Нов гигант атакува пазара за алкохолни напитки
Евентуалното сливане на "Перно Рикар" и "Алайд Домек" поне засега
няма да подкопае силните позиции на "Диаджео"
но на по-късен етап новата компания ще набере сила и инерция и ще бъде достатъчно добра да се съревновава с хегемонията на "Диаджео", дори и с нейната изключително силна дистрибуторска мрежа.
Колкото повече марки се позиционират на пазара, толкова повече се увеличават възможностите за намаляване на разходите. Повечето марки на пазара, които новият производител на алкохолни напитки ще позиционира, ще засилят неговата сила. Все още обаче не е и изяснена ролята на "Форчън", която се присъедини към сделката. По-вероятно е "Форчън" и "Перно Рикар" да си поделят марките на "Алайд Домек", което на този етап е доста благоприятно за "Диаджео".
Новината идва в момент на сериозни промени в структурата на "Диаджео". Само преди няколко месеца ръководството на най-голямата компания за производство на спиртни напитки в света - "Диаджео", обяви, че ще промени организационната си структура в стремежа си да извлече максимална печалба от алкохолния пазар в Европа. "Диаджео" ще затвори всички свои филиали на Стария континент и ще създаде единна своя структура, която ще оперира на територията на Европа.
"Перно Рикар" е известен със своята
нехарактерна за сектора децентрализирана структура
Компанията е със седалище в Париж, но много от марките принадлежат към отделни компании в различните страни. Основното мото за "Перно Рикар" е отделяне на по-голямо внимание на различните брандове с оглед на културните различия. Ето защо, ако сделката наистина бъде реализирана, както френската компания, така и "Алайд Домек" ще трябва да направят сериозни структурни промени. От друга страна, активите на "Алайд Домек" ще осигурят едни по-стабилни основи на "Перно Рикар" в САЩ, а така също и ще покрие пропуските на френската компания на някои пазари в Европа и Азия.
В същото време комбинацията между втория и третия по големина производител на спиртни напитки в света неизменно ще доведе до
подробни разследвания от страна на регулаторните органи
които ще изследват сделката под лупа. "Перно Рикар" притежава "Чивас Регал" (Chivas Regal), докато "Алайд Домек" - друга голяма марка уиски - "Балантайнс" (Ballantine's). Въпреки всичко спънките пред предстоящото сливане няма да са толкова фатални за плановете, имайки предвид, че портфолиата на двете компании са взаимно допълващи се. Изключително стратегическо беше и включването на американската "Форчън" (Fortune) в бъдещата сделка, която ще поеме онези брандове, които биха предизвикали спорове от гледна точка на конкуренцията. Американската компания ще получи някои марки на "Алайд Домек" на стойност от около 3.75 млрд. долара, в това число и коняка "Курвоазие" (Courvoisier). Присъединяването на "Форчън" към закупуването значително и ще улесни "Перно Рикар" за финансирането на сделката.
Предварителните очаквания са закупуването най-вероятно ще достигне до 10 млрд. долара. Това според доста пазарни анализатори обаче е доста
голямо предизвикателство дори и за компания от ранга на "Перно Рикар"
Независимо от опасенията френското дружество показва все по-добри резултати. Оборотът на компанията за 2004 г. достигна до 3.57 млрд. евро, което е покачване от 1.1% в сравнение с година по-рано. "Перно Рикар" потвърди и прогнозата си за покачване на оборота на вината и спиртните напитки с между 8 и 10%. През 2001 г. компанията обедини усилията си с "Диаджео" за закупуването на "Сийгрaмс" (Seagrams). След като по-рано тази седмица френската компания за вина и спиртни напитки обяви официално, че води преговори за закупуването на британския производител на джина "Бийфийтър" (Beefeater) и водката "Столичная" (Stolichnaya), анализатори с интерес очакват развитието на събитията. Въпреки че според близки до ситуацията източници сделката ще бъде финализирана буквално до две седмици, мнозина са скептични и очакват преговорите да се проточат. През 1999 г. "Перно Рикар" отново обмисляше оферта към своя конкурент. Прекалено големите географски различия, както и несъвместимостта на портфолиото на двете компании обаче тогава попречиха на сделката.
Новината за сливането на двата производителя на алкохол е логическа последица от развитието на пазара, коментират анализатори. От доста време се очакваше "Перно Рикар" да предприеме тази промяна. Сделката не само, че
ще запълни празнините в портфолиото на компаниите
но ще балансира производството и за двете. В момента "Перно Рикар" не предлага шампанско, докато "Алайд Домек" произвежда два вида - "Перие Жуе" (Perrier Jouet) и "Мюм" (Mumm).
Освен спиртни напитки дейността на "Алайд Домек" включва още и хранителен бизнес. Негови са веригите "Дънкин донатс", както и магазините за сладолед "Баскин-Робинс" (Baskin-Robins).
"Перно Рикар" произвежда 11 от най-търсените и употребявани алкохолни напитки в света, като годишно произвежда милиони литри от тях. Такива любими питиета са джинът "Сийграмс", скочът "Шивъс Рийгъл", най-популярното и продавано ирландско уиски "Джеймсън", кубинският ром "Хавана клъб", водката "Виборова" и още много маркови питиета.
По материали на чуждестранния печат