "Континентал", "Семперит" и "Бриджстоун" дават 5-годишна гаранции при покупка от тях. Вносителите им у нас гарантират, че с гумите може да се кара без проблеми поне една година. Според Урумов България е единствената държава в региона с право да продава гуми втора употреба, които са без гаранция и са внесени често нелегално. Средната цена на нова гума за лек автомобил е от 40 до 70 лева, а за високоскоростните - 450-500 лева. Шофьорите трябва да бъдат задължени със закон или друг нормативен акт да ползват зимни гуми от ноември до април, каквато е европейската практика, за да се предотвратят катастрофите, смята Яръмов.

Същото мнение изказа и председателят на Съюза на превозвачите към синдикалното обединение "Промяна" Румен Крумов. Той твърди, че Министерството на транспорта и съобщенията можело с наредба да въведе по-строги изисквания за гумите, така че да се гарантира безопасност на движението. Според него министерството трябвало изрично да забрани използването на гуми втора употреба при превоз на пътници. Той поясни, че производителите на гуми дават сертификат, че стоката отговаря на европейските изисквания. Средната цена на нова гума за автобус например е около 650 лева с ДДС, а за втора употреба се плаща почти наполовината. Според двамата около 90% от малките компании ги използват.

Никога не се е случвало да ползваме за автобусите и камионите гуми втора употреба, репликира управителят на фирма "Биомет" Ваньо Алексиев. Той подкрепя идеята на КАТ да се забрани употребата им, тъй като не се знае нито къде са съхранявани, нито при какви условия. Алексиев също смята, че се рискува с безопасността на превозите, ако автомобилите се оборудват с употребявани гуми. Той твърди, че месечните разходи за гуми са около 72 хиляди лева, но производителят дава гаранция от 100 хиляди километра.

Шефът на Столичната компания за градски транспорт Васил Найденов каза, че при избора на компания за доставка на новите гуми определящ критерий е цената за 1000 километра пробег. В момента три български компании са предложили експериментално използване на регенерирани гуми. "Компаниите дават гаранция, че при хубава основа с тях може да се пропътува 70% от пробега на нова гума", поясни Найденов.

Забраната предизвика острата реакция и на транспортното министерство

То обяви, че под 1% са катастрофите заради неизправни автомобили и гуми, като цитира статистиката на КАТ. Според заместник-министъра на транспорта и съобщенията Любомил Иванов министерството нямало нищо против да се контролират фирмите за резервни части и гуми и дори да се въведат лицензи за тях, каквато практика съществуваше при предишното правителство. Той смята, че проблемът идва от забавяне въвеждането на VIN-кода от МВР. Този код е свързан с въвеждането на европейския стандарт Евро-2 за екологично по-чисти автомобили. Кодът представлява 12-цифров номер, с който се маркира возилото, така че всяка резервна част от него би могла да бъде разкрита сравнително бързо от полицията. Въведен е от различни автомобилопроизводители по различно време между 1995 и 1999 година и в него се съдържа цялата информация за автомобила, производителя, датата на производство и какви части са вложени. Приемането на този стандарт автоматично ще доведе и до забрана за внос в България на автомобили, произведени преди тези дати, защото те няма да отговарят на изискванията, обясниха експертите на транспортното министерство. С въвеждането му ще спре вносът на стари коли и държавата ни ще престане да бъде автогробницата на Европа.